למרות חוסר-הוודאות: הישראלים מסתערים על כלי רכב חדשים

עדיין לא ידוע מה תהיה עמדתה הסופית של ועדת הכלכלה בנושא, אבל נראה שהציבור החליט כי מחירי הרכב עתידים רק לעלות ולא לרדת

אתמול (ב') החלה ועדת הכלכלה את הדיונים בהצעת "חוק שירותי הרכב" החדשה של משרד התחבורה. למי ששכח נזכיר כי החוק אמור להסדיר את כל הפעילות בענף הרכב ובנגזרותיו, ובכלל זה יבוא סדיר, מקביל ואישי של כלי רכב חדשים, סחר בכלי רכב משומשים, חלפים, ביטוח רכב ושמאים. זהו אותו חוק שבעטיו קרא שר התחבורה לציבור "שלא לקנות כלי רכב חדשים מכיוון שהחוק החדש יביא לירידה של 20% לפחות במחירי הרכב החדש".

הציבור מסתער על המלאים

עדיין לא ידוע מה תהיה עמדתה הסופית של ועדת הכלכלה בנושא, אבל אם לשפוט על פי מה שמתרחש בשטח בימים האחרונים, נראה שהציבור הרחב כבר החליט כי מחירי הרכב עתידים רק לעלות ולא לרדת.

למרות שהרבה משפחות מקבלות החלטות נמצאות עמוק בחופשת הקיץ, יולי מסתמן כחודש שיא בהזמנות של כלי רכב חדשים. בחלק מהסוכנויות מתרוקנים כיום מלאי רכב שאמורים היו להספיק ל-3-2 חודשים וסוכנויות אחרות נמצאות במרוץ עד הדקה האחרונה לפרוק בארץ מלאים חדשים לפני 1 באוגוסט.

הקניות המסיביות מתרכזות בעיקר בכלי רכב עממיים (יחסית כמובן) במחיר של עד כ-130 אלף שקל, והן מתרחשות למרות שיבואנים רבים נמנעים בימים אלה מלהשקיע בקידום מכירות אינטנסיבי. התופעה נובעת משתי סיבות עיקריות, שאמנם אינן קשורות ישירות זו לזו אך מתנקזות לאותו תאריך קריטי של 1 באוגוסט.

הסיבה הראשונה היא "עדכון המס הירוק", שבו עסקנו לא אחת. אמנם ללקוחות רבים אין מושג ירוק מהו אותו עדכון מס ירוק ואיך הוא משפיע על מחירי הרכב בישראל. יתר על כן, למרות שנותרו פחות מ-10 ימים עד התאריך הקובע, יבואני רכב רבים עדיין לא גיבשו מדיניות מחירים סופית ולא מוכנים להתחייב כיצד ישתנו המחירים באוגוסט - וגם אם הם בכלל ישתנו או שעליית המחיר "תיספג" ותידחה. אבל לציבור הלקוחות, שבעבר "נעקץ" לא אחת מעדכוני המס של האוצר, עליית מחירים מעורפלת היא סיבה טובה להקדים רכישות.

לפי תקנות האוצר, עדכון המס הירוק ועליית המחירים שנגזרת ממנו יחולו רק על כלי רכב שיגיעו לארץ אחרי 1 באוגוסט ולא על כלי רכב שנמצאים במלאי. המשמעות היא שיבואנים שיש ברשותם כרגע מלאי גדול מספיק מדגמי מפתח יוכלו לדחות את עליית המחירים בחודש-חודשיים ואולי אפילו ברבעון שלם. אבל כנראה הלקוחות הפרטיים לא יורדים לדקויות.

חברות הליסינג אוגרות

הסיבה השנייה להסתערות על המלאים ביולי היא רפורמת "הפחתת הפחת" לחברות הליסינג, שגם היא תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט. החודש קיבלה ועדת הכספים את בקשת האוצר להפחית את הפחת הנזקף של חברות הליסינג על כלי רכב מ-20% כיום ל-16% בלבד על כלי רכב שיירכשו החל ב-1 באוגוסט.

