אמזון תשיק בשבוע הבא שירות הפצת מוצרי מזון לבית הלקוח

בכיר לשעבר בחברה: "אם אמזון תוכל להוביל לבתים פעמיים או שלוש בשבוע, היא תוכל להציע ללקוחות פריטים אחרים, יקרים יותר"

אמזון בניהולו של ג'ף בזוס מתכננת השקה גדולה של חנות המזון המקוונת שלה, שאותה פיתחה בחשאי במשך שנים. החברה שמה לה למטרה לכבוש את אחד המגזרים הקמעונאיים הגדולים ביותר שטרם הובסו על-ידי המסחר האלקטרוני, כך על-פי שניים מהמקורבים לדבר.

על אף שמזון הוא עסק בעל שולי רווח קטנים, אמזון תוכל לעלות בביצועיה על אלה של חנויות מזון מקוונות דומות על-ידי אספקת פריטים בעלי שוליים גדולים יותר בו-זמנית, כמו מוצרי חשמל.

על-פי המקורות, שמכירים את תוכניות ההתרחבות של AmazonFresh, המחסנים החדשים כוללים אזורים מקוררים, אך גם אזורים שמיועדים לאחסן עד מיליון מוצרים של סחורה אחרת בחלק מהמקרים.

החברה בדקה את השירות בעיר שבו שוכן המטה שלה, בסיאטל, במשך 5 שנים לפחות, כשהיא מספקת מוצרים טריים כמו ביצים, תותים ובשר בעזרת צי משאיות משלה.

כעת מתכננת אמזון להרחיב את עסקי המזון מחוץ לסיאטל בפעם הראשונה. השירות ייפתח בלוס אנג'לס כבר השבוע, ובאזור מפרץ סן פרנסיסקו במועד מאוחר יותר השנה, כך על-פי המקורות.

אם הפעילות באזורים הללו תצליח, החברה עשויה להשיק את AmazonFresh ב-20 אזורים עירוניים נוספים בשנת 2014, לרבות כמה אזורים מחוץ לארצות-הברית.

ביל בישופ, אנליסט ויועץ בולט בתחום הסופרמרקטים, אמר כי החברה שמה לה למטרה להגיע ל-40 שווקים, מבלי לגלות מה הוא יודע על התוכניות של אמזון.

אמזון תרה אחר שווקים חדשים וגדולים, בעודה מנסה לשמר קצב צמיחה שהביא לעלייה של 220% במחיר המניה שלה במהלך 5 השנים האחרונות. עסקי המזון בארה"ב, שהיקפם הגיע ל-568 מיליארד דולר בשנה שעברה, עשויים להיות מטרה ראויה לכך.

תוכניות ההתרחבות של אמזון מהוות איום פוטנציאלי על רשתות מזון כמו Kroger ,Safeway, ו-Whole Foods Market, כמו גם על קמעונאים של סחורות אחרות כדוגמת וול מארט ו-Target, שמוכרות גם מוצרי מזון רבים.

"אפשרות בעייתית"

"אמזון בדקה את זה במשך 5 שנים, ועכשיו הגיע הזמן לקצור את מה שלמדו בחברה, על-ידי התרחבות מחוץ לסיאטל", כך אמר בישופ, ארכיטקט ראשי ב-Brick Meets Click, פירמת ייעוץ שמתמקדת בטכנולוגיה לעולם הקמעונאי.

"החשש הוא שמוצרי מזון הם loss leader (מוצרים שקמעונאי מוכר בהפסד כדי לקדם מוצרים אחרים), ושאמזון תרוויח על מכירות של מוצרים אחרים שהלקוחות יזמינו באתר באותו זמן", אמר בישופ. "זו אפשרות מאוד בעייתית בעסקי המזון".

רשתות המזון Kroger ,Safeway, ו-Whole Foods Market לא הגיבו לבקשות לתגובה. רשת Target סירבה להגיב.

כניסה מוצלחת לתחום המזון תוכל גם לפלס את הדרך לפיתוח של שירות הובלה נרחב שיעשה שימוש במשאיות של אמזון כדי להוביל מוצרים ישירות לבתים, דבר שעלול להשפיע על UPS, FedEx וחברות אחרות שעוסקות בהובלת סחורות של אמזון כיום.

למרות זאת, מוצרי מזון הוכחו כאחד המגזרים הקשים ביותר לפיצוח עבור קמעונאים מקוונים. אחד הסטארט-אפים בתחום זה, שגייס סכומים אדירים בתקופת בועת הדוט.קום, היה כישלון מהדהד, לאחר שהעלות של פיתוח המחסן ותשתית ההובלה התגלו כמסובכים מדי עבור החברה.

