שוק המט"ח: הדולר היציג צנח ב-0.85%, האירו זינק בכ-1%

המטבע האמריקאי נקבע על 3.61 שקלים; האירו זינק ל-4.723 שקלים ■ ברננקי, אמש: "לא תהיה עליית ריבית אוטומטית כאשר שיעור האבטלה יירד ל-6.5%"

דבריו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי אתמול גורמים היום (ה') לירידה חדה בערכו של הדולר. השער היציג של המטבע האמריקאי צנח היום בכ-0.8% ל-3.61 שקלים, בעוד האירו זינק ב-1.07% ל-4.723 שקלים.

בעולם נחלש הדולר מול האירו ל-1.306 דולרים לאירו.

כמחצית מחברי ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב תומכים בסיום תוכנית ההקלה הכמותית של הבנק עוד השנה, כך עולה מהפרוטוקולים של הישיבה האחרונה של ה'פד' שהתפרסמו אתמול. עוד עולה מהפרוטוקולים כי בכירים רבים בבנק סבורים דווקא כי יש להמשיך עם הרכישות, בהיקף 85 מיליארד דולר בחודש, גם בשנת 2014. מספר בכירים ציינו כי להערכתם יש לעצור את הרכישות באופן מיידי.

הפרוטוקולים הללו שופכים אור על השיח שמתנהל ב'פד' בנוגע לתוכנית. לפני כחודש אמר בן ברננקי, יו"ר ה'פד', כי להערכתו הבנק יצמצם את היקף הרכישות כאשר שיעור האבטלה יגיע לכ-7%, ככל הנראה ברבעון האחרון של 2013, ויפסיקן לגמרי ב-2014, כאשר שיעור האבטלה יגיע אל מתחת ל-7%.

בנוסף, מתעודדים שוקי המניות מאמירתו של ברננקי לפיה "לא תהיה עליית ריבית אוטומטית כאשר שיעור האבטלה יירד ל-6.5%".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הדולר-שקל קורס מטה והוא שוב בסכנת שבירה. לאחר פריצת השווא מעל 3.65 שקלים בתחילת השבוע, אנחנו רואים תנועה חדה מאוד בכיוון ההפוך, כפי שקורה פעמים רבות לאחר פריצות שווא. כעת, אנחנו שוב בקרבת 3.60 שקלים, האזור התחתון של הטווח שבו היה כלוא הצמד בשבועות האחרונים. שבירה מתחת ל-3.60 שקלים עשויה להיות טריגר להאצת הירידה, בשלב הראשון לעבר 3.58 שקלים".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "תמצית פרסום הפרוטוקולים של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב לחודש יוני, לצד דבריו אמש של נגיד הבנק המרכזי בארה"ב, בן ברננקי, לפיהם המשק האמריקאי יזדקק לסיוע משמעותי ועקבי לאורך זמן בכדי לשוב לפסים של צמיחה וירידה בשיעור האבטלה הפתיעו את שוק ההון וגררו לצלילה מהירה בשער הדולר אל מול המטבעות המרכזיים. גם בזירה המקומית הדולר נחלש חדות אל מול השקל, אולם בשיעורים פחותים משמעותית אל מול היחלשותו לעומת המטבעות המרכזיים.

"ביקושי מט"ח לצד מעורבות בנק ישראל במסחר המקומי, בלמו את ייסוף השקל והדולר שב והתחזק אל עבר רמת 3.62 שקלים לדולר. כפי שפירטנו רבות לאחרונה, בתחום הרמות 3.61-3.63 שקלים קיים ביקוש לדולר מצד יבואנים. להערכתנו, וכפי שפירטנו רבות לאחרונה, פוטנציאל הפיחות נותר מוגבל ובראייה לטווח בינוני וארוך הדולר צפוי להיחלש אל עבר רמות שפל חדשות. ההתמתנות החדה והמפתיעה בציפיות לצמצום ההרחבה הכמותית בארה"ב כבר השנה גררו לעליות שערים חדות במרבית השווקים באסיה, להוציא את השוק היפני, בה דווח על עלייה נמוכה הצפוי בהזמנות למכונות, לצד הערכת הממשל היפני כי קצב הצמיחה צפוי להיות נמוך מהיעד המתוכנן. הגורמים הללו מיתנו את השפעת דברי ברננקי ודוחות ועדת השוק הפתוח על שוק המניות המקומי".