לפני העלאת המע"מ: רכישות הדירות זינקו לשיא של 11 שנים

מכירות דירות ע"י משקיעים זינקו ב-38% באפריל ■ באזור ירושלים תרמו מכירות המשקיעים לגידול של 44% בסך הדירות שרכשו זוגות צעירים; בבאר שבע - זינוק של 100% ■ הזוגות הצעירים כבר לא מחכים

העלאת המע"מ ב-1 ביוני וסיום הוראת השעה, במסגרתה הורחב הפטור ממס שבח למי שבבעלותו "דירה נוספת", טלטלו את שוק הנדל"ן בחודש שעבר. כך עולה מנתונים ראשוניים של משרד האוצר.

נתונים ראשוניים לחודש מאי מצביעים על עלייה חריגה במספר עסקאות נדל"ן (רכישה ומכירה של דירות ובתים), אל הרמה הגבוהה ביותר של עסקאות מאז 2002. כך מציינים היום באוצר. עם זאת, הנתונים טרם עובדו ולכן יפורסמו רק בחודש הבא.

באוצר מציינים כי מכירת דירות חדשות, אשר רשמה עלייה מתונה יחסית בחודש אפריל, עלתה בשיעור חד בחודש מאי, ככל הנראה על רקע הקדמת רכישות לפני העלאת שיעור המע"מ.

דירות להשקעה
 דירות להשקעה

באפריל נרשמה עלייה של 15% במספר העסקאות בהשוואה לחודש מארס, לאחר ירידה בשיעור מצטבר של 25% בשלושת החודשים הקודמים (בהשוואה לרמת השיא במכירות שנרשמה בדצמבר 2012). רכישת דירות יד שניה עלתה בשיעור של 17%, בעוד רכישת דירות חדשות רשמה גידול מתון יותר של 7%.

ההסבר המרכזי לגידול המשמעותי במספר העסקאות בדירות יד שניה באפריל נעוץ במכירות מוגברות של משקיעים לפני תום הוראת השעה, במסגרתה הורחב הפטור ממס שבח למי שבבעלותו "דירה נוספת". סך מכירות המשקיעים בחודש אפריל היה גבוה ב-38% בהשוואה לחודש הקודם. לשם השוואה, מכירת דירות יד שניה ע"י משפרי דיור בחודש זה עלתה בשיעור של 11%. בולטת במיוחד עלייה בשיעור של 65% במכירות המשקיעים בבאר-שבע.

כ-35% מהדירות שמכרו משקיעים באפריל, נרכשו ע"י זוגות צעירים. באזור ירושלים ובאזור ב"ש תרמו מכירות המשקיעים לגידול חד בסך הדירות שרכשו זוגות צעירים באזורים אלו (גידול של 44% ו‑100%, בהתאמה, בהשוואה לחודש מארס). ברמה הארצית הסתכם הגידול ברכישות הזוגות הצעירים ב‑26%, לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות.

עוד מציינים באוצר כי שיעור המשקיעים בסך הדירות הנרכשות הוסיף לרדת בחודש אפריל, לשיעור של 19.6%. יש לציין כי הירידה במשקל המשקיעים ברכישות חלה על אף ששיעור גבוה יותר מהדירות שמכרו המשקיעים בחודש אפריל נרכש ע"י משקיעים אחרים (הדבר בולט במיוחד בת"א; קרוב ל-60% מהדירות שמכרו משקיעים בחודש אפריל באזור זה, נרכשו ע"י משקיעים אחרים).

המשמעות היא ששיעור גבוה יותר של דירות חדשות ודירות שמכרו משפרי דיור בחודש אפריל נרכש ע"י מי שעבורם היתה זו דירתם היחידה. בפילוח גיאוגרפי בולטת ירידה חדה במיוחד במשקל המשקיעים באזור באר-שבע. משקל המשקיעים בסך העסקאות באזור זה ירד לשפל של 18%, מחצית מרמת השיא שנרשמה באזור זה בדצמבר 2010.