ועדת השרים: מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה יאוחדו

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעתו של שר התקשורת גלעד ארדן, לפיה תוקם רשות רגולטורית אחת לשידורים מסחריים בטלוויזיה וברדיו

מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה יאוחדו - כך אישרה היום (א') ועדת השרים לענייני חקיקה.

הוועדה אישרה את הצעתו של שר התקשורת גלעד ארדן, לפיה תוקם רשות רגולטורית אחת לשידורים מסחריים בטלוויזיה וברדיו. מדובר בחוק שהחל את חייו בימיו של השר הקודם משה כחלון.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", השר ארדן עמד על כך שהחוק יוגש על-ידי משרד התקשורת ולא ייכלל בחוק ההסדרים, ואכן החוק - שנוסח על-ידי המחלקה המשפטית של המשרד בראשותה של עו"ד דנה נויפלד - הונח בפני הממשלה.

למרות ההתנגדויות, הרשות המאוחדת תפעל כרשות פנים-ממשלתית, ולא כרשות עצמאית. הגוף הרגולטורי ירכז את סמכויות הפיקוח על זכייניות הטלוויזיה המסחרית, על הכבלים והלוויין ועל הרדיו האזורי.

ההצעה כוללת גם את ביטול דמי הזיכיון השנתיים שמשלמות הזכייניות. מדובר בחיסכון של כ-40 מיליון שקל בשנה לקשת, רשת וישראל 10.

ארדן אמר היום כי "במקום מציאות שבה פועלות שתי מועצות המקיימות מערכות כפולות, תוקם רשות אחת בעלת ראייה כוללת. השינוי המבני ישמש מנוף לקידום ענף השידורים, לפיתוח התחרות בו ולהעשרת המסך, והכול לרווחת הצופים, וזאת נוכח המצב בענף השידורים".

על-פי הצעת החוק, במסגרת הרשות תפעל מועצה ציבורית, שתהיה עצמאית במילוי תפקידיה, והיא תופקד על כלל האסדרה של תחום השידורים ותורכב מגורמים מקצועיים ומנציגי ציבור.

"פעולתו של הגוף המסדיר תעוצב על-פי עקרונות ציבוריים וחברתיים, כאשר ההיבטים הציבוריים בעבודת הרשות יבואו לידי ביטוי בתפקידיה, במבנה הרשות ובנציגי הציבור אשר ירכיבו את המועצה", לשון הודעת משרד התקשורת.

על-פי ההצעה, לגופים המשדרים תהיה עצמאות, ובתוך כך תישמר עצמאות חברות החדשות - למרות שהאחריות עליהן תעבור לתוך משרד ממשלתי.

במשרד התקשורת מבהירים כי הקמת הרשות האמורה מהווה צעד ראשון לקראת הקמתה של רשות לאומית לתקשורת, ונושא זה אינו יורד מהפרק. אותה רשות אמורה להיות אחראית על כלל הפיקוח בתחום התקשורת - הן של תחום הטלקומוניקציה והן של תחום השידורים. השידור הציבורי אינו נכלל בחוק זה.

כעת אמורה הצעת החוק לעבור למליאת הכנסת להצבעה בקריאה ראשונה, לקראת העברתה להכנה בוועדת הכלכלה, לפני אישורה בקריאה שנייה ושלישית.