הפחת העתידי על כלי הרכב הוא מרכיב לא מבוטל בתמחור של מחירי עסקאות ליסינג, ולפיכך, למרות שמבחינה חשבונאית יהיו לו בעיקר השפעות ארוכות טווח על חברות הליסינג, בטווח המיידי הוא יביא לייקור עסקאות ליסינג של כלי רכב חדשים שיירכשו מ-1 באוגוסט.

בשל כך, חברות ליסינג רבות נמצאות במרוץ לרכישת מלאים מדגמי ציים פופולריים והתאריך הקובע למסירה הוא עד 1 באוגוסט. זאת, מתוך שאיפה "לקנות בזול ולשווק ביוקר".

אמנם מדובר בעיקר בהקדמת רכישות שתבוא על חשבון הקטנת המכירות באוגוסט-ספטמבר, אבל אלו עדיין כמויות מכובדות מאוד שיירדו לכביש, או לפחות למגרשים, עד סוף החודש.

מי שקוטף את הפירות הם יבואנים שתזמנו את ההשקה של דגמי מפתח חדשים ליולי או שקראו את המפה מראש ובנו מלאים רציניים לקראת הקיץ. כך, למשל, טויוטה קורולה החדשה שהושקה בתחילת החודש רשמה בתוך כשבועיים קרוב ל-2,200 מכירות, כמחציתן לציי רכב.

אגב, התעניינות מוגברת נרשמת בימים אלה גם בפלח הגבוה ביותר של השוק, שבו נמכרות מכוניות ב-100 אלף דולר פלוס. במסמך ה"מחליטים" של תקציב המדינה האחרון נכללה גם החלטה להטיל "מס רכבי יוקרה" שעתיד להביא לעליית מס קנייה מדורגת בכלי רכב שערכם 300 אלף שקל ומעלה. המשמעות בכלי רכב שמחירם בטווח של 700 עד מיליון שקל ומעלה היא התייקרות של עשרות אלפי שקלים.

השבוע בדקנו ברשות המסים היכן ניצב אותו צו ומתברר שהוא עדיין חי, פעיל ונמצא בשלבים מתקדמים של הכנה. לדברי רשות המסים, "צו מיסוי רכבי היוקרה הוא חלק מהחלטת המחליטים של התקציב אבל הוא אינו כלול בחקיקה של חוק ההסדרים. הוא יובא לכנסת כצו נפרד במועדו".

מתברר שלמרות שהלקוחות הטיפוסיים של כלי רכב ב-100 אלף דולר פלוס בהחלט לא סובלים מחסרון כיס, גם הם לא אוהבים לשלם לאוצר כסף עודף. לפיכך, ניכרת כיום מגמה של הקדמת מסירות והזמנות ערה בפלח שבדרך כלל נחשב מנומנם.

הקרב על סובארו מתלהט

עוד גזרה של השוק שלוהטת בימים אלה היא של העברת/מכירת זיכיון היבוא של סובארו מגד זאבי למיכאל לוי, יבואן רכבי פיאט לישראל. לאחר מסע תלאות ממושך הוסרו עד כה רוב המכשולים: רוב הנושים ובעלי האג"ח של יפנאוטו נתנו הסכמתם לעסקה ואפילו הממונה על ההגבלים נתן לה חותמת כשרות. אבן הנגף האחרונה היא קבלת ההסכמה של היצרנית היפנית, חברת פוג'י FHI, ומגעים קדחתניים עם היפנים בנושא מתנהלים ביפן כבר כמה חודשים. השבוע אמורה לנחות בארץ משלחת בכירה של היצרן כדי "לבחון את המצב בעיניים".

אלא שדווקא החודש עלתה לכותרות פרשת העברת הזיכיון של קיה ממיכאל לוי לרמי אונגר, והעלתה גלים של האשמות הדדיות על התנהלות עסקית לא כשרה כביכול. מדובר בפרשה ישנה, אבל אין ספק שהעיתוי הנוכחי של עלייתה לכותרות בעייתי וסופר-רגיש לזכיין העתידי של סובארו. האם העיתוי היה מקרי? אפשר רק לשער. כך או כך, יולי-אוגוסט יהיו השנה לוהטים במיוחד בשוק הרכב ולא רק בגלל מזג האוויר.