לין דורש: שנתיים מאסר לעובדים שישבתו עקב שינויים מבניים

עו"ד דפנה שמואלביץ', המייצגת את המעסיקים הפרטיים: "בית הדין לעבודה עשוי להקפיא את המכרזים להקמת נמלים חדשים בזמן ניהול המו"מ עם העובדים"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להפעיל את "נשק יום הדין" במקרה של שביתה בנמלי הים, זאת לאחר ההכרזה על סכסוך עבודה מצד ההסתדרות הכללית.

במכתב ששיגר אתמול (ב') לנתניהו, מציע לין להוציא לפועל את סעיף 160 בחוק העונשין משנת 1977, המאפשר לממשלה להכריז על מצב חירום אם היא סבורה כי שיבושים ביחסי העבודה גורמים נזק לסחר הפנים והחוץ של ישראל. הפעלת הסעיף בחוק הופכת את השובתים למפרי חוק, שדינם שנה מאסר.

אלא שלין לא מסתפק רק בהפעלת הסעיף בחוק. הוא דורש לתקן אותו כך שיחול לא רק על שביתות מובהקות, אלא גם על האטת התפוקות "או כל פעולה שיש בה משום שיבוש בסדרי העבודה התקינים".

זה לא נגמר בזה: לין דורש לתקן עוד את החוק, כך שייאסר על עובדים לנקוט בצעדים ארגוניים כנגד החלטות ממשלה או מוסדות מדינה אחרים, גם אם הן נוגעות במישרין או בעקיפין למקום עבודתם - זאת בניגוד לפסיקות של בתי הדין לעבודה ושל בג"ץ, שהתירו שביתות בעניינים אלה וחייבו את המדינה בניהול משא-ומתן.

"על כן מוצע כי כל אימת שוועד עובדים או עובדים המועסקים בחברות שהן בבעלות המדינה, חברות המהוות מונופול ושנועדו לתת שירות חיוני לציבור ולמגזר העסקי, כל מעשה של שביתה או הפרעה שיגרמו לשיבושים בעבודה, במטרה לבלום או למנוע שינויים מבניים אלו שהתקבלו על-ידי הגורמים המוסמכים לכך - יהוו עבירה פלילית שהעונש עליה הוא שנתיים מאסר", נכתב בהצעה של לין לראש הממשלה.

בשיחה עם "גלובס" אמר לין כי "יש כל-כך הרבה סעיפים פליליים ביחס לעבירות מצד המעסיק, אז הגיע הזמן להפעיל סנקציה פלילית אחת גם נגד עובדים".

בית הדין עשוי להקפיא את המכרזים

הסיכויים שדרישתו של לין תתקבל נראים קלושים למדי, על רקע מה שמסתמן מאז אתמול כנסיגה זמנית לפחות של נתניהו מהתוכנית לחוקק חוק בוררות חובה, שיאסור למעשה שביתות בשירותים חיוניים.

בהסתדרות רואים בכך הישג חשוב שעולה על כל הצלחה או כישלון עתידי בסוגיית הנמלים החדשים, אלא שלפי רוב ההערכות, נתניהו מלכתחילה השתמש באיסור השביתה כשוט בלבד כדי לקדם את הרפורמה בנמלים.

לין הגיב היום (ג') על הפרסומים השונים בדבר נסיגתו של נתניהו, והבהיר: "אסור לראש הממשלה להעניק הבטחות או להתחייב שלא להעביר חוק בוררות חובה בשירותים החיוניים שבבעלות המדינה. התחייבות כזו, כל שלב של משא-ומתן מול ארגון עובדים, היא פסולה ונוגדת סדרי שלטון נכונים".

בהמשך אמר לין ל"גלובס" מדוע לדעתו הממשלה דחתה עד היום הצעות דומות לאיסור שביתה בשירותים חיוניים: "הם כולם פחדנים, פשוט פחדנים, שלא ממלאים את חובתם".

לדברי עו"ד דפנה שמואלביץ', המייצגת את המעסיקים הגדולים במשק ואת לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים, התסריט לימים הקרובים ברור למדי: אם לא תהיה פריצת דרך בין הממשלה להסתדרות, המעסיקים הפרטיים יפנו לבית הדין הארצי לעבודה ויבקשו צווי מניעה נגד השביתה המתוכננת. בית הדין יחייב את הצדדים בניהול משא-ומתן, והוא אף עשוי להורות למדינה להקפיא בזמן המשא-ומתן את המכרזים להקמת נמלים חדשים.

לדברי שמואלביץ', בית הדין לעבודה כבר עצר בעבר מכרזים ממשלתיים, כדי לאפשר מיצוי למשא-ומתן בתום לב.

ההסתדרות תציב תנאים לנמלים חדשים

נזכיר כי על-פי החלטת הממשלה, ייבנו שני נמלים בסמוך לנמלים הקיימים באשדוד ובחיפה. הנמלים יבנו על-ידי המדינה תוך הבטחה כי המימון יגיע מהנפקת אג"ח ממשלתיות, ואילו תאגידים פרטיים עם ניסיון בינלאומי שיזכו במכרז יתפעלו את הנמלים.

ההסתדרות צפויה לתמוך בהקמת נמל חדש אחד לפחות, במספר תנאים: שדרוג הנמלים הקיימים והעמקת שטח העגינה, כך שיאפשר קליטה של אניות ענק בדומה למתוכנן בנמלים החדשים; חתימה על הסכם קיבוצי ענפי שיבטיח תנאים דומים לכלל עובדי הנמלים (אין כוונה להשוות התנאים לעובדים הוותיקים מדור א'); יצירת רשת ביטחון ארוכת-טווח שתבטיח שמירה על ביטחונם התעסוקתי ורמת הכנסתם של העובדים בנמלים הקיימים; ויצירת מנגנון שיווסת את היקף העבודה בנמלים החדשים, כך שלא יפגע משמעותית, לפחות בטווח הקצר, בעבודת הנמלים הקיימים.