מבחן דרכים: פולקסווגן אמרוק - נשק הישרדות אורבני

עם הפולקסווגן אמרוק מקבלים כמויות רציניות של ריספקט: אף אחד לא מעז לחתוך אותך מהצד או להיצמד לפגוש האחורי שלך על הכביש או בחניה ■ קהל היעד: אנשי ההתיישבות העובדת מהמאיון העליון, משפחות מטיילות ולקוחות שלא רוצים לשלם את המחיר הפיננסי (והחברתי) של רכב כביש-שטח מפואר

שנת 2004 נמסרו בישראל יותר מ-7,500 טנדרים במשקל עד 3.5 טונות. בשנה שעברה נמכרו קצת יותר מ-3,000. הירידה הדרמטית הזו, על סף הכחדה, היא עוד דוגמה למדיניות המיסוי האגרסיבית ולעודף הרגולציה בשוק הרכב המקומי. עד אמצע 2005, נחשבו הטנדרים הקלים לכלי עבודה, שניתן לקזז עליו מע"מ לאחר הרכישה. הרוב המוחלט של הלקוחות אכן היו עוסקים עצמאיים וחברות, שעיסוקם חייב הצטיידות ברכב רב-תכליתי קשוח, שיכול לשאת משאות במשקל לא מבוטל, לנוע בשטח, להוביל צוותי עבודה וכדומה.

אלא שפה ושם העזו כמה בעלי טנדרים לאבזר את הרכב שלהם, ואפילו, שומו שמים, לקחת אותו לטיולי שטח ולחוף הים. לרשות המסים זה הספיק כדי להגדיר את כל הקטגוריה בתור "מקלט מס". ביולי 2005 קיבלה ועדת הכספים את החלטת רשות המסים לבטל את ההכרה במע"מ למסחריות ולטנדרים במשקל עד 3.5 טונות ומאז צלל הפלח ולא התאושש.

אבל אף שפלח הטנדרים כיום הוא לא יותר מנישה קטנה בשוק הרכב, עדיין יש פה ושם יבואנים שסבורים כי יש פוטנציאל מסחרי ליבוא של טנדרים חדשים במשקל נמוך מ-3.5 טונות. ולא סתם טנדרים - אלא חזקים, מפוארים ויקרים כמו פולקסווגן "אמרוק" החדש.

כבר שנים שלא יצא לנו לנהוג בטנדר חדש, והמפגש עם האמרוק היה הזדמנות טובה להיזכר בכמה מהיתרונות הלא-רשמיים של הכלים הללו כמו, למשל, אותו ערך לא מוגדר, שקרוי "ריספקט". על כבישי ישראל חסרי הרחמים, זהו ההבדל בין טורף לנטרף ובין תחושת ביטחון לתחושה של ברווז במטווח.

אין ספק, שנהג האמרוק יקבל כמויות רציניות של ריספקט, אפילו בשדה הקרב התחבורתי שבין נתניה לראשון לציון. מלפנים הוא נראה כמו רכב של כריש-ממון בזכות חרטום מהודר ואלגנטי בנוסח הפולקסווגן טוארג היקר והיוקרתי. מאחור ומהצד הוא נראה כמו רכב של סיטונאי ירקות או קבלן מחוספס.

כשכל זה מגיע באריזת "קינג סייז" עם אורך של 5.25 מטרים, רוחב של יותר משני מטרים בין המראות ופגושים בגובה המצח של נהגי הפרייבטים מסביב, מקבלים כלי שמפלס את התנועה בצורה יעילה יותר מנגמ"ש בדרום לבנון. אף אחד לא מעז לחתוך אותך מהצד או להיצמד לפגוש האחורי שלך על הכביש או בחניה. מעט מאוד נהגים, אם בכלל, פותחים את חלון הצד כדי להביע את דעתם על איכות השושלת הגנטית שלך. בקיצור, נשק הישרדות אורבני מהמעלה הראשונה.

תא הנוסעים ממוקם גבוה מעל הכביש ומעניק תצפית פנורמית על הסביבה. הקבינה עצומה בגודלה, עם שלושה מושבים בגודל מלא מאחור, שפע של מקום מלפנים והרבה חללים לאחסון. עמדת הפיקוד מזכירה את הטוארג, עם לוח מחוונים ומערך מתגים ברורים ונוחים לתפעול, ואת הרושם משלימים מסך מולטימדיה רחב והגה קטן ונעים לאחיזה, שמאוד לא אופייני לכלי עבודה כאלה. גם בידוד הרעשים הוא בליגה של רכבי כביש-שטח מהודרים עם מעט מאוד רעש מנוע ורוח שחודר לתא הנוסעים.

