להפוך משכיר לזכיין

תופעת הזכיינות הולכת ותופסת תאוצה בישראל. למה זה כדאי?

בשנים האחרונות תופעת הזכיינות הולכת ותופסת תאוצה בישראל, דווקא בתקופה שבה הביטחון התעסוקתי חשוב כל-כך. הזכיינות היא כלי שמאפשר לשכירים רבים לנצל את תחום המומחיות שלהם כדי להפוך לעצמאיים, ומסייע לרשתות הגדולות להתפרש על פני נקודות מכירה רבות ולהגדיל את הרווחים. וכך, מודל הזכיינות קיים כיום לא רק במוצרי הצריכה או בבתי-הקפה - אלא במגוון רחב של תחומים.

מרגע שהתחלתי ללמוד תקשורת וניהול, המסלול המקצועי שלי נראה די ברור. נמשכתי מאוד לתחום הפרסום, ולאחר שסיימתי את הלימודים השתלבתי במקומון העיר "מלאבס" של רשת שוקן. שימשתי כסוכן פרסום ולאחר מכן כמנהל מכירות בעיתון, בתקופה שבה העיתונות הכתובה הייתה בשיאה.

שנה לאחר מכן זיהיתי את הפוטנציאל הטמון בפרסום האינטרנטי והתחלתי לשווק שטחי פרסום באחד מהאתרים הרפואיים המובילים בישראל. לא ידעתי זאת אז, אבל למעשה זה היה הצעד הראשון שלי בעולם הזכיינות.

כמה חודשים לאחר מכן נקראתי להצטרף לעיתון "מקור ראשון" כדי להקים את המגזין "מוצ"ש". המטרה שלי הייתה להפוך את "מוצ"ש" ל"עכבר העיר" של הקהל הדתי-לאומי - ובדרך לשם הקמתי צוות מסור וגייסתי סוכנים ועשרות מפרסמים.

לאחר שהצלחנו במשימה והחדרנו את "מוצ"ש" לסלון הדתי-לאומי - החלטתי שהגיע הזמן לעשות שינוי. הבנתי שאני יכול להמשיך לעשות את מה שאני יודע הכי טוב - הפעם בשביל עצמי - ונפרדתי ממערכת העיתון.

באותה תקופה נחשפתי למיזם ישראלי חדש: נובו-אד, טכנולוגיה חדשנית המאפשרת להציג תוכן פרסומי על גבי מראות ולהפעיל מודלים פרסומיים שהיו קיימים עד כה רק באינטרנט - תשלום פר צפייה, התאמת סוג הפרסום לחתך האוכלוסייה הצופה ותשלום מצד המפרסם רק עבור צופים אשר צפו בפרסומות בפועל.

הניסיון שצברתי לאורך השנים כאיש פרסום גרם לי להבין מיד את היתרונות העצומים שבפלטפורמה. פניתי להנהלת החברה והחלטתי לשלב בין אהבת הפרסום לחיידק היזמות - ויחד עם ערן כהן, חברי מימי המכללה, הפכתי לזכיין של החברה.

מערכת הפרסום של נובו-אד מבוססת על מודל של זכיינות ופעילה ב-3 קניונים מרכזיים - קניון הזהב בראשון-לציון, קניון עזריאלי בתל-אביב ודיזנגוף סנטר - כמו גם בקניונים בחו"ל דוגמת קניון שומברי בצרפת. ביחד עם שותפי ערן הבאנו לאחרונה את טכנולוגיית הפרסום הייחודית הזו גם לצפון, לקניון סינמול לב המפרץ.

בימים אלה אנחנו מכינים את התשתית הטכנולוגית ומרשתים את הקניון במראות ייעודיות, לקראת כניסתה של המערכת לפעולה בימים הקרובים. אנחנו גם הזכיינים הראשונים בחברה שמצליחים להכניס את המראות לא רק למתחמי השירותים הציבוריים (כפי שנעשה עד כה), אלא גם למעליות.

המרוויחים הגדולים מהמהלך הם בעלי העסקים בצפון. עד היום כדי לממש פרסומת כתובה צריך היה לצאת מהבית. בפרסום על גבי מראות בקניונים הצרכן כבר נמצא בתוך מתחם הקניות, הארנק פתוח, האנשים רוצים שיכוונו אותם לעבר האטרקציות, ההנחות והחידושים - וזהו כלי המאפשר לעסקים במתחם לייצר לעצמם יתרון איכותי על פני המתחרים.

בעיתונות הכתובה, למשל, משלמים עבור שבוע - אך בפועל הפרסום יעיל רק בסוף השבוע. בפרסום בקניון, לעומת זאת, מקבלים אפקטיביות פרסומית מדי יום ומדי שעה בגלל תנועת האנשים והנגישות של הפרסומות - ובזה קשה מאוד להתחרות.

קשה להתחרות גם בתחושת הסיפוק והעצמאות. רבים טוענים כי בתקופה של קיצוצים ושל מחאות חברתיות כדאי שלא לעשות שינויים תעסוקתיים מרחיקי לכת, אך למעשה היתרון הגדול שמודל הזכיינות מציע לאדם הפרטי הוא היכולת לפתוח עסק חדש במהירות, תוך מתן גב כלכלי ועסקי מצד החברה הזכיינית.

המפגש שלי עם נובו-אד נתן לי את האומץ לפנות לדרך חדשה ולנצל את הידע המקצועי שרכשתי לאורך השנים בענף הפרסום כדי ליהנות מפירות העבודה הקשה. עבור אדם שמגיע עם חזון, יכולות וניסיון - מדובר בנוסחה להצלחה.

* הכותב, איש תקשורת ותיק, עשה בשנים האחרונות את המעבר מתפקיד של שכיר בעיתונות הכתובה לזכיין של חברת טכנולוגיית הפרסום נובו-אד.