נעילה חיובית בבורסה; אי.די.בי צללה 6%, רציו 1.8%

ירידות נרשמו באג"חים הממשלתיות השקליות בעקבות הירידות בשוק האג"ח האמריקאי ביום שישי ■ החברה לישראל בוחנת הנפקה בלונדון ■ המחזור נותר נמוך והסתכם בכ-431 מיליון שקל בלבד

המסחר בבורסה בתל אביב נחתם היום (א') בעליות שערים, על רקע המגמה המעורבת שנרשמה בבורסות העולם במהלך המסחר ביום שישי ולקראת פתיחת עונת הדוחות בוול סטריט ביום שני הקרוב. ניירות הערך של IDB במוקד המסחר לאור ההתפתחויות האחרונות. ירידות חדות נרשמות באג"חים הממשלתיות השקליות בעקבות הירידות בשוק האג"ח האמריקאי ביום שישי. המחזור נותר מתחת לממוצע בסיום והסתכם בכ-431 מיליון שקל בלבד.

בחודש יוני נמדד גירעון בפעילות התקציבית של הממשלה בסך של כ-3.7 מיליארד שקל. בחצי הראשון של 2013 הגירעון הממשלתי הסתכם בסך של כ-10.3 מיליארד שקל לעומת גירעון בסך של כ-11.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. כך נמסר היום ממשרד האוצר. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים, עד חודש יוני, הסתכם ב-38.2 מיליארד שקל שהם כ-4.0% תמ"ג. נתון זה מציג ירידה של 4.2% לעומת הגירעון המצטבר עד מאי ורמה ממוצעת של כ-4.5% תמ"ג מתחילת השנה ועד לחודש אפריל.

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל ביום חמישי בעליות שערים. מדד ת"א 25 עלה ב-0.48% ונקבע על רמה של 1,195.09 נקודות. מדד ת"א 100 עלה בשיעור של 0.25% ונקבע על 1075.51 נקודות. מחזור המסחר ביום חמישי היה נמוך יחסית והסתכם בכ-783 מיליון שקל.

על רקע מחזורי המסחר הנמוכים שסובלת מהם הבורסה בחודשים האחרונים, הכלכלנים של בנק לאומי סיפקו אתמול תחזית אופטימית יחסית לפיה המשקיעים הזרים והמוסדיים עשויים לעורר את הבורסה.

"להערכתנו, בטווח הקצר המסחר בשוק המקומי יושפע בעיקר מהמגמה מעבר לים. זו סביר שתתנהל על רקע פרסום נתוני מאקרו בארה"ב ומציפיות המשקיעים לגבי אסטרטגית היציאה ממדיניות ההרחבה הכמותית. בהמשך, תשפיע על המסחר מדיניות הנגיד החדש באשר לשיעור הריבית במשק. זו, צפויה להשפיע על אטרקטיביות ההשקעה בבורסת ת"א ועל רמת תיאבון הסיכון של המשקיעים", כך כתבו כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון.

ביום שני הקרוב צפוי בנק ישראל לפרסם את הפרוטוקולים של דיוני הריבית שלו לחודש יולי, שכזכור נותרה ללא שינוי על רמה של 1.25%. הפרוטוקולים הללו הינם של דיון הריבית האחרון שהשתתף בו סטנלי פישר בתור נגיד בנק ישראל. בתוך כך, אישרה ועדת טירקל בשבוע החולף את מינויו של הפרופ' יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק בנק ישראל. פרנקל ייכנס לתפקידו תוך חודשיים, ובינתיים הועברו סמכויות הנגיד לסגנית שלו קרנית פלוג.

נעבור לעולם, שם התחדש המסחר בוול סטריט ביום שישי לאחר שלא התקיים מסחר בחמישי לרגל יום העצמאות האמריקאי. הבורסות שם התעודדו מנתוני התעסוקה הטובים שפורסמו באותו יום ושהצביעו על המשך התרחבות שוק העבודה במדינה וגידול בכוח העבודה האמריקאי. שיעור האבטלה בארצות הברית בחודש יוני נותר ללא שינוי על רמה של 7.6%, למרות שהצפי בקרב חלק מהאנליסטים היה לירידה לשיעור של 7.5%.

