בלומברג: תנובה שוקלת הנפקה בת"א לפי 8 מיליארד שקל

סוכנות הידיעות מצטטת גורם המקורב למהלך ■ תנובה נפגשה עם כלל חיתום, וההנפקה מתוכננת לרבעון הראשון של 2014 ■ תנובה: "בעלי השליטה בוחנים אפשרויות שונות להשבחת החברה ומבנה ההון; הנפקה היא אחת האופציות"

פחות מ-6 שנים לאחר רכישת השליטה בתנובה על-ידי אייפקס (56%) ומבטח שמיר (20.7%), תנובה שוקלת להנפיק את החברה לפי שווי של 8 מיליארד שקל - כך דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג המצטטת גורם המקורב למהלך.

בבלומברג דווח עוד כי אייפקס פנתה לכלל חיתום, והכוונה היא להנפיק את החברה בבורסה של תל-אביב ברבעון הראשון של 2014.

אייפקס השלימה את רכישת השליטה בתנובה בינואר 2008 לפי שווי של 1.025 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהשווי הנוכחי שעומד על 2.2 מיליארד דולר.

מחלוקת על השווי

יצוין כי שווי חברת תנובה מצוי במחלוקת בין בעלי המניות השונים, ובעיקר בין אייפקס, הטוענת לשווי של 8 מיליארד שקל, ובין הקיבוצים המחזיקים בכ-23.3% מהמניות ומבטח שמיר, הטוענים לשווי נמוך הרבה יותר.

‏"אני שומע כל הזמן, אבל אני אף פעם לא מתייחס לזה ברצינות. השווי של תנובה הוא מה שהקונה מוכן לשלם. אנחנו חושבים ששווי תנובה נע בסביבות 5 מיליארד שקל, ואם מותחים חזק אז 6 מיליארד שקל", אומר ל"גלובס" איציק בדר, יו"ר משקי גרנות, המייצג את הקיבוצים בתנובה.‏

יצוין כי הקיבוצים ומבטח שמיר ביקשו בעבר לקנות את חלקה של אייפקס בתנובה, וגם היום הם מעוניינים ברכישת המניות.‏

בדר מבהיר כי הם יתנגדו לכל הנפקה. לדבריו, "ההנפקה לא נראית לי מציאותית, כי אנחנו אמרנו הרבה פעמים שלא נתמוך בהנפקה". ‏

- לא יכולים להנפיק בלעדיכם?‏

‏"אני מניח שזה יהיה קשה מאוד בלעדינו". ‏

התחזקות בשוק החלב

תנובה היא חברת המזון הגדולה בישראל, ושנתיים אחרי שהייתה במוקד חרם הקוטג', היא ממשיכה להתחזק. לפי סטורנקסט, במחצית הראשונה של השנה תנובה החזיקה בנתח כספי של 17.6% מכלל מכירות המזון והמשקאות.‏

במקביל התחזקה תנובה גם בשוק החלב, שבו היא החזיקה במחצית הראשונה של השנה בנתח שוק של 58.6%. ‏

ברבעון הראשון של 2013 עלו מכירותיה של תנובה ב-5.7% והסתכמו ב-1.751 מיליארד שקל. הרווח הגולמי הסתכם בתקופה זו ב-459.4 מיליון שקל שהיוו 26% מהמכירות, לעומת שיעור של 28% ברבעון המקביל אשתקד.

הירידה בשיעור הרווח הגולמי נבעה, לדברי החברה, מהאיחור בעדכון מחירי מוצרי החלב שבפיקוח על-ידי הממשלה, ביחס לעליית מחיר המטרה של החלב הגולמי. בהקשר זה יצוין כי החוק קובע מנגנון פיצוי לתנובה. ‏

הרווח התפעולי הסתכם ברבעון ב-131.6 מיליון שקל שהיוו 7.5% מהמכירות. בשורה התחתונה, תנובה חתמה את הרבעון עם ירידה של 21.7% ברווח הנקי, שהסתכם ב-88.6 מיליון שקל. בתנובה אומרים כי מקור השחיקה ברווח הנקי הוא בשחיקת הרווח הגולמי.‏

"אופציות שונות"

מתנובה נמסר בתגובה: "בעלי השליטה בתנובה בוחנים אפשרויות שונות להשבחת החברה ומבנה ההון שלה, כאשר הנפקה היא אחת מהאופציות הנבחנות".

נציין כי אם תנובה אכן תונפק לפי שווי של 8 מיליארד שקל, אייפקס עשויה להכפיל את ההשקעה הראשונית שלה. מעבר לכך, הנפקה שכזו עשויה לשבור את "הבצורת" בבורסה המקומית, והיא תהיה הגדולה ביותר מאז ההנפקה של קבוצת עזריאלי, שגייסה כ-2.5 מיליארד שקל ביוני 2010.

בעלי המניות בתנובה
 בעלי המניות בתנובה