ספין? ההתאחדות הוציאה למכרז את זכויות שידורי ליגת העל עד 2019

מדובר בחבילת המשחקים המשניים ל-3 עונות מ-2016 ■ ההתאחדות לכדורגל דורשת תשלום מיידי של 35 מיליון שקל, שאמורים להוות בלון חמצן לקבוצות

ההתאחדות לכדורגל ממשיכה בניסיונות לאתר מקורות מימון במקום הטוטו, שמסרב לחתום על ההסכם השיווקי מולה. המהלך המפתיע האחרון אותו שלף היו"ר אבי לוזון מהשרוול הגיע היום (ג'), כאשר ההתאחדות פרסמה מכרז למכירת זכויות השידור של ליגת העל לעונות 2016/17-2018/19 (3 עונות בסך-הכול).

המכרז כולל רק את חבילת "המשחקים המשניים" (משחקים 2-7), אלה שנמצאים כיום בידי צ'רלטון, ולא את חבילת "המשחק המרכזי". ל"גלובס" נודע כי ההתאחדות דורשת מחיר סף של 17 מיליון שקל לעונה, מחיר דומה פחות או יותר לזה ששילמה צ'רלטון על הזכויות במכרז האחרון.

עם זאת, על מנת לפתור כבר עכשיו את הבעיה התזרימית שנוצרה בשל המחלוקת עם הטוטו והיעדר חידוש ההסכם השיווקי בסך 80 מיליון שקל לעונה, ההתאחדות מתנה את ההשתתפות במכרז בהתחייבות להעביר אליה כבר עכשיו סכום של כ-35 מיליון שקל. סכום זה אמור להוות בלון חמצן שיאפשר להעביר כסף לקבוצות, בהיעדר כספי השיווק של הטוטו.

בהתאחדות לכדורגל אומרים כי ההחלטה התקבלה כבר בישיבת המזכירות בתחילת השבוע. מדובר במכרז שתאריך ההגשה שלו נקבע ל-22 באוגוסט, יומיים לפני המועד לפתיחת ליגת העל לעונת 2013/14 בשבוע הבא.

יש לציין כי מכירת זכויות השידור עד לסוף העשור מייתרת באופן משמעותי את תפקידה של מינהלת הליגה, שלפחות על הנייר, אחד מתפקידיה העיקריים אמור להיות ניהול עצמאי בעתיד של זכויות ליגת העל. ההתאחדות, כידוע, היא זאת שפתחה בהליכי הקמת המינהלת, ואף שילמה שכר לבעלי תפקידים בה בחודשים האחרונים, ביניהם ניר חפץ שמשמש כיו"ר המינהלת בהקמה.

כזכור, מאז פרסום מסקנות ועדת זליכה שכינסה שרת הספורט לימור לבנת, בראשות החשב הכללי לשעבר של האוצר, פרופ' ירון זליכה - לא מצליחים הטוטו וההתאחדות לכדורגל להגיע להסכמות באשר לחידוש ההסכם השיווקי. מי שמנסה לתווך בין הצדדים הוא יו"ר ההסתדרות עופר עיני.

הסוגייה העיקרית שעולה על הפרק היא שאלת ניגוד העניינים של אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות, בשל קרבתו למכבי פתח-תקווה. בטוטו, בתמיכת שרת הספורט, דורשים כי לוזון לא ירוץ לקדנציה נוספת כיו"ר ההתאחדות, דבר שלא מקובל עליו.