שוק המט"ח: הדולר היציג התחזק בכ-0.7% ל-3.6 שקלים

האירו היציג טיפס בכ-0.4% ל-4.71 שקלים ■ FXCM ישראל: הירידה הנוכחית נושקת כבר למצב של מכירת-יתר ועל כן גוברת הסבירות להתייצבות ותיקון כלפי מעלה

השקל נחלש היום (ה') מול המטבעות הזרים העיקריים, כאשר הדולר היציג טיפס בכ-0.4% לרמה של 3.6 שקלים. האירו התחזק מול המטבע המקומי בכ-0.38% ל-4.71 שקלים.

תוכנית רכישות האג"ח לא עובדת על פי דרך מוכנה מראש, ואם יהיה צורך - היא תמשך. כך אמר אתמול יו"ר ה'פד' בן ברננקי במסגרת עדותו החצי שנתית בקונגרס. העדות תימשך גם היום במהלכה הוא ישיב לשאלות חברי ועדת השירותים הפיננסים.

בתחילת הנאום, חזר ברננקי על עמדת ה'פד' בנוגע להתאוששות, ואמר כי "ההתאוששות הכלכלית נמשכת בקצב מתון ברבעונים האחרונים, חרף הרוחות הנגדיות כתוצאה מהמדיניות הפיסקלית הפדרלית". הוא ציין כי שוק הדיור הוסיף רבות לעלייה בהיקף הפעילות הכלכלית.

"על רקע סימני התאוששות בפעילות הכלכלית בבריטניה, הליש"ט מתחזקת. במסחר במט"ח בזירה המקומית להערכתנו מוגבל פוטנציאל התחזקות השקל והדולר צפוי לשוב ולהיסחר מעבר לרמות של 3.6 שקלים לדולר. בראייה לטווח ארוך, אין שינוי בהערכתנו כי השקל צפוי להתחזק משמעותית", אומר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות. לדברי פריימן, "דבריו של הנגיד ברננקי אמש ביום הראשון לעדותו בפני וועדת השירותים הפיננסים של הקונגרס האמריקאי תרמו לאווירה החיובית בשוק ההון, שכן לדבריו הבנק המרכזי באופן גמיש ומותאם לנתוני המאקרו בארה"ב ובראשם נתוני האבטלה שוק הנדל"ן ושער הריבית לטווח ארוך. האינפלציה ושער הריבית לטווח ארוך".

ב-ATRADE כותבים הבוקר כי "בנק ישראל עדיין לא ממהר להתערב בכל מה שקשור לשוק המט"ח. ייתכן כי הבנק יעדיף להתערב אם וכאשר אזור ה-3.55 שקלים יישבר. הספקולנטים מצדם ממשיכים לנצל את העובדה שהנגיד הנכנס אינו ממהר ללחוץ על ההדק כפי שפישר היה נוהג לעשות על מנת לשמור על יציבות בשער החליפין. אנו מעריכים כי הלחץ על הנגיד הנכנס ילך ויגבר בימים הקרובים אם התחזקותו של השקל לא תיפסק. למרות הלחץ שיופעל על הנגיד החדש, קשה לדעת כיצד הוא יגיב ומה תהיה תגובתו. בינתיים הדולר מתחזק בעולם כך שהלחץ אמור לרדת מעט בשלב זה".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים בסקירתם כי "לאחר שצנח אמש לזמן קצר מתחת לרף הקריטי של 3.55 שקלים, הדולר-שקל מצליח להתאושש קלות, וזאת על רקע עדותו של בן ברננקי בפני הקונגרס, שבה למעשה חזר על הדברים שהשמיע בשבוע שעבר.

מצד אחד, ציין ברננקי כי הבנק ככל הנראה יתחיל בצמצום היקף רכישות האג"ח בסוף השנה או בתחילת 2014, ומצד שני חזר והדגיש כי הבנק דבק במדיניותו המרחיבה הקיצונית וכי אין לראות בצמצום רכישת האג"ח תזוזה לעבר הקשחה מוניטארית, קרי העלאות ריבית על הדולר.

הכוונה להתחיל בצמצום ההרחבה הכמותית עשויה לספק תמיכה לדולר בתקופה הקרובה ואולי להניע תיקון לאחר הפיחות החד שראינו בימים האחרונים. ואולם, בטווח הארוך יותר, ההבהרות החד משמעיות שניתנו בשבוע האחרון מציבים את הדולר בעמדת נחיתות בעולם, גם למול השקל. אנחנו צפויים ככל הנראה לראות כעת שוב את חזרת הקורלציה ההפוכה בין הדולר לבין המניות, קורלציה שנשברה בחודשים האחרונים, כאשר גם הדולר וגם המניות העפילו מעלה בו-זמנית. באשר לדולר-שקל, לפחות ברמה הטכנית, הירידה הנוכחית נושקת כבר למצב של מכירת-יתר ועל כן גוברת הסבירות להתייצבות ותיקון כלפי מעלה. ייתכן שלפני כן נראה שפל אחד דרמטי נוסף מתחת ל-3.55 שקלים לפני שהשוק יתהפך מעלה".