איכות השלטון: לפסול את מינוי יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל

לטענת התנועה, הכהונה השלישית במספר של פרנקל כנגיד בנק ישראל מנוגדת לחוק בנק ישראל ■ גם הפורום המשפטי למען ארץ ישראל מתנגד למינוי

יממה לאחר בחירתו של יעקב פרנקל לכהונה שלישית כנגיד בנק ישראל, פנתה הבוקר (ג') התנועה לאיכות השלטון לנשיא המדינה האחראי על המינוי, ולשופט בדימוס, יעקב טירקל, העומד בראש הוועדה לבחינת מינויים בכירים בשירות המדינה, ודרשה כי יתערבו במינוי.

לטענת התנועה, הכהונה השלישית במספר של פרנקל כנגיד בנק ישראל מנוגדת לחוק בנק ישראל. "קציבת כהונתו של נגיד באה לממש את אחת התכליות העיקריות של החוק, והיא עצמאות בנק ישראל והבטחת אי-התלות של הבנק במערכת הפוליטית", כתבה התנועה.

התנועה מתנגדת להודעתו של היועמ"ש לממשלה, יהודה וינשטיין, שקבע כי אין כל בעייתיות במינוי. "פרשנותו של היועמ"ש יכולה להוביל למסקנה שגם אין כל מניעה למנות את פרופ' פרנקל לכהונה רביעית בעוד כ-5 שנים, שכן תחולת החוק הינה רק קדימה, מצב המשקף את הבעייתיות בפרשנות הנוכחית".

גם הפורום המשפטי מתנגד

גם הפורום המשפטי למען ארץ ישראל פנה אמש (ב') לטירקל בדרישה לפסול את המינוי משני טעמים נוספים. האחד הוא דוח מבקר המדינה לשנת 2001, שקבע כי פרנקל הזרים לכיסו מאות אלפי שקלים שלא הגיעו לו ובניגוד לכללי המינהל התקין. השני הוא שאלת הגיל (פרנקל בן 70).

בפורום טוענים כי למרות שאין מגבלה חוקית בישראל לעניין גילו של הנגיד, פרנקל לא היה רשאי להתמנות כרב ראשי בשל גילו (לפי חוק הרבנות הראשית רב ראשי חייב להיות מתחת לגיל 70 - א.פ), ולכן לא ראוי כי מי שלא היה רשאי להתמנות כרב ראשי יהיה רשאי להתמנות לתפקיד רם יותר כגון נגיד.