עסקת יאהו-טמבלר: בן 26, נוסע בווספה, שווה 250 מיליון דולר

יאהו רוכשת את הרשת החברתית טמבלר ב-1.1 מיליארד דולר ■ דיוויד קארפ, שנטש את ביה"ס בגיל 15, הקים לפני 6 שנים את הסטארט-אפ שזוכה היום לתג מחיר נדיב

בסמוך לאזור שבו נולד והתחנך דיוויד קארפ במנהטן, שכנו במשך עשורים רבים משרדי פרסום שמייצגים באופן מובהק את כל מה שהוא לא. המייסד הצעיר של אתר הבלוגים Tumblr, שנמכר ליאהו תמורת 1.1 מיליארד דולר, מסמל את הדור החדש של ניו-יורק.

העיר שנודעה בעבר בזכות שדרות מדיסון פינתה בשנים האחרונות את אור הזרקורים לתעשיית הסטארט-אפים הצומחת שלה. קארפ, שאמור לשלשל לכיסו כ-250 מיליון דולר מהעסקה הוא נציג הדור החדש. התיעוב שהוא חש לפרסום מקוון הוא זה שהשאיר את טמבלר ריק ממודעות עד היום אבל גם זה שהוביל אותו אל זרועותיה של מאריסה מאייר, מנכ"לית יאהו.

מכירת טמבלר מסמלת את האקזיט הגדול ביותר בניו-יורק בתקופה האחרונה, עם שמות כמו האפינגטון פוסט שנמכר ב-315 מיליון דולר או רכישת חברת השיווק החברתי Buddy Media ב-689 מיליון דולר.

גם דיוויד קארפ עצמו, זה שעומד מאחורי טמבלר, מסמל סוג של חילופי דורות. אם עיני כל נישאו במשך תקופה ארוכה אל מארק צוקרברג, המנכ"ל הכול-יכול של פייסבוק, בתור הצעיר השולט בתעשייה, יחסית לקארפ אפשר לומר שצוקרברג, 29, הוא כמעט זקן. למעשה, בתעשייה שרצה כל-כך מהר קדימה, גם קארפ בן ה-26 כבר נחשב ליזם צעיר במיוחד - בטח אם מסתכלים על הרכישה הקודמת של יאהו.

קארפ, אגב, דומה מעט לצוקרברג. שניהם עזבו את לימודיהם בטרם עת (צוקרברג את הרווארד וקארפ את בית-הספר), שניהם הם סמלים מובהקים של המדיה החברתית ושניהם הם לא הטיפוס של יזם סדרתי - צוקרברג יישאר כנראה עוד שנים בפייסבוק וקארפ עצמו כבר התבטא בראיון ל"פורבס" כשאמר כי "החלום הכי גדול שלי הוא שטמבלר תעסיק אותי גם בעוד 30 שנה".

ויש עניין נוסף - קארפ נראה כמו טיפוס די נאמן, צנוע ולא ראוותן. מכוניות יוקרה הן לא העסק שלו אלא וספה פשוטה שעוזרת להתנועע ברחובות ניו-יורק וגם התרועעות עם בחורות היא מחוץ לתחום כיוון שהוא מתחזק זוגיות ארוכה עם חברתו רייצ'ל איקליי. פנים הבית שלו בברוקלין נראה די פשוט, כשאת הסלון מקשטת ספה ושלט טלוויזיה ותו לא. גם ארון הבגדים התגלה כחצי ריק ורק המטבח מאובזר למדי - תולדה של בקשתה היחידה של זוגתו המועסקת כשפית. מנגד, הלופט שבו הוא מתגורר משתרע על שטח של כ-160 מ"ר ושווי נאמד ב-1.6 מיליון דולר. צנוע, אך במידה.

בלייזרים וחולצות מכופתרות

מבחינה חיצונית אפשר בהחלט להבחין בשינוי מרענן לעומת צוקרברג. הג'ינג'י המתולתל הוא כל מה שלא תצפו ממנהל של חברה מצליחה. חוסר הגיוון האופנתי שמגלה צוקרברג עם טי שירט אפורה שנושאת בגאווה את סמלי פייסבוק הוא כאין וכאפס לעומת הבלייזרים והחולצות המכופתרות שעוטה עליו קארפ כמעט בכל הופעה פומבית. תוסיפו לזה את העיניים הכחולות והבוהקות והתסרוקת האופנתית ותקבלו אמנם גיק, אבל בגרסה משופרת לעומת זו שמציג צוקרברג.

על אף גילו הצעיר של קארפ, מכירת טמבלר ליאהו היא למעשה האקזיט השני שלו. אחרי שנטש את בית-הספר בגיל 15 ולימד את עצמו בבית, לקח על עצמו פרויקט זמני באתר הפורום להורים UrbanBaby של היזם ג'ון מאלוני. את יישום הפרויקט, שהיה אמור לקחת יומיים-שלושה, הצליח קארפ לסיים בארבע שעות.

ההישג הזה הביא לו את תפקיד מנהל המוצר של UrbanBaby. במהלך עבודתו שם החליט במפתיע לעזוב לטוקיו ל-5 חודשים, כשהוא ממשיך לתמוך טכנית באתר של UrbanBaby בשעות לא שגרתיות. על אף המרחק והבדלי הזמן, לאנשי החברה לקח שלושה חודשים עד שהבינו כי אינו נמצא בניו-יורק כלל ואף הופתעו לגלות שהוא בן 17 בלבד.

