מנכ"ל "מעריב" בביה"ד: המאבק הוא על קיום המותג "מעריב"

ביה"ד לעבודה ביטל את מכתבי הפיטורים ל-60 עובדי הדפוס של "מעריב" ■ בתוך כך ממשיך "מעריב" להלין את שכרם של עשרות עובדי פרילנס כבר מספר ימים

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב ביטל את מכתבי הפיטורים שהוציא העיתון "מעריב" לעובדי הדפוס שלו. זאת לבקשת ההסתדרות, שטענה כי המכתבים נשלחו אתמול (ד') באופן חד-צדדי, בניגוד לסיכומים.

מדובר ב-60 עובדים, חלקם עובדים עשרות שנים בחברה. נזכיר כי ההסכם עליו חתם שלמה בן-צבי עם רכישת "מעריב" הבטיח לעובדי הדפוס עבודה של עוד למעלה משנה.

ב"מעריב" בירכו על החלטת בית הדין, "המחייבת את כל הצדדים להיכנס למשא-ומתן באופן מיידי, כפי שבקשנו מהעובדים וההסתדרות במשך תקופה ארוכה", לשון התגובה.

גם בהסתדרות מברכים על ההחלטה וקוראים למיצוי המשא-ומתן. הצדדים אמורים כעת לנהל משא-ומתן אינטנסיבי עד לדיון הבא בבית הדין שיתקיים בשבוע הבא.

"מאבק על קיום המותג"

מנכ"ל "מעריב", ישראל גולדשטיין, אמר בדיון בבית הדין: "הגענו להסתדרות והצגנו לה מצב קיים. המאבק הוא על קיום המותג 'מעריב', כי העיתון ייסגר אם לא נפעל ביחד ונעצור את ההידרדרות הזו".

לדבריו, "אני בהתחלה התנגדתי להליך של פרישה מרצון, לא הבנתי את הרעיון, וזה היה בהתחלה... נגררנו לתהליך ארוך ומתיש. ניסינו להחזיק את מקסימום העובדים כדי להחזיק את החברה.

"נושא הדפוס עלה. בית הדפוס עובד ב-10%, הואיל והכמות של העיתונים ירדה. כש'מעריב' נרכש הייתה לו כמות מסוימת של עיתונים, והכמות התדלדלה. המקומונים של 'מעריב' נסגרו.

"אמרנו להסתדרות שאנחנו לא יכולים להחזיק את בית הדפוס לצרכים הקטנים של העיתון היום, ואנחנו חייבים להשתחרר מבית הדפוס. הם ידעו את זה... יש ירידה מאוד משמעותית בדפוס".

יו"ר ועד עובדי הדפוס של "מעריב" מתח בדיון ביקורת על בן-צבי ואמר: "בן-צבי מנוסה מאוד, הוא בעלים של העיתונים 'מקור ראשון' ו'הצופה', ויש לו שנים של ניסיון. הוא קונה את 'מעריב', ומזהירים אותו שיש להשקיע הרבה בדפוס. יש לך כמות מסוימת של עיתונים, ויש אפשרות להגדיל את זה. (אבל) ביטלו קווים, העלו מחירים, ואנשים ברחו. היו 1,400 עובדים אצל כבוד השופטת אלשיך - ונכון להיום יש 250 עובדים".

הלנת שכר לפרילנסרים

בתוך כך ממשיך "מעריב" להלין את שכרם של עשרות עובדי הפרילנס כבר מספר ימים, וממשיך בהליך הפיטורים בעיתון לאחר שעובדים נוספים בעיתון זומנו לשימוע אתמול. עובדי הפרילנס ששכרם מולן הם עובדים שפוטרו בחודשים האחרונים וטרם קיבלו שכר על עבודתם מחודשים מארס-אפריל.

בין הנהלת "מעריב" להסתדרות יש חילוקי דעות באשר להליך הפיטורים, לאור העובדה שעובדי "מעריב" טוענים כי היה די בהליך הפרישה מרצון, במסגרתו צפויים לפרוש כ-120 עובדים.

אולם, ב"מעריב" נחושים לפטר עוד כ-15 עובדים לפחות, בטענה כי הסכם רכישת "מעריב" מאפשר פיטורים של 10% ממצבת כוח-האדם, ללא קשר לפרישה מרצון.

נציין כי ההנהלה הטילה וטו על עזיבתם של 40 עובדים שביקשו לפרוש מרצון.

מ"מעריב" טרם נמסרה תגובה על אי-תשלום השכר לעובדי הפרילנס.