דיון ראשון על התקציב בוועדת הכספים: "רוב הגזירות לא יעברו"

חברי הוועדה תקפו בחריפות את שר האוצר ואת התוכנית הכלכלית רכזת הקואליציה בוועדה, גילה גמליאל: מתגבשת תוכנית חלופית עם חברי אופוזיציה לפיד: "אין הרבה חלופות"

כמחצית מחבילת המסים שגיבש משרד האוצר ואושרה בממשלה - עלולה לרדת לטמיון. בדיון שנערך היום (ג') בוועדת הכספים, הודיעה רכזת הקואליציה בוועדה, ח"כ גילה גמליאל (ליכוד), לשר האוצר, יאיר לפיד, כי הגזירות הנאמדות בכ-5 מיליארד שקל לא יזכו לרוב בוועדה. גמליאל גם מגבשת חבילה חלופית עם האופוזיציה.

"בחרתם בדרך הקלה: לטפל בבעיה הפיסקאלית תוך פגיעה בכולם", אמרה גמליאל ללפיד. "אני רכזת הקואליציה וחשבתי שיהיה קל יותר לנוכח ההבטחות שלך לפני הבחירות. אבל אני כבר אומרת לך: יש כמה דברים שלא יעברו בוועדה. אין סיכוי שהעלאת מס רכישה על משפרי דיור תעבור, אין סיכוי שהמס על עקרות בית יעבור, אין סיכוי שהעלאת מס הכנסה ל-1.5% תעבור, אין סיכוי שקיצוץ בצהרונים יעבור. אני קוראת לך שר האוצר: תדאג לחלופות שיובילו לצמצום פערים".

בנאום אופוזיציוני הוסיפה גמליאל: "אנו לא חותמת גומי ובפעם הבאה דברים כמו העלאת מע''מ פשוט לא יעברו. זה זלזול בוועדה. מביאים לנו דברים כמו אישור על יבוא דיסקים לחיתוך, אבל לגבי העלאת מע''מ לא שיתפתם אותנו. דיברתי גם עם אנשי אופוזיציה, עם יצחק כהן (ש"ס) וזהבה גלאון (מרצ), ואנו מגבשים חבילה חלופית נכונה וצודקת יותר. כדאי שתכנסו איתנו למו"מ מידי כדי שלא נקלע לסיטואציה מביכה עבורכם".

גם איילת שקד (הבית היהודי) הביעה התנגדות למהלכים מרכזיים בתקציב. "לא ברור מדוע לא ניתן לבצע העלאה דיפרנציאלית במס הכנסה. לא ברור מדוע יש לקצץ דווקא בימי המילואים בתקציב הביטחון במקום לקצץ בבורות השומן".

גם ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לשעבר יו"ר ועדת הכספים, תקף את לפיד ואמר כי "גם ב-2009 באו אלי פקידי האוצר עם אותה תוכנית. גם עליי ניסו פקידי האוצר לעשות סיבוב עם משפרי דיור ולהטיל עליהם מסים. אז דיברו על גירעון של 6%. אני לא הסכמתי ולא נתתי להם. על תיפול בזה. אל תקנה כל דבר מפקידי האוצר. אני תולה את ההסכמות לכל דבר שהם אמרו בחוסר הניסיון שלך. יו''ר הוועדה ניסן סלומינסקי (הביתה היהודי) הצטרף לדבריו של גפני ורמז כי אכן העלאת מס רכישה למשפרי הדיור לא תעבור בוועדה.

"זה ברור שאני לא רציתי להתחיל את הקריירה הפוליטית שלי ולהעלות את המע"מ", התגונן לפיד. "זה לא דבר שמיטיב עם מצבך הפוליטי. עשיתי את זה כי הבנתי שזה דבר הכרחי".

"המסגרת צריכה להישמר", המשיך לפיד, "אם מישהו רוצה להוריד משהו, חייב אומץ מוסרי להביא חלופות ריאליות ואין כל כך הרבה חלופות כאלו. שוב, אנו נשמח לשמוע. כמובן שהייתי מעדיף לא לבטל נקודות זיכוי לסטודנטים. עשינו את זה כי אין ברירה", הוסיף. בהתאם לחשיפת "גלובס" אתמול, לפיד פסל חלק מהצעות החכ''ים כגון מדרגת מס נוספת ושינוי בחוק הרווחים הכלואים ורמז כי הוא בעד הטלת מע''מ על פירות וירקות.