נפסל הסדר הנושים של בורגראנץ' בבעלותה הקודמת

השופטת מיכל אגמון-גונן: מתעוררים ספקות רציניים באשר למעמדה של פז כנושה מובטחת של בורגראנץ', כפי שמוצג בהסדר

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, דחתה היום (ג') את הבקשה לאישור הסדר נושים לחברת בורגראנץ' שגובש בין החברה שבפירוק לבין נושיה, על אף שהנושים הצביעו בעד אישורו.

זאת, לאור ההתייחסות בהסדר אל חברת פז כאל נושה מובטחת של בורגראנץ', שזכאית לקבל כ-13.5 מיליון שקל במסגרת הפירוק, למרות שאינה כזו.

"ההסדר במתכונתו הנוכחית מתגמל את פז באורח שלכאורה אינו עולה בקנה אחד עם סדרי הקדימה המקובלים בחדלות פירעון, והוא מקפח שלא כדין את הנושים הרגילים", פסקה השופטת.

לדברי השופטת, מתעוררים ספקות רציניים באשר למעמדה של פז כנושה מובטחת של בורגראנץ', כפי שמוצג בהסדר. זאת, לאור העובדה שפז הייתה הבעלים של בורגראנץ' עד לשנתיים לפני קריסתה, ואז היא מכרה את החברה לאיש העסקים יוסף חושינסקי ז"ל ב"עסקה סיבובית" ללא תמורה, וכך הצליחה להקדים את הנושים האחרים, ובשעה שבזמן העסקה מצב החברה היה כבר גרוע.

"מתעורר חשש לפיו פז, שראתה שבורגראנץ' במצב כלכלי קשה ועלולה להגיע לחדלות פירעון, קשרה עסקה עם חושינסקי ובכך שיפרה את מעמדה כנושה מובטח", נכתב בפסק הדין.

לדברי בית המשפט, "פז יצאה נשכרת מהעסקה, שכן מבעלת שליטה המחזיקה בידה שטר הון בסך 43 מיליון שקל שככל הנראה בעת פירוק החברה היה מסווג כחוב בנשייה נדחית - הפכה היא לנושה מובטחת של החברה בסך של כ-20 מיליון שקל (מהם נותרו כ-14 מיליון שקל), תוך העדפתה על פני נושים אחרים של החברה, ותוך שניתן בידה הכוח לבחור את עיתוי פירוק החברה".

בורגראנץ' קרסה בחודש אוגוסט 2008, ולאחר קריסתה הוגשו שתי בקשות בעניינה: בקשה לפירוק החברה, שהוגשה על-ידי ספקי החברה; ובקשה לכינוס נכסים של החברה, שהוגשה על-ידי פז. בהמשך הוצא צו פירוק זמני, ועו"ד שאול ברגרזון ורו"ח אליעזר שפלר מונו כמפרקים זמניים של החברה. במסגרת ההליכים נמכרה הפעילות העסקית של בורגראנץ' מחושינסקי לחברת א.אורגד אחזקות, וניתן לה צו פירוק קבוע.

לאחר שפסלה היום את הסדר הנושים המוצע, קבעה השופטת כי לאחר חלוקת הסכומים שבקופת הכינוס לשאר הנושים מלבדה של פז, רשאים המנהלים המיוחדים לפעול באחת משתי הדרכים הבאות: הראשונה - לחזור ולהציע הסדר נושים שבו פז תהיה נושה רגילה או מובטחת, אך יהיה עליהם לפרט במסגרתו את כל השיקולים שעמדו ביסוד ההסדר עם פז, כך שהנושים יוכלו לשקול האם מדובר בהסדר סביר. לחלופין, יכריעו המנהלים המיוחדים בתביעת החוב של פז ויקבעו את מעמדה בנשייה.