"זוגות צעירים משתעבדים למשכנתא לכל החיים. זה מטורף"

בני גבאי, שותף ומנהל מחלקת הפיננסים בארנסט אנד יאנג, בכנס בשיתוף "גלובס": "לא הגיוני שזוג צעיר לא יכול לקנות דירה בישראל" ■ מנכ"ל מגדל יונל כהן: "הריביות הנמוכות גורמות לבועות נכסים בכל העולם"

"הריביות הנמוכות גורמות לבועות נכסים בכל העולם והשאלה היא מתי זה יתפוצץ איפשהו בעולם, ואיך ניהלת את הסיכון שלך ואת תאבון הסיכון שלך כדי להשיג תשואה". כך אמר היום (ד') יונל כהן, מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל, שנשא דברים בכנס ביטוח וחיסכון לטווח ארוך ה-9 של ארנסט אנד יאנג, המסלול האקדמי המכללה למנהל ו"גלובס", בהתייחס לסוגיית "שוקי הון, בועות נכסים וריביות אפסיות".

כהן הרבה להתייחס לרגולציה, להשפעות צעדיה ולצורך של הרגולטור לסייע לענף הביטוח. "אני מצפה מהרגולטור לעזור לתעשייה בכל הנוגע לאווירה של עשיית עסקים. כשאנו מותקפים על הרגולטור להסביר ולעזור לנו לעבור את התקופה הלא טובה. למשל בעניין הסדרי החוב: אני חושב שכל אדם שלקח חוב חייב להחזיר את חובו. אבל, תקלות קורות. אנו כותבים פוליסות נגד שריפות. אבל, האם כשלאדם יש שריפה והוא עשה את כל ההגנות הנדרשות הוא אשם ולא בסדר? כך גם אם יש גוף שלוקח סיכונים שתומחרו כיאות ונלקחה הריבית הנכונה. קורה שסיכונים מתממשים. הרי אם מחר יהיה חוק שאסור לאכול שוקולד בישראל ושטראוס תיפול - זה יאמר שהיא לא ניהלה סיכונים טוב?".

הוא הוסיף והדגיש כי "על הרגולטור לעזור לנו באווירה הלא טובה שיש היום נגד גופים פיננסיים וגופים גדולים", כשבמקביל קרא לתת אג"ח מיועדות לכל אפיקי החיסכון לטווח ארוך ולא רק לקרנות הפנסיה. "יש לתת לתעשייה יציבות של 10 שנים", אמר כהן ביחס לרגולציה הרבה, כשהוסיף כי כל החוזרים והתקנות סיבכו את המקצוע ופגעו בשירות ובאמון וציין ש"חובה לפשט".

לגבי שוק ההון הרדום אמר כהן ש"על המדינה לעזור, ואולי לנהל קצת מהפנסיה התקציבית שלה בשוק ההון ושהמדינה תקנה אג"ח".

כהן ציין עוד כי "אנו עוברים מהפכות בכל התחומים, והן לא תמיד מתוכננות. החל ממהפכה טכנולוגית שהיא הזדמנות גדולה אך גם איום למי שלא ידע להתאים את עצמו. ישנן גם הסוגיות החברתיות שחוצות מדינות ולמזלנו לישראל לא הגיע מה שקורה בספרד". עוד הוא ציין את סוגיית הגלובליזציה ש"תחדור למגזר הפיננסי ותשפיע על ישראל ואיתה התחרות", ואת סוגיית תוחלת החיים הגדלה לגביה אמר כי היא דורשת היערכות הגם שהיא מספקת לחברות הביטוח גם הזדמנויות.

"מצב שוק הדיור - לא הגיוני ומטורף"

בני גבאי, שותף ומנהל מחלקת הפיננסים בארנסט אנד יאנג, אמר בכנס כי "ישנן אוכלוסיות קשות יום - קשישים וצעירים, שלא יכולים אפילו להתפנות לחשוב על חיסכון. לאוכלוסיות אלו יש לעזור וזה התפקיד של הממשלה לעזור להן לחסוך. כמו כן, חובה לפתור את סוגיית מחירי הדיור. לא ייתכן שזוג צעיר ללא עזרה מהוריו ישתעבד למשכנתא לכל חייו על מנת לרכוש דירה. זה פשוט לא הגיוני ומטורף, שזוג צעיר לא יכול לקנות דירה בישראל".

לדברי גבאי, "יש לשתף את הגופים המוסדיים בסוגיות אלה. באמצעות גיבוי ממשלתי בשיתוף המוסדיים ניתן יהיה לעשות את השינוי ומה יותר יפה מכך שהחיסכון יפעל לטובת החוסכים? אני מקווה שהוועדה שישבת על המדוכה בנושאי הדיור תביא פתרונות חדשים ולא שגרתיים".

