מיני מבחן דרכים: מיצובישי ספייס-סטאר - חסכונית ושימושית

עם מחיר התחלתי של קצת פחות מ-80 אלף שקל לדגם אוטומטי, היא חלופה סבירה למכוניות "מיני", שמציעות הרבה פחות מרחב פנימי ונוכחות כביש

הסיפור העסקי שניצב מאחורי מכונית הוא, לעתים, הרבה יותר מעניין מאשר המכונית עצמה. ניקח למשל את המיצובישי "ספייס-סטאר" החדשה. זוהי מכונית עירונית עגלגלה למראה, שאורכה כ-3.7 מ' בלבד ובחרטומה מנוע בנזין צנוע. בפועל המכונית הקטנה הזו היא חוד החנית במאמצים של אחד התאגידים הגדולים בעולם לחזור ולהיות שחקן משמעותי בשוק הרכב הגלובלי.

מיצובישי-מוטורס ידעה הרבה תהפוכות ב-43 השנים שבהן היא קיימת, אבל ב-2004 היא ספגה מכה אנושה ביפן כאשר הואשמה שבמשך שנים ארוכות טייחה "קריאות לתיקונים" בכלי רכב. חברה מערבית הייתה מתגברת על מהמורה כזו בסיוע מתקפת יחסי ציבור וממשיכה הלאה, אבל כאשר מדובר במדינה שבה הכבוד והמסורת הם ערכים עליונים, המצב הרבה יותר מסובך.

הפגיעה בכבוד הייתה אפילו יותר קשה אם מביאים בחשבון שמיצובישי-מוטורס היא חלק מתאגיד גלובלי של חברות שנושאות את השם "מיצובישי" - בתחומים שנעים מטלקום ותעופה ועד כרייה ובניית ספינות - ושהכנסותיהן המצרפיות הן כ-250 מיליארד דולר בשנה (וזו לא טעות דפוס).

פלא של אריזה וניצול נפח

מיצובישי-מוטורס שילמה מחיר כבד על אותו חטא בעשר השנים האחרונות, אבל כיום היא ניצבת שוב על קו הזינוק ובאמתחתה תוכנית עסקית שאפתנית ושמה "זינוק 2013". המטרה: להפוך את מיצובישי לשחקנית משמעותית בשוק הרכב החשמלי ומופחת הזיהום ב-7 השנים הקרובות ובמקביל לעבור לייצור המוני גלובלי של מכוניות על בסיס פלטפורמות רכב אחידות.

כנציגה הראשונה של התוכנית הגלובלית השאפתנית של מיצובישי, זכתה הספייס-סטאר להשקעה הנדסית רבה ויש בה הרבה יותר ממה שנראה לעין. חיצונית זו מכונית שממדיה מציבים אותה בין סגמנט מכוניות המיני העירוניות לבין סגמנט ה"סופר-מיני". יש לה מרכב עגלגל עם חרטום קצרצר וגג גבוה יחסית, בעיצוב שמזכיר מאוד את ניסן מיקרה, וגלגלי 14 אינץ' שנראים קטנים על ממדי המרכב.

כאשר המכונית הזו מגיעה בצבע לבן או כסוף היא כמעט נעלמת ברקע, אבל המכונית שלנו הגיעה בצבע כחול מטאלי עם חישוקי ספורט ופסי קישוט "ספורטיביים" לאורך המכונית. עם הקומבינציה הזו המכונית מושכת הרבה תשומת לב, וקרוב לוודאי שלא מעט מכוניות יימכרו בזכות אותם פסים, שעלותם דולרים בודדים.

תא הנוסעים הוא פלא של אריזה וניצול נפח והוא לא מבייש שום "סופר-מיני" בגודל מלא. הגג גבוה, החלונות גדולים, המושב האחורי שטוח ורחב והצלחנו למקם מאחור שלושה טרמפיסטים מגודלים מבלי לשמוע תלונות. היכולת ההנדסית של מיצובישי באה לידי ביטוי בהפחתת המשקל.

הספייס-סטאר, עם חמש דלתות, שוקלת 845 ק"ג בלבד - בערך כמו הפיאט 500 עם שלוש דלתות וממדים קטנים יותר. לטענת החברה, "הדיאטה" ההנדסית לא באה על חשבון רמה בטיחותית גבוהה מאוד - טענה שטרם נבדקה במבחני ריסוק - והיא מעניקה למכונית ביצועים זריזים וחיסכון מופלג בדלק. את זה, לפחות, הצלחנו לאמת.

מנוע ה-3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר משמיע טרטור נוסח קטנוע, אבל הוא שש לטפס לסל"ד גבוה ומעניק למכונית תגובת דוושה חדה וזריזה, ומייצר זינוקים שישאירו מכוניות גדולות וכבדות ברמזור. תיבת ה-CVT בסיסית למדי, אבל היא עושה את העבודה בעיר ומחוצה לה ומסייעת למכונית להשיג צריכת דלק ממוצעת מוצהרת של כ-24 ק"מ לליטר. על הכביש המשקל הנמוך וההגה החד הופכים את הנהיגה במכונית לחוויה נוסטלגית ומשעשעת, עם שינויי כיוון זריזים וחדים ונטיות גוף בולטות, שהזכירו לנו את מכוניות שנות ה-90 הקלילות. נוחות הנסיעה סבירה למדי בתנאים עירוניים, אם כי מהמורות גדולות חובטות בתא וביושביו כהוגן.

בשורה התחתונה הספייס-סטאר היא אמנם לא סופר-מיני, אבל היא בהחלט מכונית עירונית חביבה, סופר-חסכונית ושימושית. עם מחיר התחלתי של קצת פחות מ-80 אלף שקל לדגם אוטומטי, היא חלופה סבירה למכוניות "מיני", שמציעות הרבה פחות מרחב פנימי ונוכחות כביש.