מאלוני, קארפ ושאר אנשי UrbanBaby הובילו את האתר להצלחה ולאקזיט, עת הוא נמכר ב-2006 לאתר CNET. עם הכסף שהרוויח ממימוש אחזקותיו ומהאקזיט הראשון שלו, קארפ עבר לשלב הבא והקים חברת ייעוץ בשם Davidville, שאחד הפרויקטים שלה היה טמבלר, שהוקם רשמית ב-2007.

טמבלר נולד מתוך מונח שהפך לחלק מהלקסיקון של הבלוגרים באותה תקופה - tumblelog, שמשמעתו כתיבת בלוג קצר במיוחד ברמת המשפט או שניים. הפרויקט הצדדי הזה הפך מהר מאוד להצלחה מסחררת וקארפ סגר את חברת הייעוץ לטובת הקדשת זמנו באופן בלעדי לאתר הבלוגים. בד בבד, מאלוני שהיה הבוס של קארפ, הפך לשותף לדרך ומונה לנשיא ב-2008.

הייחודיות שהציגה טמבלר בין כל אתרי הבלוגים האחרים הייתה בעיצוב מושך ובפשטות. עם 217 מיליון משתמשים, 108 מיליון בלוגים ו-90 פוסטים שעולים מדי יום, אין ספק שטמבלר הצליחה להפוך לסנסציית אינטרנט.

בלי פרסומות ועם טראפיק הולך ועולה, קארפ וטמבלר נזקקו למזומנים כדי להמשיך ולתחזק את הרכבת הדוהרת במרחבי האינטרנט.

ב-5 סבבים גייסה החברה 125 מיליון דולר, כשברשימת המשקיעים נמצאים קרנות כמו ספארק קפיטל, יוניון סקוור ונצ'רס וסקויה קפיטל. הסיבוב הראשון העניק לחברה שווי של 3 מיליון דולר ב-2008 והאחרון, ב-2011, העניק שווי של 800 מיליון דולר.

"דיוויד הוא שילוב יוצא דופן של מישהו שיש לו גם הבנה של מה שצרכני האינטרנט רוצים וגם של מישהו עם עומק טכני ויצירתי כאחד", אמר עליו בעבר אחד מהבכירים בקרן ספארק קפיטל.

"לשמור על האתר"

ביום שאחרי, השאלה הגדולה שתישאר פתוחה היא איך תתנהל טמבלר תחת השליטה של יאהו בכל הקשור לשילוב פרסומות. קארפ אמנם לא התייחס עדיין לעסקה, אך בראיון שנתן ל"וול סטריט ג'ורנל" לפני כשבוע הוא ציין כי "השאיפה שלנו היא לשמור על האתר כמו שהוא. אנחנו רוצים להציע הרבה דרכים לקדם את עצמך בטמבלר כשיש לך תוכן טוב. אתה יכול לעשות את זה באופן אורגני או תמורת תשלום קטן להקפיץ את זה דרך המערכת שלנו".

עם או בלי קשר לרכישה, קארפ יצטרך גם להתנהל אחרת - לא רק תחת בוסית חדשה אלא גם ללא המבוגר האחראי שליווה אותו לאורך הדרך. מדובר במאלוני, הבוס לשעבר, שכבר הצהיר מוקדם יותר כי בסוף מאי הוא יעזוב את החברה.

11 רכישות בחצי שנה

עשרה חודשים אחרי שנחתה בכיסא המנכ"ל ביאהו, נראה שמסע הקניות של מאריסה מאייר ממאן להסתיים. בחצי השנה האחרונה רכשה המנכ"לית הדומיננטית לא פחות מעשר חברות, כשאליהן התווספה השבוע גם טמבלר. הארנק הפתוח שמצאה מאייר ביאהו הוא תולדה של ניסיון לשנות כיוון בענקית האינטרנט, שקצת איבדה את הדרך בשנים האחרונות בעקבות תחלופה של מנכ"לים וירידה בפופולריות מצד הגולשים. מסע השופינג של מאייר התחיל באוקטובר 2012 עם רכישת הסטארט-אפ הניו-יורקי Stamped, שפיתח אפליקציית אייפון שמאפשר לשתף המלצות בין חברים על מסעדות, סרטים, ספרים, מוזיקה ועוד.

הרכישה הכי מפורסמת שלה עד סגירת העסקה עם טמבלר הייתה של Summly, לאור העובדה כי מאחורי הסטארט-אפ עומד ילד בן 17. יאהו שילמה לבריטי הצעיר ניק דלוסיו 30 מיליון דולר תמורת אפליקציה שמאפשרת לקצר ולתמצת טקסטים ארוכים לפסקה אחת. האפליקציה יודעת לבחור את המשפטים הרלוונטיים והחשובים ביותר בטקסט וכך לחסוך זמן למי שמעוניין לקרוא אותם.

מאייר, אגב, היא לא היחידה שנשבתה בקסמו של דלוסיו וביכולותיה של האפליקציה. רשימת המשקיעים בחברה כוללת את אשטון קוצ'ר, יוקו אונו, מנכ"ל זינגה מארק פינקוס, מייסד ומנכ"ל airbnb בריאן צ'סקי, השחקן והיוצר הבריטי סטיבן פריי והמנהל המוזיקלי של ליידי גאגא טרוי קרטר.

יאהו רכשה חברות נוספות, בהן Snip.it, Alike ו-Jybe בתחום המדיה החברתית וכן את Astrid, GoPolGo, MileWise ו-Loki Studios.

המספרים של טמבלר
 המספרים של טמבלר