בדיקת "גלובס": מסכי טלוויזיה 4K - איכות צפייה שלא ראיתם

התרגלתם לאיכות התמונה הגבוהה שתקן Full HD מספק? הגיע הזמן לדבר הבא ■ "גלובס" בדק את הטלוויזיות החדשות, הגדולות והיקרות של LG, סמסונג וסוני, וגילה איכות שמשאירה את הדור הקודם והמוצלח הרחק מאחור

רק לפני מספר שנים נחשפנו לטכנולוגיית ה-HD, שהביאה למהפכה בשידורי הטלוויזיה. שיטת השידור הזו, ששיפרה את איכות התמונה פלאים, חייבה את הצרכנים ואת גופי השידור להחליף את כל מכשירי הקצה שלהם, בין אם מדובר בטלוויזיה, בין אם בנגן הסרטים שהפך מדי-וי-די לבלו-ריי, ובין אם את הממיר של הכבלים והלוויין. אפילו את קובצי הווידיאו שמורידים מהאינטרנט היה צריך להחליף ל-MKV. המהפכה הבאה כבר הגיעה לישראל והיא נקראת 4K.

4K לוקחת את איכות התמונה במסכים לשלב הבא. אם באיכות Full HD מקבלים תמונה חדה ונקייה, בה רואים את הנמשים והאיפור על פני השחקנים, ב-4K הצבעים נראים חדים, חיים ונקיים אפילו יותר. כל פרט על השחקן נראה, וצבעי הבתים, המכוניות או הפירות נראים לא אמיתיים מרוב שהצבע החד צועק מהמסך. העומק של התמונה והאפשרות לראות כל פרט בה, נותנים לפעמים תחושה של תמונת תלת-ממד.

קטגוריית המסכים הזאת בחיתוליה, כאשר נכון להיום, רק LG משווקת בארץ מסך 4K. סמסונג ככל הנראה תצטרף אליה בשבוע הבא, וסוני בחודש הבא. המסכים של LG ושל סמסונג גדולים מאוד - 84-85 אינץ', ואילו המסכים של סוני יהיו בגודל 55 אינץ' ו-65 אינץ'. המחירים גדולים כמו המסכים - מדובר בעשרות אלפי שקלים למסך. במקרה של LG, על כל אינץ' משלם הלקוח 1,000 שקל, ובמקרה של סמסונג אפילו יותר.

איך זה נראה במציאות?

לצורך הכתבה, צפינו בשלושת המסכים. איכויות התמונה השאירו אותנו פעורי פה. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית מאוד מאיכות ה-Full HD שאליה התרגלנו לקבל בסרטים (גם בקובץ מאיכות גבוהה שהגיע מבלו-ריי מקורי). הצבעים נראים חדים, מבריקים וחיים בכל הטלוויזיות. איכות התמונה הגבוהה מאפשרת לצפות במסך 85 אינץ' גם ממרחק קרוב מאוד, מבלי להרגיש שהתמונה לא ברורה.

למשל, במסך של סמסונג שהוצג בחודש ינואר בתערוכת האלקטרוניקה - CES, אפשר לראות את הצבע השחור עם תחושה כאילו מישהו פשוט כיבה את התמונה באותו אזור ואין שום גוון אפור במקום השחור (טכנולוגיה בשם Ultra Clear Panel). בתמונה של נערה ראינו כל פגם בפנים שלה, סימני איפור, שיערות קטנות מאוד על הפנים וכל מה שעוד אפשר היה להחביא בתקנים קודמים. גם בסוני אפשר למצוא טכנולוגיית שחור מוצלחת בשם Deep Black Panel, שנותנות תוצאות מוצלחות, לצד איכות צבעים משובחת ומעבד וידיאו מסוג X-Reality Pro.

קפיצת מדרגה

כדי להבין מעט יותר את קפיצת המדרגה ש-4K מספקת, צריך לרדת לרמת הרזולוציה. תקן ה-Full HD מגיע ברזולוציה העומדת על 1920 על 1080 פיקסלים. בתקן 4K מדובר על רזולוציה העומדת על 3840 על 2160.

איכות התמונה הגבוהה הזו יוצרת כאב ראש לא קטן ליצרנים ובהמשך גם לצרכנים. הנפחים העצומים של הסרטים לא מאפשרים לאחסן אותם על מדיית בלו-ריי סטנדרטית וחברות כמו סוני או סמסונג מתכננות להוציא כונני בלו-ריי חדשים שיתמכו בטכנולוגיה.

