דלק במגעים ליצוא גז בצנרת לירדן, טורקיה, מצרים והרש"פ

(עדכון) - קבוצת דלק פרסמה אמש הצעת רכש מלאה לדלק אנרגיה בהיקף של 1.3 מיליארד שקל ■ דלק מחזיקה כיום בכ-87% ממניות דלק אנרגיה ■ הזרמת גז דרך צינור לטורקיה ומשם לאירופה יכולה להיעשות בעלויות נמוכות יחסית

קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, מבקשת לרכוש 100% ממניות חברת דלק אנרגיה . הקבוצה, אשר מחזיקה בכ-87% ממניות דלק אנרגיה, הציעה לכל יתר המחזיקים (כ-13%) לרכוש את מניותיהם. היקף העסקה, אם תצא לפועל, בהתבסס על שערי המניה ויחידות ההשתתפות אשר נסגרו ביום חמישי האחרון, הינו כ-1.3 מיליארד שקל.

במקביל, לאחר פרסום מפרט הצעת הרכש, פרסמו השותפויות אבנר ודלק קידוחים דיווח המבאר מספר סעיפים בתשקיף הצעת הרכש של קבוצת דלק. בסעיף 9.7.30 (ו), תחת הכותרת "יעדים ואסטרטגיה עסקית - יצוא", נכתב כי "השותפות בוחנת את האפשרויות השונות לייצא גז טבעי בצנרת לירדן ו/או לטורקיה ו/או למצרים ו/או לרשות הפלשתינאית ומנהלת מגעים עם גורמים שונים בקשר לכך".

מדובר בהודעה עם משמעויות גיאו-פוליטיות וכלכליות אדירות, המאפשרות הזרמת גז דרך צינור לטורקיה ומשם לאירופה בעלויות נמוכות יחסית לעומת הקמת מתקן הנזלת גז ב"לוויתן".

ונמשיך עם הצעת הרכש: ההצעה פורסמה בהתבסס על שערי המניה ויחידות ההשתתפות אשר נסגרו ביום חמישי, 1 באוגוסט 2013: 1,900 שקל לכל מנית דלק אנרגיה, 2.698 שקל לכל יחידת השתתפות אבנר ו- 15.66 שקל לכל יחידת השתתפות דלק קידוחים.

לפי הודעת דלק, התמורה בהצעת הרכש מאפשרת למחזיקים בדלק אנרגיה להמשיך וליהנות מזכאותם לקבלת תמלוג העל גם לאחר השלמת הצעת הרכש באופן שבמסגרת הצעת הרכש, אם תצליח, תוקם חברה חדשה שיועברו אליה כל תמלוגי העל של דלק אנרגיה ושל קבוצת דלק מדלק קידוחים.

עוד מציינת דלק כי הזכאות לתמלוגים היא בגין כל זכויות הנפט והגז של שותפות דלק קידוחים הקיימים היום ואשר יהיו בעתיד ובכללם התגליות בבלוק 12 שבקפריסין. כל בעל מניות בדלק אנרגיה יקבל מניות בחברת דלק תמלוג העל באופן שאחזקותיו בעקיפין, בזכות לתמלוגים, באמצעות דלק אנרגיה תישמרנה במדויק בחברת דלק תמלוג העל.

לאור זאת, התמורה תכלול מרכיב מזומן בגובה של כ-71 שקל למניה, ובנוסף מציעה קבוצת דלק לכל מחזיק לקבל הלוואה לצורך מימון תשלום המס בגובה של כ-10% מהיקף התמורה. ההלוואה היא הלוואה דולרית לתקופה של שנתיים בתוספת ריבית שנתית בשיעור של 1%. יצוין שההלוואה היא הלוואת NON RECOURSE וכבטוחה יחידה ישמשו אותן יחידות השתתפות אשר הוחלפו במסגרת הצעת רכש החליפין. קיימת למחזיק זכות לפירעון מוקדם של ההלוואה.

בנוסף לזה, בגין כל מניה שתוחלף במסגרת הצעת רכש החליפין יקבל הנענה להצעה 324 יחידות השתתפות אבנר, 48 יחידות השתתפות דלק קידוחים ומניה בחברת התמלוגים. ההצעה כפופה להיענות של 95% מכלל המחזיקים בציבור, ללא היענות כאמור תפקע ההצעה, לא יונפקו מניות חברת התמלוגים ולא תירכשנה מניות דלק אנרגיה כלל.

בקבוצת דלק מסבירים את המהלך בעיקר בצורך ל"השטחת הפירמידה", וכן בהיקף המסחר הקטן יחסית בדלק אנרגיה. עוד מציינים בדלק כי "המיקוד האסטרטגי של הקבוצה בעסקי הגז בתחומי הים התיכון מייתר למעשה את קיומה של דלק אנרגיה אשר כיום אין לה פעילות נוספת מעבר להחזקה בשותפויות".