ההאטה במשק מחריפה: מדד מנהלי הרכש צנח במאי

ליאו ליידרמן: "הנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה מצביעים להערכתנו על ירידה נוספת בקצב הצמיחה – הייצוא התעשייתי שב לרדת בחודש מאי, ניכרת האטה גם באינדיקטורים לצריכה הפרטית, וזו צפויה עוד להחריף על רקע ירידה חדה באמון הצרכנים"

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש מאי 2013 ירד לרמה של 47.1 נקודות (ירידה של 3.7 נקודות אחוז), כך נמסר היום (א') מהבנק.

המדד שב לרדת אל מתחת ל-50 נקודות, רמה המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות, לאחר שלושה חודשים בהם המדד היה מעל לרף זה. חשוב לציין כי רכיב הביקושים ליצוא ורכיב תפוקת הייצור שינו כיוון החודש ועברו להתכווצות. כמו כן, רכיב הביקושים המקומיים והתעסוקה נותרו זה החודש השני ברציפות מתחת לרמת ה-50 נקודות.

ניכרת היחלשות משמעותית במנועי הצמיחה של המשק" מסר פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בנק הפועלים כתגובה לנתוני המדד. לדבריו, הירידה במדד החודש נצפתה בכל מרכיבי המדד (למעט זמני האספקה) הן הביקושים המקומיים והן ההזמנות ליצוא מראים על התכווצות.

"הנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה מצביעים להערכתנו על ירידה נוספת בקצב הצמיחה - הייצוא התעשייתי שב לרדת בחודש מאי, ניכרת האטה גם באינדיקטורים לצריכה הפרטית, וזו צפויה עוד להחריף על רקע ירידה חדה באמון הצרכנים" הוסיף ליידרמן.

התפתחות המדד בישראל מנוגדת לזו של העולם: מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, עלה מעט בחודש מאי, ורמתו הגיעה ל-50.6 נקודות.

בד בבד עדכנה הלמ"ס את הצמיחה לרבעון הראשון של 2013 מ-2.8% לרמה של 2.7%. בסוף השבוע האחרון התפרסם גם מדד המחירים לצרכן שעלה בעשירית האחוז בלבד, לעומת תחזית של שליש האחוז לפחות - נתון נוסף שמעיד על ירידה בקצב הביקושים במשק. בשבוע שעבר התפרסם גם מדד אמון הצרכנים של "גלובס" אשר רשם קריסה של ממש (ירד יותר מ-20 נקודות) זאת בעקבות הציפיות מהגזירות והתוכנית הכלכלית שאושר בממשלה.