בשורה למשכירי הדירות: לא יוטל מס על השכרת דירות

(עדכון) - בדיון בוועדת הכספים הביע שר השיכון אורי אריאל התנגדות למס על המשכירים, ותלה את את פתרון מצוקת הדיור בשיווק יחידות דיור בירושלים ובשטחים ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

"פתרון מידי למצוקת הדיור יושג רק על ידי בנייה מסיבית בירושלים וביהודה ושומרון" - כך אמר היום (ד') שר השיכון אורי אריאל (הבית היהודי) במהלך דיון בוועדת הכספים של הכנסת במסגרת הצגת תקציב משרדו לשנים 2013-2014. אריאל הסביר לחברי הוועדה, כי "בית אריה, עופרים, אלקנה ויישובים נוספים הם מרכז הארץ, ואנחנו ערוכים לשווק שם 10,000 יחידות דיור מידית. הימנעות מבנייה בירושלים היא טעות כלכלית ופוגעת באיזון הדמוגרפי בעיר, שסובלת מהגירה שלילית". אריאל זכה לגיבוי מיו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, שהוסיף כי "מענה אמיתי למצוקת הדיור הוא רק בלב הארץ; יהודה ושומרון ובירושלים".

שר השיכון אמר כי הבעיה המרכזית בתחום הנדל"ן היא עליית מחירי הדיור שמשפיעה גם על מחירי השכירות. "הפעולות שלנו אינן לטווח המידי למרות מחויבותנו לתשובות בהקדם. ההתמודדות עם עליית המחירים היא תהליך ארוך ואיטי. אחת הבעיות החמורות בירושלים היא שעליית המחירים בה בין 2008 ל-2012 הגיעה ל-41% - גבוה מיתר חלקי הארץ, שם עלו ב-27%. זה גורם להגירה שלילית והפרת האיזון הדמוגרפי. יש לנו יכולת לשווק לאלתר כ-10,000 יחידות דיור בירושלים ובגושי ההתיישבות ביו"ש, וזה היה מעלה את השיווקים בעוד 25%. חוסר הבנייה בירושלים וביו"ש הוא טעות כלכלית נטו. אנחנו ערוכים לשיווק מידי של 10,000 יחידות דיור בבית אריה, עופרים, אלקנה. כל היישובים האלה הם במרכז הארץ. בכל אופן, אנחנו משקיעים לייצוב המחירים כבר בשנה הבאה".

אריאל ניצל את הבמה להביע תרעומת נגד כוונת הממשלה להעלות את המס על משפרי הדיור. "פנינו לאוצר בעניין הזה וכן בדרישה לחדש את המענקים של 100 אלף שקל ב-27 ערים בפריפריה", אמר. "זה נגמר ויש לחדש את זה כי זה עושה טוב לפריפריה".

שר השיכון התייחס למשכנתאות זכאי משרד השיכון, ואמר כי "המיצוי שואף לאפס כי ריביות השוק נמוכות יותר ואנחנו מציעים שהממשלה תיתן ריבית קצת יותר אטרקטיבית מזו של השוק. גם בעניין הדור השני של עולי אתיופיה פנינו לאוצר. אין להם הורים שיכולים לסייע להם. בד"כ לילדים יש לפחות קצת סיוע מההורים. צריך שהמשכנתאות לעולי אתיופיה יהיו כאלה שניתן לממש על מנת שיוכלו לרכוש דירות. זה תלוי רק באוצר. בתמונה הכללית בדיור, אם לא יהיה סנכרון בין משרדי הממשלה והתאמה בפעילויותיהם - לא תהיה פריצת דרך בתחום ואנחנו מקדמים את שיתופי הפעולה הבינמשרדיים".

נגד בנייה בלתי חוקית - גם ביו"ש

במהלך הדיון אמר נציג משרד האוצר, אריאל יוצר, כי לא ידוע לו על כל כוונה להטיל מס על משכירי הדירות במסגרת תקציב המדינה. כזכור, באוצר שקלו להטיל מס של 25% על השכרת דירות מהשקל הראשון, בדומה למס על רווחי הון בבורסה. נציגי משרד הבינוי והשיכון אמרו שכל הטלת מס על השכרת דירות תעלה את מחירי השכירות בגובה המס, והטלת מס זה מנוגדת למדיניות הממשלה להורדת מחירי הדיור.

ח"כ דב חנין (חד"ש) תקף את שר השיכון ואמר כי "המחאה החברתית בעיקר של שוכרי הדירות. מעליהם הרוכשים הצנועים, שעליהם הממשלה מטילה את מס משפרי הדיור. מס על השכרת דירות זה פגיעה בשכבה שמתחת לרוכשי הדירות, כי זה יגולגל על השוכרים". ח"כ יצחק כהן (ש"ס) התייחס גם הוא לנושא ואמר: "שוק הדיור בנקודת רתיחה. מחיר הדירה לא ריאלי והמשכנתאות גבוהות ובסוף, כשמחירי הדירות יירדו, אנשים ימשיכו לשלם כל החיים משכנתאות גבוהות כשערך הדירה יירד. עשרות אלפי אנשים בסכנת קריסה ועליך כשר השיכון רובצת האחריות לומר לציבור את האמת".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) הוסיף, כי "נדרשת התערבות יותר נחושה של הממשלה בשוק הדיור. ישראל נמצאת מאחור בהשקעה הממשלתית בסיוע לדיור בהשוואה למדינות ה-OECD. היעדר תכניות מתאר במגזרים הערבי והדרוזי. במגזר הדרוזי זה אבסורד. חיילים בסדיר ובקבע שביום ראשון יוצאים לשרת את המדינה ובסוף השבוע חוזרים למציאות של צו הריסה לבית שלהם".

השר השיב לח"כים ואמר כי "חוסר השיווקים בירושלים ובאזורי ההתיישבות הקרובים למרכז הארץ תורם תרומה שלילית למצוקת הדיור. יש הגירה שלילית בירושלים. עוזבים אותה כ-6,000 נטו בשנה. הביקושים גבוהים מאוד".

לגבי טענות על הריסת מבנים לא חוקיים במגזרים הערבי והדרוזי אמר: "כל התחלת בנייה בלתי חוקית תיהרס מידית וזו ההנחיה שלי על מנת שלא לייצור מציאות שאח"כ יהיה קשה להתמודד עמה. אנחנו פועלים לסייע בכל המגזרים. גם בהתנחלויות ההוראה היא נחרצת; נגד בנייה בלתי חוקית. יש שיווקים גם במגזרים ויהיו עוד יותר".