פתרון צרת הדיור נמצא בבורסה

אובדן האמון הציבורי בהשקעות הון יכול להיפתר עם שיווק נכון

בעיית הנדל"ן הישראלית מסתכמת במציאות של היצע נמוך לעומת ביקוש גבוה, והבורסה של תל-אביב יכולה לסייע בשני הפרמטרים אלה.

הביקוש לדירות בישראל מונע על-ידי שני גורמים: רוכשים המבקשים דירה למגורים, ורוכשים הקונים את הדירה כהשקעה. האחרונים עושים זאת בדרך קרה ויבשה ממניעים המוצדקים מבחינתם - היעדר אלטרנטיבה ראויה. הבורסה אינה מהווה אלטרנטיבה כזו, כי הציבור איבד אמון בבורסה ולכן מעדיף את הדיור כאפשרות.

לבורסה אין ברירה אלא לשווק את עצמה, על מנת לשפר את תדמיתה, להשקיע בחינוך פיננסי לציבור הרחב, כדי לגרום לכך שאדם בישראל השוקל רכישת דירה כאפיק השקעה, יבחן בצורה רצינית כאלטרנטיבה, השקעה מושכלת ארוכת טווח בבורסה של תל-אביב. זה נכון בייחוד בימי ריבית שפל אלה.

אם פקידי הבורסה ומנהליה סבורים כי זה תפקידם של חברי הבורסה - בנקים ובתי השקעות - לחנך ולשווק את המסחר, זו טעות. על הבורסה להיות הראשונה שעוסקת בכך ואחריה יבואו גם החברים ויסייעו בקרב על המודעות לכך שיש אלטרנטיבה להשקעה בנדל"ן.

גם הקלות ברגולציה כפי שנבחנות כיום ברשות ניערות ערך, לצד צעדים פחות אינטואיטיביים ופופולאריים כגון הפחתת המס על רווחי הון, היה וייושם על-ידי האוצר, יתרמו באופן ישיר לאטרקטיביות של ההשקעה בשוק ההון, כתחליף להשקעה בנדל"ן לסוגיו.

מצד ההיצע, התרומה של הבורסה אפשרית דרך הרעיון שכבר נידון רבות לשילוב המשקיעים המוסדיים בשוק הבנייה להשכרה.

גם אם הממשלה תקצה לבנייה מסוג זה קרקעות במחיר שיאפשר תשואה הוגנת וטובה (זה הרי אינטרס של כולם, כי אמור לבוא לידי ביטוי בתשואה של הפנסיה של כולם), הגופים המוסדיים, לא ימהרו לעשות זאת, בגלל שזו השקעה שאינה נזילה, ולכן הסחירות שלה נמוכה.

אם משרד האוצר והבורסה לניירות ערך ישלבו כוחות להנפקת מכשיר פיננסי חדש (או להתאמת מכשירים קיימים), אשר יאפשר לגופים המוסדיים לסחור ביניהם או עם זרים או עם הציבור בבורסה, בהשקעות בנדל"ן להשכרה, זה ישנה את התמונה.

בימים אלו הבורסה עוברת שינויים משמעותיים, דווקא בעת הזאת, קיימת הזדמנות היסטורית להעלות את קרנה בקרב הציבור.

מה יחשוב הציבור על בורסה שסייעה בפתרון הבעיה הקשה של המשק הישראלי, מחירי הנדל"ן המאמירים? רק דברים טובים.