מנכ"ל פז: yellow תגיע למכירות של 700 מיליון שקל בשנה

מכונות הקפה והקפסולות הן מנוע צמיחה מרכזי של רשת yellow, שהשיקה היום מכונת קפה ביתית חדשה ■ יונה פוגל: "פוטנציאל חנויות הנוחות בלתי מוגבל"

"בזמן שתחום הדלק הוא בצמיחה שנתית של 1.5%-2% בשנה, פוטנציאל חנויות הנוחות הוא בלתי מוגבל. גרף חנויות הנוחות מראה גידול גם בכמות וגם ברווחיות. ברשת yellow אנחנו הולכים לעבור את קו ה-700 מיליון שקל מכירות בשנה. הפדיון הממוצע של חנות yellow עומד על 250 אלף שקל, לעומת פדיון ממוצע של 150 אלף שקל בחודש לחנות נוחות של המתחרים" - את הדברים האלה אמר היום (ב') יונה פוגל, מנכ"ל פז, בעקבות השקת מכונת קפה נוספת ברשת yellow.

ברקע השחיקה ברווחיות של חברות הדלק, פז ממשיכה לרכז מאמצים סביב פעילות חנויות הנוחות, שתרומתה למכירות, ובעיקר לרווחיות, הולכת וגדלה.

רשת yellow, המונה 237 סניפים, סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם גידול של 15% במכירות, שהסתכמו ב-171 מיליון שקל. הגידול הושפע גם מעיתוי חג הפסח, שחל השנה ברבעון הראשון של השנה.

לדברי פוגל, שיעור הגידול במכירות בשלישון הראשון של השנה (ינואר עד אפריל 2013) עמד על 9%. שיעור הרווח הגולמי של הרשת עמד ברבעון על 32%. yellow אינה מפרסמת את הרווח התפעולי שלה, שעל-פי ההערכות בשוק עומד על 10% מהמחזור.

מכירות מכונות הקפה והקפסולות הן אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של רשת yellow, שהשיקה היום מכונת קפה ביתית חדשה שתימכר במחיר של 699 שקל.

לדברי יורם אייל, סמנכ"ל קמעונאות ומסחר של חברת פז, שוק מכונות הקפה הכפיל את עצמו אשתקד והגיע ל-200 מיליון שקל, לעומת מכירות בהיקף של 100 מיליון שקל בשנת 2011. מדובר במכירת מכונות קפה בלבד, כשמכירות הקפסולות נאמדות בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה.

על-פי ההערכות, הרווחיות הגולמית של הקפסולות עומדת על 40%-45%.

עם זאת, פוגל אומר כי מכירת מכונות הקפה מניבה לחברה "רווח של עשרות שקלים למכונה בלבד", וכי "כל הביזנס הוא על הקפסולות".

על-פי הערכת פז, הנתח הכספי של חברת נספרסו עומד על 45%-50% ממכר מכונות הקפה, ואילו הנתח של yellow עומד על 20%. על-פי אותה הערכה, יתר השחקנים מחזיקים בנתח כספי של לא יותר מ-10% כל אחד.

פוגל אומר כי הנתח במכירת המכונות מעיד על מכירות הקפסולות, אבל yellow מתחילה להדביק את הפער מול חברת נספרסו.

לדברי אייל, שיתוף-הפעולה בין קפה לוואצה ל-yellow הביא לגידול של 50% במכירות הקפה בתוך 3 שנים. בתקופה זו מכירות קטגוריית המאפיה הוכפלו.

כיום מוכרת פז 13 מיליון כוסות קפה בשנה, ו-750 אלף מתוכן מקורן במכירה של קפסולות לקפה, ורק 450 אלף הן מכירות על קפה על הדרך.

בפז שמו להם ליעד להגיע למכירות של 15 מיליון כוסות קפה בשנה בשנת 2014.

רווחיות יציבה בתחנות הדלק

למרות הצמיחה הנמוכה של מכירות הדלק, פוגל אומר כי הרווחיות יציבה. לדבריו, "תחנות הדלק מצליחות לייצר רמת רווחיות יציבה. צמיחה שנתית של 1.5%-2% בשנה היא תחזית סבירה, והיא תתרחש למרות התייעלות במכוניות שיצרכו פחות דלק והמעבר בתחבורה הציבורית שאולי יתרחש.

"לאורך שנים, ממוצע הליטרים הנמכרים בתחנה נמצא במגמת ירידה בגלל הפתיחה המוגברת של תחנות הדלק, כך שבתחנות דלק זהות בוודאי שיש ירידה במכירות הדלק. בזמן שתחנה של פז מוכרת בממוצע 380 אלף ליטר לחודש, מכירות הדלק בחברות המתחרות עומדות על 310-320 אלף ליטר לחודש. תחנות שמוכרות פחות מ-200-250 אלף ליטר לחודש לא מרוויחות כסף".

פוגל התייחס לראשונה להחלטתו של איש העסקים קוקו עובדיה למתג את תחנות הדלק שבבעלותו תחת המותג "מיקה", ולכך שבמהלך הזה איבדה פז את אחת מתחנות הדלק בראשון-לציון. לדבריו, "לא רציתי לחדש את ההסכם איתו בראשון-לציון. יש לנו 3 תחנות דלק באותו אזור, וחצי מהמכירות בתחנה היו של פזומטים. הגעתי למסקנה שיש לי עודף תחנות באזור".

עוד אמר פוגל: "הגענו למסקנה ששוק התחנות מול ההיצע ומול החזר ההשקעה של המרווח המפוקח, לא מצדיק פתיחה בכל מחיר ודורש אופטימיזציה. לכן האטנו את קצב פתיחת התחנות".

לפז יש 278 תחנות דלק, ולדברי פוגל, פוטנציאל הפריסה של החברה הוא 300 תחנות. ב-3 השנים הקרובות תפתח פז 5 תחנות דלק נוספות.