"ה-S&P 500 יחצה את ה-1,700 נק' בחודשים הקרובים"

בני מוזס, מנכל כוון בית השקעות: "זו סערה בכוס מים" ■ מייק אליס, מנכ"ל פיוניר תכנון פיננסי: "הנפילה בשוק היפני היא עניין מקומי ולא אמורה להיות לה השפעה על השווקים הגלובליים"

"זו סערה בכוס מים" כך הגדיר הבוקר בני מוזס, מנכל כוון בית השקעות, את הירידות בבורסה האמריקאית כתגובה להכרזת הבנק המרכזי האמריקאי כי ישקול צמצום בהרחבה הכמותית החל מהחודש הבא לאור נתונים חדשים משביעי רצון של הכלכלה האמריקאית.

בנוסף לסביבת ריבית אפס שננקטה שנים קודם לכן , החל מאוגוסט שנה שעברה נקט הבנק המרכזי האמריקאי (הפד') בראשותו של בן ברננקי במדיניות של בהרחבה כמותית מוגברת באמצעות רכישות מאסיביות של אגח מדינה בהיקפים חסרי תקדים של 85 מיליארד דולר מידי חודש ( הזרמת כספים מאסיבית לשווקים) על מנת להוציא את המשק האמריקאי מהחולי בו הוא נתקף לאחר משבר הסאב פריים.

צמצום ההרחבה הכמותית, מסביר מוזס, איננה גזרה שנחתה בפתאומיות אלא הייתה צפויה רק העיתוי לא היה ידוע ובמידה ויתבצע יהיה רק לאחר שיתברר חד משמעית לראשי הבנק המרכזי האמריקאי כי העלייה בצמיחת המשק האמריקאי מ-2.5% (נתון עדכני) כאשר היעד הוא כ-3 עד 3.5% וכי הצמצום במימדי האבטלה הינם שניהם ברי קיימא כאשר כיום שיעור האבטלה בארה"ב עומד על 7.5% והיעד הוא 6.5% .

"אם יתברר שיעדים אלה הם ברי השגה הרי שזוהי עדות מובהקת לכך שהמשק האמריקאי שהיה חולה עד כה הולך ומבריא ולכן יש לצמצם באופן הדרגתי את המינון לאינפוזיה שהוא מקבל באמצעות ההרחבה הכמותית . מצב כזה צריך לגרום לתגובה הפוכה אצל המשקיעים : לאופטימיות שהמשק האמריקאי הבריא ולא לפאניקה של ירידות".

להערכת מוזס אין מדובר בתיקון כלפי מטה או בשינוי כיוון מהותי בביצועי הבורסה האמריקאית אלא בפאניקה רגעית שאחזה במשקיעים שתתפוגג בתוך ימים אחדים: "שוקי ההון יירדו משך יומיים שלושה וזו אכן הזדמנות קנייה או כניסה למשקיעים אשר חיכו עד כה להזדמנות קנייה. השווקים יתייצבו לאחר מכן. בשבועות ובחודשים הקרובים אנו צפויים לראות בבורסה האמריקאית עליות כאשר כמובן כל הירידות יימחקו כלא היו ומדד ה-S&P 500 יחצה את ה-1700 נקודות כבר בחודשים הקרובים".

"הנפילה בשוק היפני היא עניין מקומי"

מייק אליס, מנכ"ל פיוניר תכנון פיננסי, מציין כי "הנפילה בשוק היפני היא עניין מקומי ולא אמורה להיות לה השפעה על השווקים הגלובליים. ייתכן שנראה תגובה שלילית בשווקים בטווח הקצר, כפי שקורה היום, אבל איננו סבורים שנראה נפילה של 7% בשוקי המניות בישראל ובשוקי המניות הגדולים והיציבים, כדוגמת ארה"ב, כפי שראינו ביפן".

אליס מסביר את הרקע לנפילה ביפן: "ידוע שכשארה"ב מתעטשת - כל העולם מצטנן. מה שקרה אתמול הוא שהנגיד ברננקי בסך הכל רמז על האטה אפשרית של תוכנית רכישות האג"ח האמריקאיות, אם יושגו יעדי צמיחה מסוימים. זה היה רמז דק (עיטוש), אבל התגובה של השוק היפני הייתה הצטננות: שוק האג"ח היפני רשם ירידות קלות, אבל שוק המניות נכנס לפניקה ורשם ירידות של 7%. זוהי נפילה משמעותית ביחס לחדשות לא מסעירות במיוחד, והיא מראה עד כמה שוקי המניות רגישים בעידן שלנו".

אליס מציין עוד כי "השוק היפני עשוי ליפול עוד קצת בטווח הקצר, אבל אנחנו לא מעריכים שזה יביא למחיקת העליות הפנטסטיות שהוא רשם בשנה האחרונה. השוק היפני עלה ב-46% מתחילת השנה, וב-83% ב-12 החודשים האחרונים, כך שתיקון מסוים היה בלתי נמנע. משקיעים שמאמינים שהשוק היפני ימשיך לעלות יכולים לראות ברמות המחירים הנוכחיות הזדמנות קנייה. עבור המשקיעים הגלובליים, שנהנו מהעליות בשווקים השנה, זוהי תזכורת למה שעלול לקרות בשווקים הרגישים של ימינו. ייתכן שיש מקום שמשקיעים שנהנו מתשואות גבוהות בשוקי המניות השנה ישקלו מימוש רווחים מסוים, אך בוודאי שלא יציאה משוק המניות".

רואי קוזין: תיקון שעלול להגיע לכ-20%

רואי קוזין, האנליסט הראשי בבית ההשקעות Utrade מעריך כי התיקון במדדים המרכזיים בוול סטריט עלול להגיע לרמות של ירידת ערך של בין 15% ל-20%. סין ואסיה לא מפסיקות לנפק חדשות רעות שמגבירות את הסנטימנט השלילי בשווקים.

לדבריו, "היסטורית, ירידה חדה בשוק המט"ח שירד בצורה גורפת מול הדולר האמריקאי, משקפת תחזית לירידות חדות בשווקי המניות. המפלט היחיד של המשקיעים כרגע הוא אג"ח של ממשלת ארה"ב".

קוזין הוסיף כי גם הזהב נמצא במגמת ירידה לעבר רמת התמיכה הפסיכולוגית של 1000 דולר לאונקיה.