עדיין גם לא ברור, איך חברות הכבלים והלוויין בעולם ישדרו תכנים בצורה הזו לצרכנים. הבשורה המעודדת היא שסרטים רבים שנעשו בשנים האחרונות, צולמו כבר בטכנולוגיית 4K. חלק ממתחמי הקולנוע בישראל עובדים עם מקרנים בטכנולוגיית 4K, אבל הצרכן לא באמת נהנה ממנה, כי עד שהתמונה עוברת מהמקרן למסך, היא מאבדת מהאיכות שלה.

עצם זה שקיימים סרטי קולנוע הוליוודים ב-4K, תוכל לעזור לעודד את המהפכה הזו. לפני מספר שנים, כאשר החלה מהפכת ה-HD ולאור הניסיון הפחות מוצלח של תלת-הממד, לא היו מספיק סרטים שפעלו באותם טכנולוגיות וצרכנים שרכשו מסכים, היו צריכים לחכות לתכנים שיופקו בשיטה הזו.

בסוני החליטו להקדים תרפו למכה ולפחות בארה"ב, החברה תציע בסתיו הקרוב שירות VOD, המאפשר הזרמה של סרטים כמו ספיידרמן המופלא, קראטה קיד וזיכרון גורלי 2012. סוני גם מציעה סטרימר - FMP-X1, אשר צפוי להימכר בארה"ב בכ-700 דולר ולאפשר הצגה של סרטים בפורמט הזה וגם לתמוך בשירות ה-VOD העתידי.

גם המצלמות

מסכי הטלוויזיה 4K מאפשרים גם לרכוש מצלמות וידיאו באיכות תואמת, שמאפשרת ליהנות מאיכות תמונה דומה. בדומה לטלוויזיה, גם כאן עדיין מדובר לאנשים שלא מוגבלים מבחינת תקציב. קנון מציעה מצלמת סטילס - DSLR מדגם EOS-1D C המסוגלת לצלם קטעי וידיאו ב-4K. המחיר קרוב ל-30 אלף שקל בארץ. מצלמת וידיאו מקצועית של JVC מדגם GY-HMQ10 שנמכרת מעבר לים ב-5,000 דולר ויודעת לצלם וידיאו באיכות Full HD ב-60 פריימים לשנייה.

סמסונג S9 UHD

למרות שהמסכים של LG וסוני מאוד מרשימים מבחינת העיצוב שלהם, דגם S9 UHD של סמסונג הוא פשוט פריט אמנות.

מדובר בטלוויזיה בגודל 85 אינץ', הנראית כאילו היא צפה בתוך מסגרת. העיצוב הזה נותן למסך מראה של פריט מיוחד מאוד, יותר מאשר מסך שאמורים לתלות אותו על הקיר. סמסונג לא חסכה בטכנולוגיה. הטלוויזיה שלה כוללת, מלבד שני רמקולים ושני סאבים, הפעלה באמצעות תנועות הידיים בזמן הניווט בטלוויזיה או בשליטה בעוצמת הצליל, מבלי שצריך להחזיק את השלט רחוק; מעבד כפול ליבה שאמור לשלוט בכל היכולות של המסך; אפליקציות שונות ומצלמה מובנית לזיהוי פנים ולניהול שיחות וידיאו.

המחיר 40 אלף דולר, בישראל עדיין לא פורסם מחיר רשמי.

סוני X9

סוני תתחיל למכור בישראל את המסך הראשון שלה בטכנולוגיית 4K - X9 - בחודש יולי. המסך יכלול את טכנולוגיית Triluminos של החברה. מדובר בטכנולוגיה אשר כוללת פילטר צבע מיוחד המשולב בתוך הפאנל וגם מנגנון החלקת תמונה - MotionFlow 800Hz לתמונה יציבה ללא ריצודים. הרמקולים מגיעים בטכנולוגיית Magnetic Fluid speakers, ומשולבים בחזית המסך מתחת לזכוכית. הם מעניקים, לדברי החברה, איכות סאונד של מערכת קולנוע ביתית עם צליל נקי.

מחיר: 40 אלף שקל ל-55 אינץ'; 60 אלף שקל ל-65 אינץ'

LG, דגם UHD 3D

חברת LG השיקה בארץ כבר בסוף השנה שעברה את טלוויזיות Ultra High Definition (UHD) 3D TV בגודל 84 אינץ'. הדגם כולל מאיץ גרפי Triple XD Engine ויישום ששמו Resolution Upscaler Plus, המאפשר התאמת תמונות ממקור חיצוני, כגון דיסקים קשיחים ואתרי תוכן, לגודל המסך הזה. מבחינת סאונד, הטלוויזיה מצוידת במערכת 2.2 Speaker System הכוללת שני רמקולים ושני וופרים, שאמורים להשלים את האיזון בין התמונה לקול.

מחיר: 84,000 שקל ל-84 אינץ'