הצעת חוק: צ'יינג'ים ידווחו על כל פעילות מעל 50 אלף שקל

לפי ההצעה שמבקש האוצר להעביר במסגרת חוק ההסדרים, הדיווח יועבר לרשות המסים ■ אבי ארדיטי, סמנכ"ל ברשות המסים: "כל ארגון פשיעה מחזיק אצלו צ'יינג' חצר. יש 100 מיליארד שקל בשנה שלא נמצאים 'תחת הרדאר' של רשות המסים"

צ'יינג'ים יחוייבו לדווח לרשות המסים על כל פעילות בסכום של יותר מ-50 אלף שקל - כך עולה מהצעת חוק שמבקש האוצר להעביר במסגרת חוק ההסדרים, שעלתה היום (ב') לדיון לקראת קריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה של הכנסת.

אם תאושר הצעת החוק, יחול ההסדר רק על חלפני כספים, ולא על חברות כרטיסי אשראי שמבצעות ניכיון בסליקה.

הטיעון העומד בבסיס הצעת החוק הוא שמערכת אכיפת החוק זיהתה חשדות מוגברים להעלמות מס תוך שימוש בחלפני כספים. על-פי מידע שנמסר לוועדה, בישראל פועלים 1,500 חלפני כספים מורשים.

באוצר סבורים כי כתוצאה מהמהלך יברחו לקוחות הצ'יינג'ים לגופים פיננסיים מקבילים, מחשש שדיווח על פעולותיהם יועבר לרשות המסים. התוצאה ארוכת-הטווח של מהלך כזה אמורה להיות דרישה להשית את חובות הדיווח גם על גופים פיננסים אחרים, כדוגמת הבנקים.

סעיף בעייתי נוסף שעלה לדיון בוועדה הוא האם תפגע הצעת החוק בפרטיות לנוכח החובה בדיווח.

אבי ארדיטי, סמנכ"ל ברשות המסים, אמר בדיון: "חלקם הגדול של הצ'יינג'ים מזינים את ארגוני הפשיעה. כל ארגון פשיעה מחזיק אצלו צ'יינג' חצר. בשנה יש 100 מיליארד שקל שלא נמצאים 'תחת הרדאר' של רשות המסים. אם רוצים להילחם בהון השחור, צריך כלים".

עו"ד רון דרור מאיגוד נותני שירותי המטבע מחה על כך שבהסדר המוצע נותרו רק חלפני הכספים: "זכותה של המדינה להחליט שעושים תיקון הנוגע לכל נותני שירותי המטבע, ובכלל זה בנקים וחברות אשראי, אבל מה שקרה כאן הוא שכאשר לא הצליחו עם כולם, אז הלכו על ה'טרף הקל' והשאירו רק את הצ'יינג'ים".

עו"ד יעל גרוסמן מלשכת עורכי הדין טענה נגד הצעת החוק: "במקום לדווח למס הכנסה, נותני שירותי המטבע ידווחו על האזרח. זה יתחיל בגופים האלה ויעבור לגופים פיננסים נוספים. הקישור לחוק הלבנת הון מיותר. לפי ההיגיון של הצעת החוק, אפשר גם לבקש מידע מסוחרי מכוניות ותכשיטים".

ההצעה שעלתה הייתה אמורה נרחבת יותר, אולם בשל הקשיים המשפטיים שהעלו היועצים המשפטיים של ועדת החוקה, בהצעה המקורית, הנחה אותם יו"ר הועדה ח"כ דוד רותם (הליכוד - ישראל ביתנו) למתן את הנוסח.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר: "הצעת חוק זו היא העין השלישית במיטבה, שנכנסת לכל מקום וצופה על כולם. הגישה היא שכולם עבריינים. אסור להשוות את כלל אזרחי ישראל לגופי פשע, זאת הצעה שתחזיר לישראל את השוק השחור".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) הוסיפה: "בדמוקרטיה הרעיון הוא להגן על האזרחיות והאזרחים מפני השלטון. אסור לכנסת לאפשר את הצעת החוק, שמשמעותה פתיחת ספר שחור על האזרחיות והאזרחים שבסך-הכול עושים פעולה פיננסית".