לאומי מוסיף ממד איכותי לדירוג הגמל; בענף כועסים

יועץ בענף: "היועץ אמור להמליץ ללקוח על קופת הגמל בעלת התשואה הטובה ביותר, ולא על כזו שמנהליה מבקשים לחנך את השוק"

בנק לאומי משפר את מודל דירוג קופות הגמל שלו, ומעורר את חמתם של גורמים בענף. ל"גלובס" נודע, כי אתמול הפיץ הבנק שאלון מיוחד למנהלי חברות הגמל, אליו צורף מכתב המתריע כי גוף שלא ישיב על כל השאלות - לא ייכלל ברשימת הקופות המדורגות במערכת הייעוץ של הבנק.

במסגרת השאלון, אותו יש למלא עד סוף ספטמבר, נשאלים הגופים כ-40 שאלות. כך למשל, הם נדרשים להצהיר על מתודולוגיית ניהול ההשקעות של חברת הגמל והפנסיה (אקטיבי/פאסיבי) ועל מספר האנליסטים המועסקים בחברה. עוד כולל השאלון סעיפים של "אקטיביזם מוסדי", לרבות שאלות כגון "האם מופעל בחברה מנגנון למעקב אחר חברות שנקלעו לקשיים ועלולות להגיע להסדר חוב?", "האם לחברה יש קריטריונים ברורים להשתתפות ולהצבעה באסיפות בעלי המניות ו/או אג"ח?", ועוד.

בלאומי ציינו במכתב למנהלי חברות הגמל והפנסיה כי הם מבקשים לשפר את מודל הייעוץ ללקוחותיהם, כך שיכלול לצד נתוני ההשוואה הכמותיים (כלומר תשואה, דמי ניהול, סטיית תקן וכדומה) גם נתוני השוואה איכותיים. מדובר במהלך דומה לזה שביצע בנק הפועלים לפני כשנה וחצי.

בבתי ההשקעות לא רואים בעין יפה את המהלך. לדברי גורמים בענף, הפרמטרים לפיהם יש לדרג את קופות הגמל הם דמי הניהול והתשואה, ולא נתונים כמו מספר האנליסטים וגודל תקציב המחקר - שמעניקים יתרון ברור לגופים הגדולים. במקביל, הם מחו על השאלות שעסקו במדיניות האקטיביזם המוסדי.

"היועץ אמור להמליץ ללקוח על קופת הגמל בעלת התשואה הטובה ביותר, ולא על כזו שמנהליה מבקשים לחנך את השוק", אמר ל"גלובס" גורם בענף.

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "על מנת להוסיף ולשפר את השירות, אנו בוחנים הוספת מרכיב איכותי למודלים, שיתווסף למודל הכמותי הקיים. גיבושו נעשה בהתייעצות עם מומחים מתחומי ההשקעות והחיסכון ארוך הטווח".