נציין כי ביחס למעורבות של המוסדיים בשוק הדיור אמר מנכ"ל מגדל יונל כהן כי "זה מאוד נחמד. אבל כדי שאקח כספי חוסכים לעסק לא נזיל, נעשה שגיאה בניהול הסיכון ובסוגיית הטיפול בכספי לקוחותינו אם נסתפק בריבית נמוכה של 1.5%-2% שהאוצר חשב שנקבל".

בהתייחס לענף הביטוח אמר גבאי כי "2012 הייתה מהשנים החשובות ביותר מבחינת ענף הביטוח בשנים האחרונות. לנושאים שהתהוו בתקופה האחרונה תהיה השפעה משמעותית על פעילות החברות. בין היתר מדובר בריביות הנמוכות ועליית תוחלת החיים, הירידה בדמי הניהול וביטול הבטחת מקדם תוחלת חיים בפוליסות ביטוחי המנהלים. כמו כן ישנם שינוי הטבות המס לחיסכון הפנסיוני תוך הקטנת ההכנסה המזכה וזאת לצד העלאת המס שתוביל לקיטון בהכנסה הפנויה, שיש הטוענים שיובילו להקטנת החיסכון הפנסיוני".

פרופ' יורם עדן, סגן נשיא במסלול האקדמי המכללה למנהל, התייחס לשוויין הכלכלי של חברות הביטוח ואמר כי "שוק ההון בישראל מתעלם מהערך הגלום והשאלה היא האם זו טעות של השוק או האם יש לתקן את הערך הגלום. ההסברים הם שמודל הערך הגלום בארץ מוטה כלפי מעלה. אך עם זאת, לא ניתן לבטל כליל או להתעלם מההיגיון שמוביל את קביעת הערך הגלום". הוא גם התייחס לקורה כיום למשל בכלל ביטוח ואמר כי "גרעיני השליטה בחברות הביטוח מהווים חסם משמעותי ברכישתן של החברות בגלל מחסור ברוכשים רלבנטיים בעלי ההון הנדרש. לכך יש להוסיף את הרגולציה שמרתיעה משקיעים". הוא גם התייחס לעסקת מגדל-אליהו-ג'נלי ואמר כי "לטעמי העסקה נעשתה במחיר נמוך מדי בגלל שהייתה fire sale. להערכתי שווי חברות הביטוח בבורסה נמוך משוויין הכלכלי של החברות".

בהתייחס לסוגיית הריביות הנמוכות והשפעתן על חברות הביטוח אמר אריה וירצבורגר, משנה למנכ"ל ואקטואר ראשי בקבוצת הראל, תוך שהתייחס לערך הגלום, כי "ירידה של 0.5% ירידה בתשואה תקטין את שווי התיק של חמש חברות הביטוח הגדולות ב-5% בממוצע. בעבר התרגלנו, אנו והמבוטחים, לתשואות ריאליות גבוהות של 3.5%-4% כשהתשואות אף היו גבוהות מכך. יכול להיות שכיום יש בעיה בכך כשאנו ממחישים מה יהיה ללקוחות. הרי בטווח קצר ירידת ריבית גורמת לשווי עליית הנכסים וזו השפעה חיובית. אך לאורך זמן הריבית הנמוכה תגרום לשחיקה בקצב עליית שווי נכסי המבוטחים ולזה תהיה השפעה שלילית על הנכסים".

בכנס התקיים גם פאנל בנושאי הביטוח הכללי והרווחיות החיתומית, שאינה מורגשת בו פעמים רבות. את הפאנל הנחה משה שחף, שותף, מחלקת הפיננסים בארנסט אנד יאנג, והשתתפו בו אתי אלישקוב, מנכ"לית הכשרה חברה לביטוח, אייל בן-סימון, משנה למנכ"ל ומנהל תחום ביטוח כללי ואגף תביעות בהפניקס, אמיל וינשל, מנכ"ל איילון חברה לביטוח, ועלית כספי, משנה למנכ"ל ומנהלת חטיבת ביטוח כללי בכלל ביטוח.

בפאנל הסכימו הדוברים כי ישנה תחרות חזקה בין החברות שמשפיעה על התעריפים. כך למשל, בין היתר, כספי ציינה את הכוונה בקשיחות במחירים גם במחיר ניפוי עסקים בביטוחי הרכוש והחבויות, כאשר וינשל אמר כי מי שגורמים לתחרות הם אותם מנהלי חברות ביטוח שמציינים אותה כסיבה להיעדר רווחיות חיתומית נאותה.

דוברי הפאנל ציינו עוד את החמרת תנאי ביטוח משנה תוך שהביעו פסימיות בנושא רכוש דירות וחבויות ואופטימיות זהירה בענפי רכב ו"חזרת השפיות בענפי הרכב". בן-סימון ציין בין היתר כי ישנה ירידה בכמות תאונות הדרכים ממנה נהנות גם לחברות הביטוח.