רוג'ר דייווידסון, לשעבר מנהל בכיר בתחום המזון בוול-מארט ו-Supervalu, אמר כי אמזון תתקשה להרוויח מהשירות החדש שלה מכיוון שתאריכי השיווק של מוצרי מזון טריים יכולים לפוג במחסנים והמוצרים יכולים להיפגם תוך כדי משלוח. "האם זה יעבוד? אני מהמר שלא. הסיבות שבגללן עסקים כאלה נכשלו בעבר לא נעלמו".

למרות זאת, אמזון אינה היחידה שרוצה להתרחב לתחום שיווק המזון ברשת. גם וול מארט בוחנת משלוח מקוון של מוצרים מזון (לאותו יום או ליום המחרת) לצד סחורה אחרת באזור מפרץ סן פרנסיסקו והיא מפעילה שירות אספקת מזון בבריטניה. "אנחנו מוכנים ויכולים להיכנס לתחום אספקת המזון בארה"ב לפי הביקוש בשוק", כך אמר דובר החברה, דן טופורק.

השירות, FreshDirect, מספק מזון לבתים ולמשרדים באזורים מסוימים בעיר ניו-יורק, והחברה מנסה להרחיב את השירות לרובע ברונקס. האתר Peapod, שבבעלות ענקית המזון הבינלאומית Royal Ahold, טוען כי הוא האתר הגדול ביותר לאספקת מזון, וכי הוא כבר ביצע יותר מ-23 מיליון משלוחים ב-24 שווקים.

דווידסון, שעבד עם Peapod במשך מספר שנים, אמר כי החברה התקשתה להרוויח כסף במשך רוב שנות קיומה. אך הוא סבור כי עתה היא מרוויחה מעט הודות לשיפור בשרשראות האספקה, צפיפות האוכלוסין בשיקגו והקשר שלה לחנויות "בשר ודם" בחוף המזרחי.

דווידסון מעדיף אסטרטגיה בשם "Click and Connect" (להקליק ולהתחבר) שמשמשת את Harris Teeter, רשת מזון ובתי מרקחת בחוף המזרחי של ארה"ב. הלקוחות מזמינים מזון ברשת ובוחרים מתי לקחת את המוצרים מאזורים מסוימים מחוץ לחנויות של החברה, שגובה 4.95 דולר על השירות.

"רוב הסיכויים שקמעונאי מזון מסורתיים ישתמשו באסטרטגיה הזאת כדי להיאבק באמזון", כך אמר. לא ברור אם השירות של אמזון בסיאטל רווחי, מכיוון שהחברה אינה מוסרת מידע על תוצאותיו הכספיות.

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, נשאל על השירות בעת אסיפת בעלי המניות השנתית של החברה בחודש שעבר, ואמר כי הצוות "רשם התקדמות בנושא הכלכלי בשנה שעברה. הם עשו הרבה ניסויים וניסו למצוא את התמהיל הנכון של חוויית משתמש וכדאיות כלכלית".

מחסנים בסן פרנסיסקו

אם הזמנות מקוונות כוללות גם סחורה בעלת שולי רווח גבוהים יותר, כמו מצלמות דיגיטליות, הרי של-AmazonFreshיש סיכוי לרווחיות, כך אמר מנפרד בלומל מחברת המחקר Zeitgeist Research, ששימש כראש חטיבת מחלקת מחקרי השוק העולמית של אמזון עד 2010. "עסקי המזון תלויים בתכיפות. אם אמזון תוכל להוביל לבתים פעמיים או 3 בשבוע, היא תוכל להציע ללקוחות פריטים אחרים, יקרים יותר", אמר.

בלומל אמר כי ההתרחבות של עסקי המזון של אמזון תתמקד ככל הנראה באזורים שבהם החברה כבר מציעה שירות של משלוח באותו יום, או שהיא עתידה להציע שירות כזה בקרוב.

אמזון מציעה שירות משלוחים באותו יום בערים אחדות, לרבות ניו-יורק, וושינגטון הבירה ושיקאגו, ומאז השנה שעברה, החברה עסוקה בהקמה של מחסני הפצה בפאתי לוס אנג'לס ובמפרץ סן פרנסיסקו.

דוברת של אמזון בחרה שלא להגיב לכתבה.

מעצמה ושמה אמזון
 מעצמה ושמה אמזון