האם חברות מוכרות מוצרים באמצעות עמותות כמסלול עוקף מס?

‎לקראת החגים, עמותות חברתיות מספקות לחברות מסחריות קבלות על תרומות כביכול, שבעזרתן הן יוכלו להזדכות במס ■ לפי ההערכות, קופת המדינה מפסידה מכך הכנסות של עשרות ומאות מיליוני שקלים בשנה ■ רשות המסים בודקת

‎‎האם בתקופת החגים משתכללים "תחמוני המס"? רשות המסים פתחה בבדיקה ראשונית של תופעת מכירת מוצרי חברות מובילות במשק באמצעות עמותות חברתיות, במסלול המעניק זיכוי מתשלום מס כ"תרומה" לעמותה.

על הבדיקה מופקדת מחלקת המלכ"רים ברשות המסים, שתבחן את הנושא ותטפל בשימוש בזיכוי תרומות שלא כדין "במלוא החומרה‎."‎‏

‏הבדיקה נפתחה, ככל הנראה, על רקע טענות שהעלו גורמים שונים, ובהם נדב עטיה, מנהל סטודיו אנד ג'וי המעסיק בעלי מוגבלויות, אשר הציפו את הנושא. ‏

לטענת אותם גורמים, קבלת שירות או מוצר עבור תרומה אסורה על-פי כללי המס, אך בפועל הדבר נעשה, במיוחד בתקופה זו של השנה כשההזמנות לקראת ראש השנה נמצאות בשיאן.

על-פי הערכה, קופת המדינה מפסידה בדרך זו הכנסות בסדר גודל של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים בשנה‏‎.‎‏

‏הגורמים המתלוננים טוענים כי עמותות חברתיות רבות גילו כי במקום לבקש תרומות, קל יותר להפוך לצינורות שיווק של חברות מסחריות ולספק לרוכשים קבלות על תרומה כביכול, שבעזרתן הן יוכלו להזדכות במס.

בדרך זו ארגונים יכולים לרכוש מתנות לעובדיהם וללקוחות וליהנות מ-35% זיכוי מס, כאילו מדובר בתרומה ללא תמורה, ובאותה הזדמנות לייצר לעצמן תדמית חברתית בעיני העובדים, הלקוחות ומול התקשורת. ברכישה עבור העובדים חוסך הארגון בדרך זו גם את גילום שווי המתנה המוענקת לעובד‎.‎‏ ‏

‎‎‏"פוגעים בעסקים חברתיים אמיתיים"

‏‎‎לדברי עטיה, "העמותות החלו לעשות מהמקפצה מה שנעשה כבר מזה זמן בשקט בתוך הבריכה. תרגילי המס פוגעים בעסקים חברתיים אמיתיים, שמשקיעים משאבים רבים בהעסקת עובדים עם מוגבלויות לאורך כל השנה, אך אין ביכולתם לספק אישורי תרומות, מאחר שהם אינם פועלים כעמותות. בחלק מאותן עמותות נעשית עבודה חשובה, והן ראויות לתרומות. יש לברך גם על הקמת פעילויות חברתיות בתוך העמותות ככלי ליצירת הכנסות, אך יש לעשות זאת בדרך ישירה וישרה שמכבדת את כולם, ולא כדרך להלבנת כספים".

‏‎ ‎עוד לדבריו, "מעבר להיבט המיסוי, שיטת מכירה זו גורמת לפגיעה בעסקים חברתיים מהמגזר הרביעי שאינם מסוגלים לספק קבלות על 'תרומות' כביכול, ולכן נמצאים בתחרות לא הוגנת".

‏בתגובה לתלונות שהוגשו לרשות, מסרה רשות המסים לסטודיו אנד ג'וי כי "הנושא של שימוש בזיכוי תרומות שלא כדין יטופל במלוא חומרת הדין. אם יש דוגמאות נוספות, נא לשלוח אותם אלינו בהקדם". התגובה נחתמה על-ידי מחלקת מלכ"רים.

‏מרשות המסים נמסר בתגובה כי "אנחנו לא נוהגים למסור מידע בנוגע למה אנחנו חוקרים ומה לא, אך ראינו את המידע בנוגע לעמותות, וכל מידע שמובא לידיעתנו נבדק". ‏‎‎‏