הקריסה בפתח? "עידן 'הכסף הזול' יסתיים בפיצוץ הבועה"

כך מזהיר הפרופ' לכלכלה מוראד חודרי, מאוניברסיטת ברונל, במאמר מערכת ב-CNBC

אנו נמצאים בעידן של "אשראי זול", בדומה לזה שהנהיג יו"ר הפדרל ריזרב אלן גריספאן, בשנים 1987-2006 - כך מזהיר הפרופ' לכלכלה מוראד חודרי, מאוניברסיטת ברונל, במאמר מערכת ב-CNBC.

"אל תקחו את המילה שלי בעניין הזה", מציין חודרי. "רבים אחרים דוגמת חתן פרס הנובל פול קרוגמן והאסטרטג ג'ורג' קופר הזהירו מההשפעות ארוכות הטווח של מהלכיו של גרינספאן. האשראי הזול בשנים 2000-2006 היווה אחת הסיבות המרכזיות למשבר הכלכלי של 2007-2008".

לטענתו של חודרי, אנו נמצאים בסכנה דומה כיום - מרבית כלכלות העולם מערבי, וכן יפן, עדיין מתקשות לצאת מהמיתון. "מאד מעניין: אנו כבר 'מייצרים' את המיתון הבא, לפני שבכלל התאוששנו מהמשבר הקודם!", כתב. חודרי סבור כי מדיניות ההקלה הכמותית של בנקים מרכזיים רבים, אשר מורידים ריביות ומבצעים רכישות אג"ח, גורמת לעלייה לא ריאלית בצמיחה ובשוקי ההון - ותוביל בסופו של דבר להתפוצצות הבועה.

בשבוע שעבר חצה הדאו ג'ונס את רף ה-15,000 נקודות, הפוטסי עלה מעל ל-6,500 נקודות לשיא כל הזמנים - 6,930 נקודות, והניקיי עלה ב-60% בחצי השנה האחרונה. "צריך לשאול את עצמנו: האם הנתונים הכלכליים הבסיסיים תומכים בערכים האלה? באירופה ובבריטניה עדיין יש בעיות, וגם יפן ביצעה מהלכים לא שגרתיים כדי להוביל לצמיחה כזו. אף אחד לא מצליח להסביר את העליות האלה בנתונים הכלכליים הבסיסיים", ציין חודרי.

"כמו ב-2007, הבנקים המרכזיים מבצעים את אותה הטעות שעשה הפדרל ריזרב ב-2007", סיכם חודרי. "ככל שהמצב הנוכחי יימשך, יהיה יותר קשה להפסיק את המדיניות הנוכחית ועדיין לשמור על מומנטום בשוק. הגרוע ביותר יתרחש כאשר פיצוץ הבועה הבא יתרחש בשוק המניות".