מנכ"ל מלאנוקס: "אם יכאב לנו יותר מדי - לא ניסחר פה"

רו"ח ארז סופר: "יש בצורת בבורסה" ■ אסי ברטפלד: "לפעמים עודף האינפורמציה גם מהווה מכשול. רואי החשבון לא מבינים מה כתוב בדוחות" ■ דני צידון: "הבעיה היא במניות"

"בשנת 2012 הייתה ירידה של 40% במחזורי המסחר בבורסה לעומת 2011, וזאת למרות שהשנה הייתה טובה ביחס לשנים אחרות. שנת 2012 היא שנת בצורת בבורסה", כך אמר היום (ב') רו"ח ארז סופר, שותף-מנהל ב-BDO זיו האפט, בכנס "להעיר את הבורסה: מדד ת"א 100", בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט 2013, שמתקיימת במלון דויד אינטרקונטיננטל בת"א.

בפאנל משתתפים גם אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק; איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס; רוני סופר, מנכ"ל גזית גלוב ופרופ' דני צידון, משנה למנכ"ל בבנק לאומי.

סופר אמר שהתייבשות הבורסה באה לידי ביטוי גם במסחר החברות הנסחרות: "אנו עומדים כיום על 635 חברות בלבד הנסחרות בבורסה, ירידה של 17% לעומת השנה שעברה. 135 חברות עזבו את הבורסה בתקופה של 5 שנים בלבד. ב-4 החודשים הראשונים של השנה הזו, המגמה היא רק מגמה של מחיקות מהבורסה, והקצב נמשך".

סופר התייחס גם לשינוי הסיווג של ישראל ב-MSCI והסיכוי שהשוק הישראלי יצטרף למדד MSCI אירופה, ואמר כי "כשמסתכלים על הבורסה בת"א, זה לא עשה לה טוב. עדיף היה לנו להיות ראש לשועלים ולא זנב לאריות".

סופר שוחח גם על תנועות ההון בישראל, וציין כי בשנת 2010 כסף בהיקף של 20 מיליארד דולר עזב את השוק המקומי. "כולנו רואים מה קורה בשוק, זה מצב מאד בעייתי", סיכם. "חברות הנדל"ן שנהנו מהשקעות המוסדיים הולכות ונמחקות. בשנתיים האחרונות אף חברה בתחום לא נכנסה לשוק".

בסיכום דבריו, התייחס סופר גם לסוגיות הרגולציה במשק, ואמר: "עשינו מחקר קטן, ומצאנו כי כאשר מסתכלים על חבורת בשווי של עד 100 מיליון שקל, ב-5 השנים האחרונות, רמת ההכנסות והמכירות שלהן עלו ב-50%, בעוד עלויות הרגולציה עלו ביותר מ-70%. להיות חברה ציבורית בישראל, הפך להיות עסק יקר".

ברטפלד: "בלי מחזורי מסחר אין משקיעים מחו"ל"

"בלי מחזורים אין משקיעים מחו"ל וזה פשוט לא יעבוד. אני רואה חברות שנסחרות בארה"ב, זה פשוט עולם אחר", ציין ברטפלד.

בתשובה לשאלת הרגולציה והשפעתה על הבורסה אמר ברטפלד כי "זה באופנה לתקוף רגולטורים, אבל בכל זאת יש מספר דוגמאות בולטות לאובר-רגולציה. גם נובל אנרג'י וגם דלק מפרסמות גילויים נאותים על תגליות הגז לדרישת הרגולציה, ולנו יש 300 עמודים יותר... מעבר לכך שזה כרוך בעלויות, לפעמים עודף האינפורמציה גם מהווה מכשול. רואי החשבון לא מבינים מה כתוב בדוחות".

צידון הוסיף כי "אני לא חושב שיש בעיה של סחירות בבורסה. יש שני סוגי נכסים - איגרות חוב ומניות. בראשון לא קרה כלום. מי שמסתכל במיקרוסקופ, יכול לראות שינויים. אבל במניות הייתה נחיתה עצומה בסחירות הנכסים ביחס לשאר העולם - אנחנו במצב רע. אז אולי הבעיה היא במניות ולא בסחירות, ולכן לא יעזור להכניס עוד מחשב ועוד מערכות מסחר כאשר הבעיה היא בנכס הבסיס".

סופר התייחס לפתרון האפשרי של עשיית שוק בנכסים שונים בבורסה: "אני חושב שצריך להתחיל מאיגרות חוב של חברות במדדים ספציפיים, בת"א 100, ת"א 50. דיברו על זה בעבר ובאיזשהו מקום זה השתתק. אין ספק שעשיית שוק מכפילה את מחזורי המסחר, אבל זה לא יפתור את הבעיה היסודית של המניות בשוק. הייתי הולך קודם לאג"חים ורק אז למניות".

וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס, התייחס לרישום החברה שלו בבורסה בת"א: "אני חושב על זה כבר פעמיים, אבל הסיבה האמיתית הייתה ציונות. החלטנו גם להעביר את חלק מהעסקים לישראל. שיהיה ברור, אני חושב שרגולציה היא דבר חשוב וצריך פיקוח משמעותי על חברות ציבוריות. עם זאת, צריך לדאוג להקל על החברות הדואליות".

"אני לא מדבר על כדאיות, אלא 'סתם' על זה שלא יפריעו לנו להיסחר בשתי הבורסות", ציין וולדמן. באשר לשאלה אם הוא מצטער על הרישום בבורסה בת"א, אמר: "אני מצטער? אנחנו שוקלים כרגע את צעדינו. זה חשוב גם למשקיעים וגם לכלכלה, אבל אם זה יכאב יותר מדי, לא נהיה פה".