מה רוצים מהרב יונה מצגר

כשאתם עמדתם אז תחת לחופה, והרב ביקש "תרומה", לא נתתם?

בהיסטוריה של מדינת ישראל כבר היו רבנים ראשיים שאירחו שוטרים בלשכתם. למשל, הרב הספרדי המכהן, שלמה עמאר, שנחשד בסיוע לחטיפת צעיר שהיה בקשר רומנטי עם בתו, וזה אחרי שנציבות שירות המדינה חקרה חשדות נגדו בגין שחיתות ומינוי מקורבים; הרב בקשי דורון, שהואשם בקבלת דבר במירמה ב"פרשת הרבנים", כשהיה חלק ממערכת מסועפת למתן תעודות הסמכה כוזבות לרבנות לאנשי כוחות הביטחון, כדי שיוכלו לקבל תוספות שכר משמעותיות.

והנה הגיע מעצרו של הרב יונה מצגר. ואני תוהה - מה בסך-הכול הוא עשה? לקח שוחד? קיבל דבר במירמה? עבר על סעיף גניבה בידי מורשה? הפר אמונים? האם לא זה הסטנדרט בארגון שבראשו הוא עומד כבר 65 שנים?

הרי כל השירותים שמספקת הרבנות וכל קשריה עם האזרחים, אותם היא אמורה לשרת חינם אין כסף, מושתתים על הרבה כסף שחור שעובד מיד ליד, בלי שאיש מרים גבה. אז מדי פעם מגיעה אינפורמציה ממוקדת למשטרה, וחוקריה נקראים לבדוק את מה שכולנו רואים ויודעים, ואז איכשהו האישומים מתמסמסים ועולם כמנהגו ממשיך לנהוג בלי הפרעה.

הרב מצגר עצמו כבר נחקר ב-2005 באזהרה, לאחר שהתארח במלון מצודת דוד בירושלים בחינם, הטבה ששוויה עשרות אלפי שקלים. בסופו של דבר לא הוגש כתב אישום, אולי אפילו בשל חוסר עניין לציבור, כי מה הם עשרות אלפי שקלים בודדים לעומת המיליונים שמתגלגלים לידי הרבנים הצדיקים מדי שנה.

כל אחד מאיתנו נתקל, לפחות פעם בחייו, ב"חופת מזומנים". חתן וכלה עומדים נרגשים מתחתיה, ומיד עם תום הטקס מיישיר הרב מבט (בדרך-כלל אל מי שיזהה כהורי החתן) של "לא מגיע לי משהו?" ומחכה בסבלנות.

המשפחה הצוהלת, שהכינה את הסטיפה מראש, מכניסה את היד לארנק ושולפת משם כמה מאות שקלים. תרומה כמובן. כי לרבנים תורמים. לא משלמים. טפו מי שלוקח כסף על מצווה. מה זה אם לא שוחד, מירמה, גניבה בידי מורשה והפרת אמונים?

אמנם בסכומים קטנים, אבל כשרב, כמו מצגר בכבודו ובעצמו, בעת כהונתו כרב של צפון תל-אביב, שוכר אופנוע כדי להגיע ל-5 חתונות בערב - תעשו בעצמכם את החשבון. ומה עם מסחטת הכשרות? מפעלות מתן הפטורים משירות צבאי?

וכבר אמר אוסקר וויילד, באותו משל נודע - מי את אנחנו כבר יודעים, עכשיו נותר לנו רק להתמקח על המחיר.

לא בכדי הרבנים הספרדים והאשכנזים שילבו כוחות כנגד בחירתו של הרב סתיו למשרת הרב הראשי. סתיו, כמנהיג ארגון צוהר, מצהיר על כוונתו לעשות ניקוי באורוות המאוד מלוכלכות של הרבנות ולנתק אותה מעטיני הציבור, מה שמאוד לא מוצא חן בעיני אלה שעושים קופה על חשבוננו.

אם יצליחו החרדים לסכל את בחירתו של סתיו, אולי תועיל החקיקה שיזם השר לענייני גמלאים, אורי אורבך, עוד בכנסת הקודמת, ועבר השבוע בקריאה טרומית.

על-פי הצעת החוק, רבני מועצה דתית לא יוכלו לגבות תשלום כשהם עורכים חופה למי שגר בתחומי המועצה הדתית ממנה הם מקבלים כבר משכורת. בכנסת הזו, יש לקוות, החוק הזה סוף-סוף יעבור.