פרופ' יעקב פרנקל ימונה לנגיד בנק ישראל

אחרי 5 חודשים של חיפושים, ימונה פרופ' פרנקל לתפקיד היוקרתי ■ פרנקל כיהן בתפקיד בשנות ה-90' ושימש גם כסגן יו"ר AIG ■ לפני מספר חודשים פרנקל הצהיר: "אני לא מוכן לכהן כנגיד בנק מרכזי בסביבת ריבית אפסית"

המרוץ לנגידות בנק ישראל הוכרע. בתום מסע חיפושים של מספר חודשים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד החליטו למנות את פרופסור יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל, כך לפי חשיפה של חדשות ערוץ 2. המינוי יובא לאישור ועדה בראשות השופט טירקל ולאחריו לאישור ממשלת ישראל.

פרנקל, שידוע כמומחה לכלכלת מאקרו, כיהן בעבר כנגיד בין השנים 1991-2000. בשנת 2002 הוא זכה בפרס ישראל לכלכלה ולאחר מכן כיהן בשורה של תפקידים יוקרתיים בזירה הבינלאומית. בעברו, פרנקל כיהן כסגן יו"ר ענקית הביטוח AIG, ולמרות שהחברה קרסה והולאמה ב-2008, פרנקל נותר בתפקידו. ב-2009 הוא מונה לתפקיד יו"ר בנק ההשקעות JP מורגן, אחד משלושת הבנקים הגדולים בארה"ב.

פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל היוצא, יסיים את תפקידו בסוף החודש והמינוי של פרנקל נחשב למפתיע במיוחד, משום ששמו כלל לא עלה בבורסת שמות המועמדים שעתידים להחליף את פישר. המועמדת המובילה לתפקיד הייתה סגניתו של פישר פרופ' קרנית פלוג.

ל"גלובס" נודע כי ראש הממשלה נתניהו קיים סדרת פגישות עם פרנקל בשבועות האחרונים והפעיל עליו מכבש לחצים כדי שיכהן שוב כנגד הבנק. בימים האחרונים פרנקל הודיע לנתניהו כי הסכים להתמנות לתפקיד.

אז לאן מועדות פניו של הנגיד החדש? לפני מספר חודשים, בכנס הרצליה, פרנקל הצהיר בנאום שנשא כי "אני לא מוכן לכהן כנגיד של בנק מרכזי בסביבה של ריבית אפסית". האם זהו רמז לכך שהוא עתיד להפוך את המדיניות של פישר ולהתחיל במדיניות מוניטרית מרסנת? נחכה ונראה.

"בשורה טובה לשוק ההון"

בחברת אלפא פלטינום קרנות נאמנות טענו הגיבו על מינויו של פרנקל וטענו כי: "אנשי החברה זוכרים את תקופת כהונתו של יעקב פרנקל כנגיד כימים של הנפת דגל העצמאות של בנק ישראל. פרנקל הביא את המנטליות האמריקנית לניהול המדיניות המוניטרית של הבנק, מה שלהערכתנו גם הביא בסופו של דבר לחיפוש אחר נגיד זר כדוגמת סטנלי פישר בשנים מאוחרות יותר".

בחברה הוסיפו עוד כי: "אנו מאמינים שמדובר בבשורה טובה לשוק ההון שכן מדובר בנגיד עם ניסיון רב והיכרות עמוקה עם התרבות המקומית והזרה. פרנקל מילא תפקידים חשובים בחו"ל שיסייעו להדק את הקשרים של ישראל עם הכפר הגלובאלי. כמו כן, פרנקל זכור כנגיד שידע לעמוד על שלו מול ראשי ממשלה ולא פחד להביע את דעתו גם כשהייתה מנוגדת לדעה הציבורית הפופוליסטית. אלפא פלטינום קרנות נאמנות מקדמת בברכה את המינוי ומעריכה שהשווקים יקבלו אותו בברכה גם כן. השווקים מחפשים בימים אלה יציבות ופרנקל הוא האיש המתאים בזמן הנכון".

מבית ההשקעות הלמן-אלדובי נמסר בתגובה כי "מדובר בהחלטה מפתיעה וחיובית למשק הישראלי. ראש הממשלה ממשיך את הקו, שהוכח כנכון, למנות לראשות הבנק המרכזי דמות מנוסה ובעל הילה ונסיון בינלאומיים. בתקופה זו בה המשבר הכלכלי העולמי עדיין בעיצומו, טוב שעל ההגה תהיה דמות מנוסה הנחשבת לברת סמכא, ולא רק בשוק המקומי. יחד עם זאת, חשוב לציין כי בעיות המשק כיום שונות לחלוטין מהבעיות איתן התמודד פרופ' פרנקל בקדנציה הראשונה שלו. הבעיה הגדולה של המשק כיום הינה ההאטה בצמיחה. פרופ' פרנקל נודע בזמנו כמי שנלחם בעיקר באינפלציה, גם על חשבון הצמיחה. כעת, בקדנציה החדשה, הוא יאלץ לפעול באופן שונה ולהנהיג מדיניות הרבה יותר מרחיבה, אחרת המשק עלול להיכנס למיתון".