הנפילות במניית בזן: בשוק חוששים מ"הפתעה" בדוחות

בזן כבר דיווחה בעבר, רק במועד פרסום הדוחות, על אירועים חד-פעמיים שהתרחשו במהלך הרבעון, והשפיעו על תוצאות החברה

היום נרשמה בבורסה הפוגה בסערה סביב מניית בזן , לאחר ירידות חדות בשני ימי המסחר הקודמים.

ירידות חדות במחזורי מסחר גבוהים, שנרשמו בשני ימי המסחר הקודמים במנייתה של בזן, בעלת בית הזיקוק בחיפה, העלו חרושת של ספקולציות באשר לסיבות שבגינן החליטו גופים מסוימים בשוק ההון למכור את המניות. היום, לאחר שאיבדה כ-12% מערכה ביומיים, נרשמה הפוגה בירידות השערים, ומניית בזן סיימה את המסחר בעלייה מינורית של 0.3%, כאשר מחזור המסחר היה שוב גבוה מהרגיל, והסתכם ב-28 מיליון שקל.

אחד הגורמים שעשויים להשפיע על תוצאות בזן הוא העלאת שיעור המס שאותו תצטרך החברה לשלם במסגרת התקציב החדש, אולם לא מדובר בהשפעה כה גדולה של שינוי זה על תוצאותיה של החברה, הנמצאת בשליטה של החברה לישראל והפטרוכימיים של דיוויד פדרמן.

נראה שעיקר החשש בשוק ההון הוא מ"הפתעה" לא צפויה שתתגלה בדוחות החברה, שיתפרסמו בסוף החודש. בזן כבר דיווחה בעבר, רק במועד פרסום הדוחות, על אירועים חד-פעמיים שהתרחשו במהלך הרבעון, והשפיעו על תוצאות החברה. כך לדוגמה, ברבעון האחרון רשמה בזן הכנסה בהיקף של כ-20 מיליון דולר מתביעת ביטוח שהייתה בכרמל אולפינים, ומנגד רשמה הפרשה של 17 מיליון דולר לטובת פיצויים לעובדים שפרשו.

הפסד שנתי של 198 מיליון דולר

את 2012 סיימה בזן - הנסחרת כעת בשווי של כ-4 מיליארד שקל - בהפסד עצום של 198 מיליון דולר, כתוצאה ממרווחי זיקוק נמוכים ואספקת גז חלקית, שאילצה אותה להשתמש במקורות אנרגיה יקרים יותר.

חוסר הוודאות באשר למחליפו של מנכ"ל בזן הנוכחי, פינחס בוכריס, אשר הודיע לפני שלושה חודשים על כוונתו לפרוש (ככל הידוע על רקע חילוקי דעות עם פדרמן), לא מוסיף אף הוא לביטחון של המשקיעים בחברה.

הירידות במניית בזן גררו גם את ניה"ע של הפטרוכימיים, אשר בז"ן היא החזקתה היחידה. הפטרוכימיים, שנמצאת בשליטת פדרמן ושותפיו - אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין - איבדה 20% מערכה בשבוע האחרון, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 101 מיליון שקל בלבד. באג"ח הפטרוכימיים, בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל, נרשמו גם כן ירידות שערים, והן נסחרות כעת בטווח תשואה של 12%-125%.

חשוב לציין שאין זו הפעם הראשונה שמניית בזן רושמת ירידה פתאומית ללא הסבר נראה לעין. באוגוסט אשתקד רשמה מניית החברה נפילה חדה של כ-28% בפרק זמן של כשלושה שבועות. בדיעבד, מדובר היה בהזדמנות; חודש וחצי לאחר מכן, באמצע אוקטובר, חזרה מניית בזן למחיר שבו נסחרה טרם הנפילה הפתאומית.