שאר הפרטים בתא הם רכב עבודה נטו. המושבים מתכווננים ידנית, משטחי הפלסטיק נוקשים ומחוספסים, המושבים האחוריים לא מתכווננים ופה ושם אפשר למצוא מכסי דיפון רופפים וזולים. משטח ההטענה מאחור גבוה מאוד, אבל מציע שטח ומשקל הטענה תחרותיים, ומלבד שקי סיד או ארגזי ירקות הוא יכול לבלוע בקלות אופני הרים, אופנועי שטח קלים ואפילו טרקטורון.

כלי נעים לתנועה יומיומית

על הכביש המנוע והגיר הם השחקנים המרכזיים. צאו עם הרכב לכביש מבלי לעיין בדף הטכני ולא תאמינו שמדובר בסך הכול במנוע ארבעה צילינדרים בנפח שני ליטרים. מנוע הטורבו-דיזל הזה מייצר 180 כ"ס ובעיקר מומנט מדהים של 40 קג"מ, שזמין כבר ב-1500 סל"ד. כשהמנוע הזה משודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות, מהמיטב של אירופה, מקבלים מערכת הנעה מעודנת במפתיע, שהופכת את בהמת המשא הכבדה הזו לכלי נעים לתנועה יומיומית. הנהג נהנה משפע של כוח חלק וזמין להאצה בכל שיפוע, רזרבות תאוצה מרשימות לעקיפה ויכולת שיוט במהירויות רציניות על הכביש המהיר.

יחסית לכלים המיועדים לעבודה מאומצת בתנאי שטח קשים, מערכת המתלים של האמרוק נוחה יחסית. מטבע הדברים ספיגת הזעזועים פחות מעודנת מזו של רכבי כביש-שטח ונסיעה על מהמורות עירוניות או על כבישי עפר משובשים יכולה להקפיץ את הנוסעים. אבל, ברוב המקרים הטלטולים מינוריים יחסית ולא פוגמים ביכולת להשתמש ברכב כרכב פנאי. ההיגוי נעים ומדויק בצורה יוצאת דופן לכלי בפלח הזה אבל נטיית גוף בולטת וחלוקת משקל חריגה מורידה את המוטיבציה לשעשועים.

לאמרוק המיובא לארץ יש גם פוטנציאל שטח לא מבוטל בזכות מערכת הנעה כפולה מתוחכמת, מרווח גחון רציני וגחון קשוח וממוגן למדי. לא הספקנו לבדוק לעומק את יכולות השטח של הכלי, אבל מבחנים שנערכו בחו"ל מגלים שפוטנציאל העבירות של הכלי בשטח טכני אינו נופל משל רכבי כביש-שטח רציניים.

האמרוק הוא כלי עבודה שיכול לשמש כתחליף לרכב פנאי משפחתי בזכות עידון מפתיע של המתלים ומערכת ההנעה והרבה כוח זמין. למרות מחיר לא נמוך של כ-264 אלף שקל, יש לו פוטנציאל לפנות לאנשי ההתיישבות העובדת מהמאיון העליון (תתפלאו כמה כאלה יש), למשפחות פעילות, שצריכות רכב מוביל-אופניים לשטח רציני - וללקוחות שלא רוצים לשלם את המחיר הפיננסי (והחברתי) של רכב כביש-שטח מפואר.

פולקסווגן
 פולקסווגן

חלק מהמתחרות

איסוזו די-מקס 4x4

הדי-מקס של איסוזו הוא הכלי הנמכר ביותר בקטגוריה שלו בארץ והדור האחרון שלו מציע מראה מהודר וספורטיבי וקבינה מתוחכמת בגרסת הפרימיום, ב-248 אלף שקל. מנוע ה-2.5 ליטרים מסתפק ב-163 כ"ס, אבל עם מומנט מאסיבי של כ-41 קג"מ. יש לו גם יכולות שטח רציניות

טויוטה היילקס 4x4

לטויוטה היילקס יש מוניטין של כלי ששורד לנצח וגרסת ההנעה הכפולה האוטומטית שלו, ב-252 אלף שקל, מציעה גם ערך מוסף לנוסעים עם קבינה איכותית. לדגם מנוע 3 ליטרים טורבו-דיזל עם 172 כ"ס ומערכת הנעה כפולה מקצועית, שהופכת אותו לחיית שטח

מיצובישי האנטר

המיצובישי האנטר בגרסת ה"דאקאר" 4X4, ב-237 אלף שקל מציע את המראה הנחשק ביותר וקבינה מצוידת היטב. יש לו גם מנוע חזק בנפח 2.5 ליטרים, שמייצר 178 כ"ס ו-35 קג"מ, ועם תיבה אוטומטית טובה הוא מייצר ביצועים מכובדים