באירופה המסחר ננעל בשישי בירידות שערים, לאחר שבחמישי המסחר ננעל בעליות חדות בעקבות הדברים שנשא נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי לאחר החלטת הריבית שנשארה על רמת שפל של 0.5%. הכותרת המרכזית מהדברים של דרגי הייתה כי הבנק ימשיך במדיניות המוניטארית המקלה של הבנק עד להודעה חדשה.

IDB עמדה במוקד

ימים אחדים לאחר שהצטרף לקבוצת אי.די.בי בתפקיד רשמי כסגן יו"ר, ושעות ספורות לאחר שמחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות החליטו להוציא את הקבוצה משליטת נוחי דנקנר, אדוארדו אלשטיין הארגנטינאי החליט כי לא ישקיע את 75 מיליון הדולרים שאמור היה להעביר לקבוצה במסגרת השקעת המשך להשקעה של 25 מיליון דולר שביצע בגנדן אשתקד. בעקבות כך, פנו גורמים ב-IDB לנציגי קרן KKR, בנוגע להלוואה לגביה ניהלו דין ודברים לפני כחודשיים.

בתוך כך, משפחות לבנת ומנור, השותפות עם נוחי דנקנר בגרעין השליטה בקונצרן אי.די.בי חתמו היום על הסדר פשרה תקדימי, במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית וישיבו חלק מהדיבידנדים שמשכו בשנים האחרונות מקופת אי.די.בי אחזקות. שתי המשפחות ישיבו לחברה בסה"כ 74 מיליון שקל בחלקים שווים. (לסיפור המלא)

עידן עופר מתכנן להנפיק את ההחזקות של החברה לישראל שיפוצלו ממנה בבורסה של לונדון. כך, על פי דיווח ב"סאנדיי טיימס" היום. ההנפקה צפויה להיות בהיקף של כ-2 מיליארד ליש"ט (כ-3 מיליארד דולר). לפני כשבועיים הודיעה הנהלת החברה לישראל כי היא בוחנת מהלך לפיצול החזקותיה של החברה כך שההחזקות באיי.סי.פאואר, קורוס (מיזם הרכב בסין), צים, איי.סי.גרין אנרג'י וטאואר יועברו לחברה חדשה שתוקם לשם כך ואילו החברה לישראל תמשיך להחזיק בכיל ובבזן.

בנק לאומי הודיע היום שהחברה הבת לאומי פרטנרס השלימה רכישת חלקה של שיכון ובינוי בכביש 6. שיכון ובינוי תמכור את כל יתרת חלקה (25.5%). בעקבות המכירה צפויה שיכון ובינוי לרשום רווח של כ-63 מיליון שקל

האם טבע תיאלץ לשלם מקופתה את מלוא הפיצוי לפייזר? בעוד שטבע העריכה שהיא זכאית לכיסוי ביטוחי של עד 560 מיליון דולר בגין תשלום הפיצויים בסך 1.6 מיליארד דולר, נראה שלחברת הביטוח יש הערכה שונה. טבע נאלצת לשלם את הסכום בעקבות הליכים משפטיים בנוגע להפרת פטנט של התרופה ‏Protonix‏, שטבע השיקה בסיכון ב-2007.

חברת אינסוליין הודיעה ביום חמישי כי קיבלה מהמבטחת הגרמנית BARMER אישור למתן שיפוי ביטוחי עבור מוצר ה - InsuPad בגרמניה. בתגובה מניית החברה זינקה בחדות במהלך המסחר בבורסה בתל אביב ביום חמישי.

חברת אספן גרופ , שבשליטת רוני צארום, נסוגה ממתווה הסדר החוב שהציעה בחברת חבס השקעות. זאת עקב ממצאי בדיקת הנאותות שביצעה בחבס בחודש האחרון. על פי הדיווח של אספן לבורסה, בכוונתה לנסות להמשיך ולנהל משא ומתן עם מחזיקי האג"ח לשם ביצוע העסקה במתווה אחר, ולקדם את נושא מתן ההלוואה לחבס, שהיקפה 106 מיליון שקל, על בסיס המתווה הקודם.