להתרפק על הארץ של פעם: טעימה מהפסטיבל חגיגה בלבן

חג השבועות הוא שעתה היפה של התיירות החקלאית: חצרות משק ואיכרים, מגדלים וקטיף עצמי, גבינות ושמן זית, והרבה התרפקות על ארץ ישראל של פעם

דומה שככל שעבודת האדמה הולכת ונדחקת לשוליים, ופחות-ופחות ישראלים עוסקים בפועל בחקלאות, יש יותר ויותר מיזמים של תיירות חקלאית. תחת המטרייה הרחבה הזו מצטופפים חוות ופינות חי, סיורים בחממות ובשדות של מגדלים, אפשרויות לקטיף עצמי מסוגים שונים, חצרות משק ואיכרים, מיזמים אקולוגיים ועוד. פתאום יש עדנה לרפת, לדיר ולקומביין החלוד, ולהתרפקות על ההתיישבות העובדת. חג השבועות הוא שעתה היפה של התיירות החקלאית.

תחת המטרייה הזו מתכנסים גם אזורים שאינם מזוהים בהכרח עם חקלאות, למשל בחבל מודיעין, שמתחבר בתודעה בכלל לחנוכה. גם שם מתחברים לאדמה ומקיימים פסטיבל בשם חגיגה בלבן. אחד המוקדים הוא כפר הנוער החקלאי בן-שמן. שלא כמו ביתר ימות השנה, בשבועות ייפתחו שעריו לקהל הרחב, לסיורים בטעם של פעם. בכפר, שמלאו לו כבר 86 שנה, שחזרו את החצר הראשונה על צריפיה, בתי האבן הרומנטיים, כלי החקלאות ועל מגדל המים.

בסיוע התלמידים הוקם בו "מוזיאתר", המנציח את הכפר אז והיום בסרט, בצילומים ובחפצים. אחד המעניינים שבהם הוא הטלסקופ האישי של אלברט איינשטיין, שהיה ידידו של מייסד הכפר, ד"ר זיגפריד להמן. עוד סלבריטיז הקשורים לכפר הם שמעון וסוניה פרס, שגדלו והכירו בכפר. סוניה אף קבורה במקום (16.5 ,14.5, 11:00, 13:00 ללא תשלום ובהרשמה מראש: info@thm.org.il). בימי הפסטיבל תתקיים בפינת החי הסמוכה פעילות חקלאית חווייתית למשפחות (בתשלום, טל' 08-9266453).

גבינות הן ההארד קור של שבועות, ולאהרון מרקוביץ', ממשק מרקוביץ' שבנחלים, יש מלבד חיוך גדול וקבוע גם תשוקה מטורפת לגבינות. הוא נטול השכלה פורמלית בגיבון, אבל "ממציא גבינות", כדבריו, שלומד תוך כדי תנועה - ומצליח בגדול. יש לו מעל ארבעים סוגים מחלב כבשים, משולבים ביין, בזרעים, באגוזים ואפילו בפרחים ובשבעת המינים. חנות המשק מעוררת חשק ופתוחה מדי יום (למעט שבת) והחצר מרהיבה ומטופחת - הכול מעשה ידיו. כאן יתקיימו ב-17.5 סדנאות הדגמה של השף פרנק אזולאי, שיכין מדי שעה עגולה (13:00-10:00) מנה על בסיס הגבינות ויחלק טעימות (ללא תשלום ובהרשמה, טל' 03-9332797).

רוצים עוד קצת חקלאות? סורו לחוות גלעד שבמושב גינתון, שם יחכו לכם כרם זיתים, פינות עבודה ויצירה, מתחם לרביצה ועוד. אפשר יהיה גם לחוות איסוף תפוחי אדמה וקציר חיטים, ואפילו טחינת קמח והכנת פיתות. יש סיור בגן הירק, ביקור בפינת החי, ואפילו סדנאות בנייה בבוץ. בחג יתקיימו מדי שעה (13:00-09:00) סיורים הכוללים הסברים והתנסות, וכדאי להירשם מראש (10-45 שקלים, טל' 054-4570751). עמותת התיירות מודיעין, טל' 03-9728999, www.thm.org.il.

במושב אחיטוב שבעמק חפר חוגגים הפנינג חקלאות פעם בשנתיים בחג השבועות, השנה ב-16.5 (15:00-10:00). במהלך היום יתקיימו מגוון הפעלות, סדנאות יצירה, פארק חבלים אתגרי, דוכני אוכל שיבשלו ה"מאמות" של המושב, תערוכה חקלאית ועוד (כניסה חופשית, טל' 04-6258428, תיירות עמק חפר, www.gosharon.co.il).

גם עמותת תיירות כרמלים, שבאזור בנימינה מציעה שפע מיזמים חקלאיים-תיירותיים. בין היתר אפשר למצוא שם את המיזם עץ השדה של משפחת טפרברג בגבעת עדה. איתי, דור רביעי למגדלי זיתים, מייצר שמן זית איכותי שזוכה בפרסים. הוא משמר את החצר של הסבא רבא שהוקמה לפני 110 שנים. בחצר הוא מקבל אורחים ומספר להם על ההיסטוריה המשפחתית. ילדים ישמחו לבקר בפינת החי, ולהציץ באוסף הזוחלים המרתק של חיים אחיו. הכניסה למקום בתיאום וללא תשלום (סגור בשבת, טל' 04-6288306).

