שנה 9 ברציפות: שראפובה הספורטאית המרוויחה בעולם

"פורבס": הטניסאית הרוסייה רשמה בשנה החולפת הכנסות בגובה 29 מיליון דולר, 79% מהן - מחוץ למגרש ■ 10 המרוויחות הגדולות בספורט העולמי - בפנים

מריה שראפובה ממשיכה לשמור על מעמדה הבלתי מעורער כספורטאית שמייצרת את ההכנסות הגבוהות ביותר, זו השנה התשיעית ברציפות: מהדירוג של מגזין "פורבס", שמתייחס ל-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2013, עולה כי הטניסאית הרוסייה גרפה לכיסה 29 מיליון דולר.

כרגיל, את עיקר כספה עשתה שראפובה באמצעות הסכמי החסות והפרסום השונים שלה, המהווים כ-79% מהכנסתה. הפרסים שהרוויחה על מגרש הטניס הסתכמו ב-6 מיליון דולר בלבד, ואת יתר כספה עשתה בזכות היותה פרזנטורית של חברות כמו נייקי, סמסונג, טאג הווייר ופורשה. שראפובה, שזכתה בארבעה טורנירי גראנד סלאם במהלך הקריירה שלה (האחרון שבהם: הרולאן גארוס של 2012), השיקה במהלך השנה שעברה מותג ממתקי גומי משלה, "שוגרפובה".

הטניסאיות שולטות באופן כמעט בלעדי ברשימת הספורטאיות המרוויחות בעולם: תופסות 7 מתוך 10 המקומות הראשונים. סרינה וויליאמס האמריקאית שנייה בדירוג הכולל, עם הכנסות בשווי 20.5 מיליון דולר בשנה החולפת, מהן 12 מיליון דולר ממפרסמים (ביניהם נייקי, ווילסון וגייטורייד). לי נה הסינית שלישית עם 18.2 מיליון דולר הכנסות בסך הכל, ואילו ויקטוריה אזרנקה משלימה רביעייה ראשונה על טהרת הטניס, עם 15.7 מיליון דולר. רק במקום החמישי בדירוג "פורבס" ניתן למצוא את הספורטאית הראשונה שאיננה טניסאית: נהגת המירוצים דניקה פטריק (15 מיליון דולר).

על-פי לשכת מרשם האוכלוסין בארה"ב, נשים מרוויחות רק 77 סנט על כל דולר שהגברים במדינה מרוויחים. הפערים האלו בין שני המינים לא שונים גם כשמדובר על רוב ענפי הספורט שאינם טניס, שכאמור מתגמל יפה מאד את הנשים: כך למשל, בעוד כוכב ה-NBA קובי בראיינט צפוי להרוויח בעונה הקרובה שכר של 30.5 מיליון דולר במדי לוס אנג'לס לייקרס, בליגת כדורסל הנשים המקבילה (WNBA) השכר המקסימלי יעמוד על 107 אלף דולר בלבד.

דוגמה נוספת: זכייה בטורניר היו.אס אופן בגולף היתה שווה בשנה האחרונה 1.4 מיליון דולר בגברים, ורק 585 אלף דולר לנשים.

הפערים בין המינים נובעים גם מיכולת ייצור ההכנסות הנמוכה יותר של ספורט הנשים, ועדיין בולטים מאד לעין: כך למשל הספורטאי המרוויח בעולם בשנה האחרונה, טייגר וודס, גרף לכיסו 78.1 מיליון דולר (על המגרש ומחוצה לו).

10 הספורטאיות המרוויחות בעולם (יוני 2012-יוני 2013)
משכר + ספונסרים ומפרסמים; במיליוני דולרים

1. מריה שראפובה (רוסיה, טניס) - 29
2. סרינה וויליאמס (ארה"ב, טניס) - 20.5
3. לי נה (סין, טניס) - 18.2
4. ויקטוריה אזרנקה (רוסיה, טניס) - 15.7
5. דניקה פטריק (ארה"ב, מירוצי מכוניות) - 15
6. קים יונה (דרום קוריאה, החלקה על הקרח) - 14
7. קרוליין ווז'ניאקי (דנמרק, טניס) - 13.6
8. אגניישקה רדוונסקה (פולין, טניס) - 7.4
9. אנה איבנוביץ' (סרביה, טניס) - 7
10. פאולה קרימר (ארה"ב, גולף) - 5.5