שימו לב: זה הרגע לאהוב

חוקרת בארה"ב: "אהבה היא משהו אחר לגמרי ממה שחושבים"

מה זאת אהבה? החוקרת פרופ' ברברה פרדריקסון בדקה את התופעה שנחשבה עד כה לחמקמקה ומצאה, לדבריה, את התשובה. לטענתה, "אהבה היא משהו אחר לגמרי ממה שאתם חושבים".

פרדריקסון היא חוקרת מוערכת בתחום הפסיכולוגיה החיובית, מאוניברסיטת צפון קרולינה. לדבריה: "אהבה היא לא רומנטיקה, ולא משיכה מינית, ולא הקשר המיוחד שחשים אל בני משפחה. היא לא מתמשכת, לא בלתי מותנית ולא אקסקלוסיבית".

ובכן, אם "זה" משהו אחר לגמרי ממה שרובנו מדמיינים כשאנחנו חושבים על אהבה, אולי מה שגילתה פרדריקסון אינו אהבה? בכל זאת, החוקרת מצביעה על תופעה מעניינת: רגעים בודדים של "מיקרו-קשר" בין שני אנשים (או יותר). לדבריה, לרגעים קטנים ויומיומיים של קשר, יש השפעה אדירה מבחינה רגשית וגם פיזיולוגית - גם אם הם קצרצרים, גם אם הקשר נוצר עם זר מוחלט, ואין לו עבר או עתיד. "על-ידי כך שאנחנו מגבילים את רגעי הקשר רק לאנשים קרובים לנו, אנחנו מאבדים הזדמנויות רבות לצמיחה אישית ואיכות חיים", היא מסבירה.

אם כן, מהו אותו מיקרו-קשר? יש לו רכיב של סנכרון: ברגע מסוים התנועות של שני אנשים מתואמות וכך גם התגובות הביוכימיות והפעילות העצבית שלהם. פרדריקסון מכנה זאת Positivity Resonance (תהודה חיובית). ויש להם גם רכיב של רגש: באותו הרגע חשים שני בני האדם, רצון טוב ואכפתיות הדדית אחד כלפי השני.

רגעי המיקרו-קשר אינם בהכרח שמחים. סנכרון ותחושה של רצון טוב יכולים להיווצר גם כאשר שני הצדדים עצובים, באופן מתואם ואכפתי. על-פי פרדריקסון, חמלה היא למעשה אהבה שמתבטאת בסיטואציה עצובה.

כדי הסנכרון הזה יתרחש, היא מוסיפה, צריך להיות בסיס לתיאום בין אותם אנשים, כך שכל אחד יקלוט את הרגשות והתנועות של השני. בדרך כלל, הקשר נוצר כשהמבטים נפגשים. על-פי פרדריקסון, מי שנמנע מקשר עין, יפספס הזדמנויות רבות ליצירת מיקרו-קשרי אהבה. גישה כזו שמה במקום השני קשרים חזקים שנוצרים באינטרנט, בטלפון וכן בין עיוורים. האהבה, על-פי פרדריקסון, איננה עיוורת).

מעבר לכך, היא אומרת, ניתן לאמן אנשים להרבות ביצירת קשרי סנכרון כאלה. כאשר עושים זאת, הדבר משפיע על בריאותם הפיזית ובאופן ספציפי, על התפקיד של עצב הואגוס שמקשר בין מרכז הגוף לבין המוח ובין היתר מעביר למוח מידע על המתרחש בתוך הגוף. החוקרת משערת שזוהי הדרך שבה קשרים חברתיים ענפים תורמים לבריאות הפיזית.

"תחושה של כמיהה, שדוחפת אנשים לחפש פורקן במגוון התמכרויות והסחות עת, נובעת בדרך כלל מהיעדר אהבה. תאי הגוף שלכם כמהים לרגעי קשר משמעותיים וקצרים עם אנשים בסביבה", היא מאבחנת.

מערכות יחסים ממושכת, מורכבות לדברי פרדריקסון מרגעים רבים כאלה של מיקרו-קשר. לאור זאת היא טוענת שמערכות יחסים הן שבריריות ודורשות חיזוק כל יום מחדש, באמצעות רגעי מיקרו-קשר חדשים.

עושים אהבה

תפיסת האהבה של פרדריקסון הולמת את העולם המודרני - רגש נטול כל מחויבות, שאינו מצריך אפילו עבר או עתיד. זו גם תפיסה מאוד דמוקרטית - לכאורה, כל אדם יכול להשיג רגעי מיקרו-קשר: אין צורך להיות עשיר, מפורסם, בעל ססטוס יוצא דופן או אפילו יפה, אם כי זה לא מזיק. מי שימצא אהבה הוא זה שמתאמץ ו"עובד בזה".

ה"עבודה" מבוצעת בכלים של פילוסופיה מזרחית בגוון מערבי: מדיטציה על הרצון להיות אוהבים וקרובים ונדיבים יותר, ההיזכרות ברגעים של קשר וחיבור במהלך היום וההקפדה "להיות ברגע" ברגע שמתרחש מיקרו-קשר.

באתר האינטרנט של פרדריקסון ניתן למצוא כלים שיעזרו לכם לאבחן את רמות האהבה והחיוביות שלכם וסדרה של מדיטציות שניתן לבצע כדי לשפר את היכולת שלכם לאהבה. "בגישה החדשה, אהבה אינה רגש חמקמק אלא משאב זמין שתמיד ניתן לחדש", היא מבטיחה.