הזמן דוחק: ראש הממשלה נתניהו ממשיך לחפש נגיד בחו"ל

ראש הממשלה לוחץ על פרופ' הלפמן לקבל עליו את התפקיד אף שדחה את ההצעה ■ נפגש עם בכירים בכלכלה העולמית שהדגישו את הנחיצות למנות נגיד מיד

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך ללחוץ על פרופ' אלחנן הלפמן לקבל עליו את תפקיד נגיד בנק ישראל, במקביל להמשך חיפוש אחר מועמד הולם לתפקיד - כך אומרים היום (ד') מקורביו של ראש הממשלה.

הלפמן, המועמד המועדף על נתניהו, הודיע לו באחרונה, בעל פה וגם בכתב, כי אינו מעוניין לקבל על עצמו את התפקיד. הלפמן נמצא בימים אלה בארץ ומשתתף בטקסי הפרידה מהנגיד היוצא, סטנלי פישר. מקורבים לראש הממשלה אומרים כי נתניהו לא מתייחס לסירוב כעניין סגור והוא מתכוון לבקש מהלפמן שוב לקבל עליו את התפקיד מטעמי "ציונות" ו"הובלת המשק לצמיחה מואצת".

התפקיד כבר הוצע להלפמן

זו הפעם השנייה שנתניהו מציע את התפקיד להלפמן. בפעם הראשונה, עם פרישת הנגיד דוד קליין, היה הלפמן המועמד הראשון שאליו פנה נתניהו, אז שר האוצר, ולאחר שסירב פנו ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, ונתניהו לפישר. ספרו של הלפמן "The Mystery of Economic Growth", שראה אור ב-2004 בהוצאת אוניברסיטת הרווארד (תורגם לעברית ב-2008 בשם "מסתרי הצמיחה הכלכלית"), ליווה את נתניהו, שאף נהג לצטט ממנו, בתקופתו כשר אוצר.

סירובו של הלפמן - הנמנה עם 25 הכלכלנים המוערכים והמצוטטים בעולם במדיניות מקרו-כלכלית, ונחשב מועמד מוביל לפרס נובל - לקבל עליו את התפקיד נשארה עקבית לאורך השנים. ההערכה היא כי התנגדותו נובעת גם מהעובדה שמינוי כזה עלול לחבל בסיכוייו לזכות בפרס נובל, והוא מעדיף, כך על-פי חבריו, להישאר בקריירה האקדמית הנוחה והמתגמלת בהרווארד ובמסלול הנובל. בנוסף על כך, ההערכה היא שאחרי פישר, הציבור כבר מיצה את גימיק "היבוא האישי מאמריקה", והתפקיד הולך להיות קשה ומאתגר אפילו יותר משהיה עבור פישר. אגב, לא פעם נשמע פישר אומר שאם הלפמן רק היה מוכן לבוא, הרי הוא עצמו היה מפנה לו את מקומו בכבוד.

בימים האחרונים קיים נתניהו שיחות עם כמה גורמים בכירים בעולם הכלכלי, שבאו לביקור לרגל חגיגות ועידת הנשיא / יום ההולדת לנשיא שמעון פרס/ טקסי הפרידה מפישר. בין היתר שוחח עם לארי סאמרס, לשעבר שר האוצר של ארה"ב, נשיא הרווארד ומנהל צוות היועצים הכלכליים של הנשיא אובמה, ועם מריו דראגי, נשיא הבנק האירופי המרכזי. שניהם הדגישו בפניו את החשיבות היתרה שבמינוי נגיד קבוע במהירות רבה, כדי לנצל את הימים האחרונים של פישר לחפיפה יסודית.