אי.די.בי: המשקיע התאילנדי נסוג מרכישת כלל ביטוח

(עדכון) - קבוצת CP התאילנדית נסוגה מהעסקה לרכישת השליטה בחברת הביטוח *נמשכים המגעים מול הסיני Li Haifeng שמחפש לצרף שותף סיני נוסף

מכה קשה נוספת ניחתה על נוחי דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, שנמצא בלבו של משבר פיננסי קשה. קבוצת CP התאילנדית נסוגה מהעסקה לרכישת השליטה בכלל ביטוח. זאת בזמן שהולך ואוזל שעון החול לקראת הדיון המכריע בביהמ"ש - שהורה לדנקנר למכור לפחות 27.5% ממניות כלל ביטוח עד 22 באוגוסט.

עם זאת, באי.די.בי ציינו היום כי המגעים למכירת 30% ממניות כלל ביטוח נמשכים מול שותפם של התאילנדים בקבוצת הרכישה, Li Haifeng - בעל הון סיני מהונג קונג.

האכזבה מביטול העסקה הובילה לירידות חדות היום במניות כלל ביטוח, שנפלה %4, ובאג"ח החברה האם אי.די.בי פתוח שירדו עד 6%. זאת לאחר ימים ארוכים שבהם ניסו מקורבים למגעים לצייר תמונה שלפיה העסקה קרובה לחתימה - תמונה שהתקבלה בשוק בספקנות רבה, על רקע היסטוריית הביטולים של מהלכים שעליהם דיווחה אי.די.בי בעבר.

גורמים בשוק המקומי העריכו כי המשקיע התאילנדי Dhanin Chearavanont, בעל קבוצת CP, חזר בו מכוונתו להשקיע בכלל ביטוח בשל תנאי העסקה, שנקבו בשווי חברה של 4.6 מיליארד שקל (גבוה בכ-30% ממחיר השוק). ואולם, בסביבת אי.די.בי טענו היום כי סיבת הפרישה של המשקיע התאילנדי מהעסקה נבעה מלחצים הקשורים בנושא הגיאופוליטי.

מקורבים לעסקה מסבירים כי מכלול של סיבות הוביל לביטול העסקה מצד קבוצת ההשקעה התאילנדית, שנציגיה אמורים היו להיות כאן בישראל היום. אבל, אתמול נודע שהם לא עולים על מטוס ונסוגים מהעסקה. במקור הקבוצה התאילנדית הייתה אמורה להיות רוב (מעל למחצית) מקבוצת ההשקעה של כלל ביטוח, בעוד שהמשקיע הסיני היה עם חלק קטן יותר.

באי.די.בי ציינו היום בהודעה לבורסה, כי "המשקיע מהונג קונג ממשיך לבחון אפשרויות לקיים את העסקה ביחד עם קבוצת משקיעים אחרת, ובלוחות הזמנים הנוכחיים". על פי דיווחים בשוק המקומי מנסה הייפנג לקדם את עסקת כלל ביטוח עם קבוצת משקיעים סינית. בשל לוח הזמנים הלוחץ, ספק גדול אם הדבר יתרחש עד לדיון בביהמ"ש, שעשוי לחרוץ את גורל השליטה העתידית באי.די.בי.

בסביבת אי.די.בי משדרים עדיין ביטחון ביכולתם לקבל ארכה מביהמ"ש. בין היתר בשל הצעת הסדר החוב שמנסה הקבוצה לקדם, הנסמכת על הכנסת שותף לקבוצה, לצדו של דנקנר, שיזרים לה מאות מיליוני שקלים.

מחזיקי האג"ח: לא לתת לנוחי עוד זמן

ההתפתחות בעסקת כלל ביטוח הביאה היום לתגובה מצד נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח - שהם אלו שמובילים את המאבק בדנקנר ובקונצרן אי.די.בי בביהמ"ש (ההליך שבמסגרתו נדרש הקונצרן לקדם את עסקת כלל ביטוח). הם ציינו, כי "כבר תקופה ארוכה, מאז הקמת הנציגות באוקטובר 2012, אנו שומעים הבטחות לביצוע עסקאות וגיוס השקעה בהיקף מאות מיליוני שקלים לאי.די.בי פתוח. לצערנו, אף אחת מעסקאות אלו לא הגיעה לכדי מימוש. עכשיו דומה כי גם העסקה למכירת האחזקות בכלל ביטוח, אותה עסקה אשר לפני שבועיים באי כוח אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח כאחד הצהירו באולם ביהמ"ש כי היא בעצם 'מעשה עשוי', לא צפויה להיסגר".

לדבריהם, "אם אכן העסקה לא תתממש, תגיע העת לחדול מלתת לבעל השליטה הנוכחי ולהנהלה שמונתה על-ידיו להמשיך ולשפר את סיכויי הישרדותם על חשבון הגדלת הסיכון לנושים".