"אני מקווה שיאיר לפיד יימחק מהפוליטיקה כמו אבא שלו; יגיע היום שבו חרדי לא יוכל ללכת ברמת-אביב"

ח"כ יעקב ליצמן יורה לכל הכיוונים: "שיהיה ברור, מי שירצה ללמוד תורה ימשיך ללמוד" ■ "קשה לחלק מהקואליציה לראות חרדים משפיעים ולקבל את אורח החיים שלנו" ■ "ועדת פרי היא חלק ממלחמת התרבות של לפיד ובנט בחרדים"

"שבי, זה לא עולה כסף", אומר הרב ח"כ יעקב ליצמן בלשכתו בבית אגודת ישראל בירושלים, "וגם אם זה היה עולה שקל, לפיד כבר היה לוקח לנו את זה". זאת רוח הדברים שמלווה את הראיון עם ליצמן, ממנהיגי הסיעה החרדית יהדות התורה ועד לאחרונה סגן שר הבריאות מוערך; לפיד נמצא בכל מקום, בכל משפט שלישי ובכל תחום אפשרי.

הימים טעונים ועמוסים מאוד עבור ליצמן ועבור ההנהגה החרדית כולה; הדיון בגיוס חרדים, הקיצוץ בתקציבים, הדרישה לצאת לשוק העבודה והאווירה שאותה הם מגדירים כאנטי-חרדית. "אנחנו נמצאים במלחמה בכמה חזיתות", הוא אומר ומיד מדגיש "ההסתה מחמירה בכל שבוע. בכל פעם של יאיר לפיד אין תשובה כלכלית-תקציבית הוא עונה בתשובה חרדית. יגיע היום שבו חרדי לא יוכל ללכת ברמת-אביב, ושלא תגידו שלא הזהרנו".

- בינתיים עושה רושם שמי שלא יכול ללכת זה חיילים בשכונות חרדיות שהוכו בגלל המדים.

"אין צורך להתייחס למקרים קיצוניים. אני מציע שתבדקי מה קורה בשטח, כמה חרדים סובלים מהתנכלויות מצד חילונים בעקבות ההסתה הנוראית. יש הרבה מן הצביעות בכך שבחברה הסובלת מאלימות גואה ומרציחות, פתאום מנסים להצטדק ולהאשים אותנו באלימות. אם אתנסח בזהירות, אז שלא יטיפו לנו מוסר על אלימות. מה גם שלא שמעתי שגינו את האלימות המילולית של נציגי ציבור נגד החרדים. דוגמה לכך היא דברי לפיד בכנסת, שהשתלח בגסות בציבור שלם ואין פוצה פה".

מטבע הדברים, סוגיית הגיוס והמלצות ועדת פרי נמצאים בראש סדר היום החרדי. המשברון הקואליציוני סביב העניין הסתיים בוויתור מצד ראש הממשלה ושר הביטחון שנאלצו לקבל סעיף המטיל סנקציות פליליות על משתמטים.

לליצמן זה לא באמת משנה: "דיוני הוועדה מתנהלים במנותק מהמציאות. מבחינתנו, מסקנות הוועדה כלל לא רלבנטיות. אנחנו צופים בהן כסכנה גדולה בשל הרצון הניבט מהן לשנות את מה שהיה מקובל מבחינת מעמדם של בני הישיבות. לטעמי אין כל אפשרות לשנות זאת בהגדרה - בטח לא בחוק ובכפייה, בסנקציות כלכליות ואישיות. שיהיה ברור: כל מי שירצה ללמוד תורה, ימשיך ללמוד.

"לא יעלה על הדעת שאדם ירצה ללמוד תורה בישראל ולא יאפשרו לו. זה הכלל המנחה אותנו וככל שיכריחו אותנו לעשות בכוח - כך יצליחו פחות. בוועדת פרי חושבים שהם ייקבעו שיש רק 1,800 עילויים? שטויות והבלים".

בהמשך הוא מאשים את הוועדה בכך שהיא פועלת בשליחותם של לפיד ובנט. "אי אפשר שלא להתרשם מכך שמטרת הוועדה אינה לתקן משהו או להביא לשוויון בנטל; אין כאן שיח אמיתי והוגן. יש כאן ניסיון להשפיע על אורחות החיים של החרדים. קשה לכמה ממרכיבי הקואליציה לראות חרדים בעמדות השפעה, וקשה להם לקבל את אורח החיים שלנו. יש כאן מלחמת תרבות שההנהגה החילונית כפתה עלינו ואנו לא נוכל להיכנע. כל מי שמדבר על מכסות והגבלות של לומדי תורה לא מבין על מה הוא מדבר. יושבים ודנים במעין שרירותיות פוליטית, תחת סטופר קואליציוני, העיקר לשים וי - הנה פתרנו את בעיית המדינה, הנה חרדים יתגייסו. זה לא רציני, זה לא יעבוד, אין לדבר הזה כל סיכוי".

- נחשבת בממשלה הקודמת למקורב מאוד לנתניהו. אתה מאוכזב ממנו?

"כן. הייתה לנו במשך השנים ברית איתו, עבדנו ביחד והיינו שותפים לויאליים. הייתי בטוח שאשמע את קולו לאור ההתקפה הפרועה של שר האוצר במליאת הכנסת. שלפחות יעיר לו שזו לא הדרך לנהל דו שיח. מילא לפיד - זו האג'נדה שלו, ובסופו של דבר זו הייתה גם האג'נדה של אבא שלו, שנפל ונמחק מהמפה הפוליטית, ואני מקווה שגם אצלו זה יקרה. הפליאה שלי נובעת מפטרוני המדינה; איפה השרים, איפה כולם?"

"הברית בין לפיד ובנט לא טבעית ומסמלת שנאה לראש הממשלה - שניהם אוהבים את נתניהו אותו הדבר; אחד רוצה להיות במקומו ואחד רוצה לראות אותו בחוץ. אני מניח שגם ביבי, אם היה אפשרי היום להחליף אותם, היה מחליף אותם. מצד שני, יש גבול כמה רשעות וכמה פגיעות אפשר לסבול ולעבור על זה בשתיקה".

הכתבה המלאה - במגזין G