תמ"א 38: שינוי משמעותי בדרך לחיזוק מבנים

התקנות החדשות פורסמו ברשומות ב-7 ביולי והן עתידות להיכנס לתוקף ב-6 באוגוסט

הקלה משמעותית ליזמי תמ"א 38. הרשות הארצית לכבאות והצלה במשרד לביטחון הפנים אישרה תקנות מקלות לפרויקטים שיחוזקו במסגרת תמ"א 38. מדובר במהלך משמעותי מאוד לתחום משום שעד היום, התקנות הקיימות הובילו למצב שבניינים רבים לא היו יכולים לעבור חיזוק הן מבחינה הנדסית והן מבחינה כלכלית.

מדובר בתקנה המגדירה מחדש את דרישות בטיחות האש בבניינים מגורים הזכאים לחיזוק מכח תמ"א 38, ממצב בו הקבלנים מחוייבים לייצר חדר מדרגות מוגן מאש על פי סטנדרטים מחמירים לשורה של דרישות שיהפכו את חדר המדרגות למוגן אך במקביל יאפשרו ביצוע חיזוק.

התקנות החדשות פורסמו ברשומות ב-7 ביולי והן עתידות להיכנס לתוקף ב-6 באוגוסט. המשמעות היא שכל פרויקט חיזוק מכח תמ"א 38, שאיננו פרויקט של בנייה והריסה מחדש של בניין מכח התיקון השני לתמ"א 38, שתוגש לגביו בקשה להיתר החל מתאריך זה יהיה צריך לעמוד הדרישות החדשות.

"הדרישות החדשות יאפשרו חיזוק בניינים שעד היום לא חוזקו", מסביר ראש אגף בטיחות אש וחקירות ברשות הארצית לכבאות והצלה, טפסר בכיר חיים תמם, שקידם את התיקון החדש. "היינו יכולים להתעקש על הדרישות המקוריות אבל אז המצב היה שגם ככה הבניין לא היה מחוזק וחדר המדרגות לא היה עמיד בפני שריפות. התיקון החדש מהווה חליפת בטיחות טובה מאוד עם רשימה של כללים נוקשים בהם צריך הפרויקט לעמוד. ככה גם יוכלו לחזק בנייני מגורים, דבר חשוב ביותר בפני עצמו, וגם חדרי המדרגות יהיו בטוחים יותר".

כאמור, הדרישה המקורית של רשות הכיבוי הטילה על היזמים והקבלנים מטלה שלמעשה איננה ישימה בחיזוק בניין ישן אלא רק בבנייה חדשה, כפי שמסביר איתיאל בן פורת, מנכ"ל ובעלים של חברת התחדשות אורבנית העוסקת בתחום וחבר הנהלת איגוד חברות תמ"א 38 בלשכת המסחר תל אביב שקידם את השינוי בתקנות. "השינוי הזה מקל מאוד על ביצוע תמ"א 38 במקומות שונים בארץ והופך בניינים שעד עכשיו לא היו יכולים לעבוד חיזוק לכאלו שיחוזקו. החובה המקורית לחדר מדרגות מוגן הייתה כמעט ובלתי ניתנת למימוש ולקח לכולם הרבה זמן להבין את זה. אנחנו מברכים על השינוי".

בזמן שמדובר בהקלה משמעותית שעשוייה לתרום לחיזוק מספר גדול יותר של מבנים, יש לציין שהיא איננה רטרואקטיבית, וכל פרויקט שכבר קיבל היתר בנייה או יקבל עד התאריך הקובע באוגוסט עדיין יצטרך לעמוד בתקנות הישנות. על כך אומר תמם: "מי שירצה לבנות על פי התקנות החדשות וכבר הוציא היתר יצטרך להוציא היתר מחדש".