גם בריטניה חוקרת את זיכיונות הכרייה של שטיינמץ בגינאה

מדובר בחקירה בינלאומית בנוגע לחשדות לשחיתות לכאורה בהענקת זיכיונות כרייה לחברת BSGR של בני שטיינמץ ■ BSGR: "אין בסיס משפטי לחקירה"

מדינת גינאה שבמערב אפריקה הודיעה כי בריטניה הצטרפה לחקירה הבינלאומית של חשדות לשחיתות לכאורה בהענקת זיכיונות כרייה על-ידי נשיא גינאה הקודם לחברת BSGR של איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ - כך דיווח הבוקר (ה') ה"וול סטריט ג'ורנל". בחקירה מעורב גם משרד המשפטים האמריקאי.

החקירה הבינלאומית מוכיחה כי כמה מדינות מערביות מסתמכות על החוקים שלהן במאמץ לסייע למאבק בשחיתות מחוץ לגבולותיהן.

נשיא גינאה, אלפא קונדה, אמר בשבוע שעבר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בריטניה מסייעת לחקירה שמנהל חבר מושבעים גדול בארה"ב בחשד כי חברה - ששמה לא צוין - הפרה את חוק מניעת השחיתות בחו"ל של ארה"ב כדי לזכות בחוזה כרייה בגינאה. הוא הביע תקווה שגם צרפת תתרום לחקירה זו.

דוברת המשרד הממשלתי הבריטי לחקירות הונאה חמורות לא אישרה ולא הכחישה את הדברים.

בחודש אפריל השנה עצרו סוכנים פדרליים בארה"ב את פרדריק סילין, בן 50, לוביסט לשעבר שנשכר בעבר על-ידי BSGR, לה יש נכסים משמעותיים בגינאה. סילין, אזרח צרפתי, הואשם מאוחר יותר בבית משפט במנהטן בהפרעה לאותה חקירת חבר המושבעים הגדול. הוא מכחיש את ההאשמות נגדו.

בכתב האישום לא צוין שמה של BSGR, וזו מסרה בתגובה כי סילין מעולם לא היה עובד שלה, והוא הועסק על-ידי חברה לייעוץ פוליטי שנשכרה בעבר על-ידה. עוד מסרה BSGR כי לא קיבלה כל פנייה מממשלת בריטניה לגבי החקירה המתנהלת בארה"ב.

גינאה פתחה בחקירה פלילית בחשד לשחיתות בהענקת זיכיון לאחד ממכרותיה העשירים בברזל. באפריל היא עצרה שני עובדים מקומיים של BSGR, איברהימה סורי טורה ואיסאגה בנגורה, במסגרת החקירה.

הרשויות במדינה מסרו כי מעצרים אלה באו בעקבות "פעילות חשודה" של השניים, בניסיון להרחיק את עצמם מהחקירה. בגינאה צוין במפורש שמה של BSGR כיעד החקירה. פרקליטתם של השניים, רייצ'ל לינדון, הוקיעה את המעצר כשרירותי ובלתי תקין.

"הליך חוקי ושקוף"

קונדה, שעלה לשלטון בגינאה בדצמבר 2010, היה בעבר מנהיג האופוזיציה, והוא הבטיח לסיים את מה שהוא מכנה "עשרות שנים של שחיתות וניהול כושל" במדינה. הוא פנה לבנק העולמי בבקשת סיוע, ושכר עורכי דין ויועצים פיננסיים מערביים.

במסגרת פעילות זו החלה הממשלה ב-2011 לבחון את כל זיכיונות הכרייה שהוענקו על-ידי ממשלתו של הרודן לנזאנה קונטה, כולל הזיכיון שהוענק ל-BSG.

החברה של שטיינמץ מסרה בתגובה כי "אין כל בסיס משפטי" לחקירה נגדה. החברה קיבלה זכויות כרייה במכרה ברזל באזור נידח בגינאה במהלך 2008, שנה לפני מותו של קונטה. לפני כן הוחזק הזיכיון על-ידי חברת הכרייה האנגלו-אוסטרלית ריו טינטו, וקונטה הפקיע ממנה מחצית מהזיכיון לפני מותו.

BSGR קיבלה 51% מהזכויות במכרה, ומכרה אותם בסופו של דבר לחברת הכרייה הברזילאית Vale ב-2.5 מיליארד דולר, ששילמה 500 מיליון דולר כמקדמה, והיתר - לפי יעדי כרייה מסוימים.

BSGR טוענת כי לא נאלצה לשלם מקדמה כלשהי עבור הזיכיון, וכי קיבלה אותו אחרי הוצאה מצידה של 165 מיליון דולר, עבור סקר ראשוני של המכרה והתחייבות לבנות סביבו מסילת רכבת בהשקעה של מיליארד דולר. היא הגדירה את הטענות שהשיגה את הזיכיון בדרכים לא הוגנות כ"חסרות בסיס" וטענה כי ההליך היה חוקי ושקוף.