התוכנית שהכתירה את לפיד

זה רק אני - או שגם אתם מרגישים שמשהו מוזר קרה ל"מצב האומה"?

‎‎‏"מצב האומה", יום חמישי 22:40, ערוץ 2 רשת

‏‎‎יכול להיות שזה רק אני, או שגם אתם מרגישים שמשהו מוזר קרה ל"מצב האומה"?

כדי שלא אובן לא נכון, אציין כי מדובר עדיין בתוכנית השנונה והנבונה ביותר מסוגה, לעיתים קרובות היא גם מצחיקה. אלא כי נדמה שמשהו בחדות שלה נפגם מעט העונה.

זה לא קורה בגלל שאורנה בנאי פחות חתרנית, עינב גלילי פחות מהוקצעת, ליאור שליין פחות נבון, וגורי אלפי פחות מופרע. להיפך - כל הארבעה רק השתכללו מבחינת יכולתם להגיש לקהל הצופים את מרכולתם המשעשעת.

יש כאן משהו אחר: "המצב" הוא כבר לא תולדה ישירה של מעשי הצד "האחר", אלא משהו שמחייב אחריות אישית: בת-זוגו של המנחה היא חברת כנסת (אמנם מהאופוזיציה, אבל כבר חלק מ"השיטה"), והפטרון הטלוויזיוני הוותיק של שניים מארבעת חברי הפאנל הוא שר האוצר. אמנם יאיר לפיד חטף כהוגן מחברי הפאנל בשתי התוכניות האחרונות, אבל אולי זה רק אני - הקריצה נראתה למרחוק.

אם בעונה הקודמת, כשהיה נדמה שהמדינה ניצבת על עברי פי-פחת, הגדיר שליין במדויק את תפקידה של תוכניתו "אנחנו התזמורת שמנגנת על הסיפון של הטיטניק", הרי שתוצאות הבחירות האחרונות העמידו את שליין וחבורתו, כמו את רוב צופיהם ממעמד הביניים הישראלי, קרוב יותר אל גשר הפיקוד.

מבחינת מדינת ישראל מדובר (לטעמי לפחות) בהתפתחות מבורכת. מבחינת היכולת לייצר סאטירה - ובכן, כאן כבר העסק הרבה יותר קשה: התוכנית שהייתה הראשונה לזהות את הפוטנציאל "המלכותי" של לפיד, מגלה שהרבה יותר מגניב להיות סאטיריקן מאשר ליצן החצר.

‏בניגוד לתוכנית הבידור של הזכיינית המתחרה, "ארץ נהדרת", ל"מצב האומה" אין חיקויים, אין שירים, אין תחפושות ותפאורה, ואין ארסנל דמויות שאפשר לחפות בעזרתו על הלך-רוח מהורהר. כל מה שיש לה הוא יכולתה להניח נעץ על מושבו המרופד של הממסד. רק שפתאום חלק מהישבן שלה מונח בעצמו על אותו הכיסא.

‏‎‎ציון: 8