דני בן-אברהם ממושב תלמי אלעזר הגשים חלום ישן והקים משתלה שהיא גם מוזיאון לצמחי מדבר בשרניים. באוסף המיוחד שלו, שעליו הוא עמל כבר עשרים שנה, יש מאות מינים. דני אומר שלכל צמח יש אישיות משלו, והסיפורים שלו על-אודותיהם מרתקים. הוא ממליץ לנו לשים סנסוויריה בחדר השינה (טוב לזוגיות) ומראה את האגבה מזן מלכת ויקטוריה, שפורחת פעם בשישים שנים, לצד צמחים טורפים יפהפיים. המקום המטופח פתוח לקהל בסופי שבוע. דני עורך גם סיורים - בתיאום ובתשלום (25 שקלים לאדם, טל' 050-7324444).

ל"רוח שתות" בגן שמואל כדאי למהר, כי עונת התות מסתיימת בקרוב. בתוך החממות הגדולות תפגשו את אילן ואופיר, שבחרו לשלב חקלאות ותוכן, ועל שטח ריק והרוס הקימו חממות תות ומעט פטל. הגידול ביולוגי (הדברה בעזרת חרקים טורפים) על מצע מנותק מהקרקע, וכולל מיחזור של מי ההשקיה. מלבד הגישה הסביבתית יש להם גם אג'נדה חברתית, ובמקום עובדים שישה צעירים בעלי צרכים מיוחדים כחלק מהתרומה לקהילה. בסופי שבוע מוצעת לקהל חוויית קטיף עצמי שכוללת הדרכה בסיסית, סרטון וקטיף של הזנים השונים. בשטח יש פינות ישיבה, עמדת שתייה חמה/קרה וגינת תבלינים מצוינת לחליטות צמחים (35 שקלים לאדם, טל' 054-4393906).

בחממה הבאה שפקדנו עלו ניחוחות של צמחי מרפא מכל עבר. נאוה כהנא מגן שומרון הקימה חממה טיפולית של צמחי מרפא ותבלין. נאוה היא ויקיפדיה מהלכת עמוסת ידע והמלצות שהיא חולקת בנדיבות. בסיורים שלה מכירים צמחים מיוחדים, מעיזים ומתנסים בחליטות חדשות ומעניינות, מתכבדים במרק, בעוגה ובחליטה יוצאת דופן. לילדים יש פעילויות יצירה מן הטבע, ובחצר הפראית שלה אפשר לטעום מהירקות ומהפירות שהיא מגדלת (מינימום עשרה אנשים, טל' 052-3719196).

ואז הגענו לבנימינה, ל"מעז ועד היום". יוסי לפר, דק גזרה וחייכן, קיבל אותנו בדיר הרחב (500 חולבות) של סביו ואביו, שהוא ואחיו ממשיכים להפעיל. במבנה הרפת הישן, שהפך למרכז מבקרים לפני שנה, קיבלנו הסבר על המקום ועל המורשת, ראינו תמונות מאז ומהיום וסרטון קצר ונחמד, ויצאנו לטעימה מהסיור שהוא עורך - מסלול החלב. האורחים מגמיאים גדיים, מבקרים במכון החליבה ומסייעים בה, לומדים על שילוב הטכנולוגיה ועוד. מי שרוצה יכול להיות גם חקלאי ליום אחד, ולהגיע לעבודה של כמה שעות במקום (בתיאום, 35 שקלים לאדם, טל' 057-5760026).

ועוד בבנימינה: "הגן הסולארי" של יניב פילדסט, מיזם סביבתי קטן וחכם, שממחיש מושגים כמו צריכת אנרגיה, קיימות, שימוש מושכל במשאבים, ומה עושים עם כל זה. בתחנות השונות הוא מדגים אמצעי אנרגיה אלטרנטיביים (פאנלים פוטו-וולטאיים, תנורי שמש, טורבינות רוח), מערכות טיהור ומיחזור מים, שיטות בידוד (גינון קירות) ועוד. (בתיאום, מינימום שישה אנשים, 45-55 שקלים לאדם, סגור בשבת, טל' 072-2612211).

יריד אקולוגי בנגב

יריד אקולוגי קהילתי לכל המשפחה יתקיים בקיבוץ כרמים בנגב, ליד באר שבע. במתחם ההופעות ישירו וינגנו חמי רודנר ואמנים מקומיים, בשוק הכפרי יימכרו גבינות, שמן זית, ירקות ועוד מתוצרת האזור. יהיו גם מתחם של טיפולים אלטרנטיביים ומגוון פעילויות סביב ערכי הקיימות, שהם חלק מאורח החיים הייחודי של התושבים, קהילה משותפת לדתיים וחילוניים המחויבת לערכי סביבה וחברה. שישי 5.01 00:11-00:71