בגלל המע"מ: משכנתאות ב-5.6 מיליארד שקל במאי

שיא של כמעט שנה בנטילת משכנתאות ■ סך המשכנתאות במאי גבוה ב-47% בהשוואה לאפריל ■ היקף המשכנתאות בריבית משתנה זינק ב-46% ■ היקף המשכנתאות בריבית קבועה עלה ב-51% ל-1.47 מיליארד שקל

זינוק חד בנטילת משכנתאות בחודש מאי, רגע לפני העלאת המע"מ ב-1% אשר ייקרה את הדירות החדשות. מנתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל עולה כי בחודש מאי לוו רוכשי הדירות הלוואות משכנתא מהבנקים בהיקף של 5.64 מיליארד שקל. מדובר בזינוק של 47% בהשוואה לחודש אפריל.

חרף העובדה שריבית בנק ישראל נמצאת קרוב לרמות שפל היסטוריות וצפויה לעלות בשנים הבאות, עיקר הזינוק בנטילת המשכנתאות היה במשכנתאות בריבית משתנה. היקף המשכנתאות בריבית משתנה עמד על 4.17 מיליארד שקל, עלייה חדה של 46% לעומת אפריל. היקף המשכנתאות בריבית קבועה עלה ב-51% ל-1.47 מיליארד שקל.

עם זאת, יש לציין כי סך המשכנתאות בריבית משתנה היווה 73.9% מההיקף הכולל של המשכנתאות במאי, לעומת שיעור של 74.5% באפריל.

היקף המשכנתאות בחודש מאי היה הגבוה ביותר מאז חודש אוגוסט אשתקד, אז עמד ההיקף על 5.8 מיליארד שקל. נתוני המשכנתאות למאי מתיישרים עם הדיווח של משרד האוצר משבוע שעבר, לפיו בחודש מאי נרשם זינוק במספר רכישות דירות חדשות לרמה הגבוהה ביותר מאז 2002. מדובר בנתונים ראשוניים בלבד והנתונים המלאים יפורסמו בחודש הבא.