למה מכרנו פייסבוק, למה מחזיקים זינגה

תהליך ניהול השקעות מציף בדיעבד החלטות שגויות, כמו החיים ■ הצלחה בניהול השקעות מחייבת לחבק את הטעויות, אבל להעצים רק את ההצלחות

‎בעמוד הפייסבוק שלנו קיבלנו לפני כשבועיים את התגובה הבאה: "‏FB‏ עולה עכשיו כ-30% לאחר הדוחות. הגיע רגע האמת: למי יש פוזיציה? אני לא רואה את זה בפורטפוליו האחרון".‏

משהו בניסוח הזה, ובשאלות שבאו בעקבותיו, דורש התייחסות. אז היום ניקח את הטור למקום של דיאלוג ולמידה. בסוף ניתן תשובות לגבי ‏NOK‏ ו-‏ZNGA ‏.‏

בתור התחלה נרצה להתייחס לסוף הפנייה ההיא. מהי מטרתנו כאשר אנחנו מגיבים - לתרום לקבלת ההחלטות? אם כן אז התגובה יכולה להיות: "פייסבוק עולה 30% ולדעתי כדאי לקנות/למכור". ניתן ללוות זאת בהסבר ובלינקים אליו. כך מתפתח דיאלוג בונה. ‏

"הגיע רגע האמת" הוא משפט שמייצר דרמה מיותרת, מלמד על שמחה רגעית או אכזבה רגעית ורק מערבל את הרגשות של הקוראים. ומה רוצה להגיד המשפט "אני לא רואה את זה בפורטפוליו האחרון"? לא רואים כי המניה לא נמצאת בתיק, כמו הרבה מניות אחרות שעולות מחוץ לתיק שלנו. אז מה יש בה בשאלה הזו? בוודאי לא הצהרה על קשיי ראייה. ‏

אז הגבנו: "לא ברור מה השאלה". ונענינו: "פעם הייתה שם פוזיציה, חבל שהיא נסגרה".‏

חבל זה בדיעבד, הזדמנות היא העתיד‏

‎אם אתם מייחסים משמעות למילים (אם לא, אז למה לכתוב), תנו להן מטרה ומשמעות. לומר "חבל שנסגרה" זה לא נשמע טוב ובוודאי לא עוזר. תאמינו לנו שאנחנו זוכרים שהייתה פוזיציה. אבל, ל"חבל" אין מקום בתהליך ניהול ההשקעות. ניהול השקעות הוא תהליך של החלטות, הצלחות וכישלונות. זהו תהליך רצוף, ואם נתחיל לבכות או להתייסר או לייסר (בדיעבד) על כל החלטה לא נכונה שקיבלנו, לא נתקדם אל המטרה. ‏

אך לא נתחמק מתשובה. הפוזיציה נסגרה כי פייסבוק הייתה יקרה, אנחנו לא אוהבים את ניהול החברה, והעדפנו מניות אחרות (שזה משהו שתמיד צריך לזכור: לא רק למה לא מניה אחת, אלא למה כן מניה אחרת). ‏

נודה שכמה ימים לפני העלייה של ‏FB‏ ראינו על הגרף סימנים לכך, ובכל זאת לא קנינו. האם זה מעלה את רף ה"חבל"? לא, אם אתם רוצים להיות מקצוענים. זה אומר שיש מכלול של שיקולים, ובמקרה של פייסבוק נתנו להם להכריע על פני זה הטכני. אם תמיד היינו צודקים, אז לא היה מקום בעיתון בשורת תשואת התיק. הערה בונה יכולה להיות "ניתן ללמוד מזה להבא...", ולתת דוגמאות למניות שכדאי לקנות. להסתכל קדימה ולקחת אחריות. ‏

ואז נשאלנו: "אני מנסה להבין את התובנה בהחזקת זינגה ונוקיה, לעומת יציאה מהחזקת פייסבוק לפני הדוחות האחרונים. הפוזיציות שלי מבוססות על 'קניון המניות' בחלקן, ולצערי גם אני יצאתי מפייסבוק אבל לשמחתי גם מזינגה ומנוקיה".‏

מעדיפים את חצי הכוס המלאה‏

‎ברור שאם היינו חושבים שיהיו דוחות טובים לפייסבוק, היינו מתמלאים בה כמה שאפשר. וזה לא קשור להחזקת נוקיה וזינגה (ולמה לא צוינו ההחזקות הטובות שלנו להשוואה? למשל בנק אוף אמריקה במקום פייסבוק?). בכל מקרה, בכל שאלה צופה פני עתיד אנחנו שמחים לדון. ‏

NOK‏: נראית על הגרף (נכון ליום חמישי שעבר) כמפתחת מגמת עלייה, ואנחנו אוהבים מניות עם שער אופטי נמוך, עם סיכוי טכני לעלייה ועם פוטנציאל להתפתחויות עסקיות. ‏

ZNG‏: לא הודיעה לנו, לצערנו, על כוונתה לצאת מתחום ההימורים בתשלום. בנינו על זה ונכווינו. למה בכל זאת אנחנו משאירים? 1. לא אוהבים לפעול בפאניקה. 2. המחיר נמוך, יש כסף בקופה, אין מה להיחפז. 3. יש הנהלה חדשה ורלוונטית. 4. אולי יתגלה הגיון מאחורי ההחלטה, וסביר שכך יהיה, ואנחנו רוצים לתת לזה את הזמן. 5. על הגרף יש לה עוד מקום לפתח תבנית של עלייה. ‏

מקווים שהתשובות שנתנו יעודדו דיאלוג, ענו על השאלות וגם העבירו מסר. פרויקט קניון המניות הוא פרויקט של העצמה, התפתחות אישית כמשקיעים, תוצאות וכסף. שיתוף צריך להיות בונה ומעצים. למלים יש השפעה על קוראים ועלינו. תשתמשו במילים מעצימות, ותגיבו תגובות שמקדמות את התוצאה. אם אתם מאמינים במודל (ואם הגעתם לקרוא עד פה, אז נראה שהתשובה חיובית), אתם צריכים להאמין בחשיבות של הבקשה. ‏

והערה אחרונה: פעם ברבעון יש דוחות כספיים. בחלק מהמניות חוטפים. בחלק חוגגים. מקצועיות היא לנטרל את הרגשות, ולהסתכל על הצד הסטטיסטי של זה. בממוצע, הפתעות יקזזו אחת את השנייה. נראה שברבעון הזה הדוחות קצת נטו לרעתנו. סופגים, מחליטים ביחס לכל מניה לגופה וממשיכים הלאה. זו הדרך והיא מביאה תוצאות. ‏‎‎‏‏

הכותב הוא מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת ‏BePlusDo‏ - פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון, ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור ‏Green Ocean‏. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם‏

ziv@beplusdo.co.il‏‏

www.facebook.com/groups/themallglobes‏‏

קניון המניות
 קניון המניות

יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988