הסיפור שלא נגמר

אחרי שהתפזר העשן סביב משחק הנפל בין מנצ'סטר יונייטד לצ'לסי, נשארה רק סוגיה אחת שהמשיכה להעסיק את אנגליה: מה הסיפור של וויין רוני?

זה היה אמור להיות ערב הגאלה הבלתי רשמי של הפרמיירליג, תצוגת הראווה של פתיחת עונת 2013/14 שמגיעה כבר במחזור השני, עם התמודדות בין שתיים מהמועמדות העיקריות לקטוף את תואר האליפות של הליגה הטובה בעולם. אז היה אמור. ה-0-0 המשמים שהנפיקו אמש (ב') מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי באולד טראפורד ייזכר כאחד ממשחקי הנפל הכי גדולים שהיו בשנים האחרונות באנגליה, בטח ביחס לציפיות שהיו ממנו. כתב "הטלגרף", הנרי ווינטר, הגדיר זאת יפה: "ההתמודדות הזאת בוודאי גרמה לערוצי הטלוויזיה ששילמו מיליארדים על זכויות השידור של הפרמיירליג לחטט בארנק ולבדוק אם הם שמרו את הקבלה".

מלבד בעיטה אחת של חלוץ יונייטד, דני וולבק, מתוך הרחבה במהלך המחצית השנייה, לא הצליחו הקבוצות לייצר אפילו מצב כיבוש אחד ראוי לציון במשך שעה וחצי של כדורגל. "בעקבות עודף האינפורמציה, הסטטיסטיקה והמדע שמתפתחים סביב הכדורגל בשנים האחרונות, תהיתי מתי נגיע לנקודה בה משחקים יוכרעו על-ידי תוכנות מחשב. משחק האנדרואידים של אתמול סיפק את התשובה לכך", התלונן ב"טיימס" שחקן העבר ופובליציסט ההווה טוני קסקרינו. "במונח אנדרואידים, אני בעצם מתכוון לתצורה של שלמות. אף שחקן משתי הקבוצות לא העז לזנוח את העמדה שלו. יונייטד וצ'לסי הפגינו סדר וארגון טובים, טובים יותר מדי. כל הכבוד להן על כך, אבל אתה מרגיש שהקבוצות מספרד או גרמניה היו מצליחות למצוא שם את הפירצה".

התובנה של קסקרינו מעניינת, אך היא טיפה מטעה במובן אחד: ספרד וגרמניה פחות רלוונטיות בשלב זה של העונה, כי כרגע בפרמיירליג עסקינן ולא בצ'מפיונס ליג. ובכל הקשור למאבקים הפנימיים באנגליה, מבחינת איש אחד נמצאה אתמול יופי של פירצה. תיקו במשחק חוץ מול יריבה ישירה שלו על הכתר זו תוצאה טובה, איך שלא נהפוך את זה, ובוודאי הרגיש כמו ניצחון לז'וזה מוריניו.

***

כל מי שהפרמיירליג יקרה לליבו לא היה יכול שלא להתגעגע למנג'ר הפורטוגלי, לצבע שהוא מספק, לכותרות המפוצצות. הקאמבק שלו חשוב עוד יותר על רקע האובדן של סר אלכס פרגוסון והוואקום שהותיר אחריו המנג'ר המהולל שפרש. כדורגלן העבר של יונייטד, גארי נוויל, הגדיר זאת כך השבוע: "הפרמיירליג מחכה שיגיע זכר האלפא שישלוט בה במקומו של פרגוסון".

כולם זוכרים איך מוריניו היה נוהג להתעלל באמצעות לוחמה פסיכולוגית מדודה היטב ביריביו המאמנים, ובמיוחד באלו מהקבוצות הגדולות שהתחרו איתו ישירות על תארים. דייויד מויס דווקא מעולם לא נאלץ לספוג את הארטילריה של מוריניו, אולי כי במפגשים הישירים ביניהם "המיוחד" מעולם לא נתקל בבעיות (אברטון של מויס הפסידה חמש פעמים וסחטה עוד שלוש תוצאות תיקו בשמונה משחקים מול צ'לסי של מוריניו). אבל כעת, כשמויס עלה על הבמה של הגדולים, "מוריניו לא בזבז זמן ומנסה לערער אותו מרגע שנחת בחזרה באנגליה", לדברי כתב "הגרדיאן" דניאל טיילור.

כבר במסיבת העיתונאים הראשונה שלו בקדנציה החדשה בצ'לסי, מוריניו תהה כיצד מויס, שאין לו זכייה בתארים ברזומה שלו ומעולם לא הדריך קבוצה בצ'מפיונס ליג, יצליח להתמודד עם הקשיים הכרוכים במפעל האירופי הבכיר ("אתם לא יכולים לצפות ממנו לשחות כמו דג במים"). גם לפני המשחק אתמול, מוריניו המשיך בשלו. הפעם בחר לנגח את מויס באמצעות התייחסות לפרשת המסטיק הבלתי נגמרת של וויין רוני, במסגרתה צ'לסי מנסה לרכוש מיונייטד את החלוץ. "זאת אשמתו של מויס שרוני רוצה לעזוב את יונייטד", אמר מוריניו. "אנחנו (צ'לסי) בסך הכל מנסים להחתים שחקן שהמאמן שלו אמר לו, 'אתה הבחירה השנייה שלי'. זה לא שאנחנו רודפים אחרי רובין ואן פרסי". מוריניו התכוון למעשה לציטוט של מויס ממשחק ראווה של יונייטד באוסטרליה, בו אמר: "אם מסיבה כלשהי ואן פרסי יהיה פצוע, כמובן שנזדקק לרוני".

הציטוט הזה עורר זעם במחנה של רוני והגדיל את הספקולציות סביב מעברו, אך בסופו של דבר היחסים בין רוני לצוות של יונייטד השתקמו. יתר על כן, אסטרטגיית היציאה של רוני מיונייטד החלה להיבנות עוד לפני שמויס מונה למאמן יונייטד, בעקבות הידרדרות היחסים בינו לבין פרגוסון. אבל זה כמובן לא מנע ממוריניו, לדברי דניאל טיילור, "לזרוק על מויס את האשמה על הסאגה הזאת, בניסיון לפגוע בו ובמעמדו".

***

אז מה קורה באמת עם וויין רוני? לפי נתונים שצייצה חברת הסטטיסטיקה "אופטה" בטוויטר שלה, עד אמש, ב-24 מתוך 27 המשחקים האחרונים באולד טראפורד בהם פתח בהרכב - רוני כבש שער. אתמול הוא לא מצא את הרשת, אבל היה ב-11, בהצבה "שהיוותה מסר ברור לכל מי שחושק בשירותיו", לטענת כתב "הטלגרף" פול הייוורד. מנגד, בהרכב של מוריניו עלו שישה קשרים ואפס חלוצים טבעיים, "בסוג של מערך שכאילו קורא לרוני לבוא לחתום בצ'לסי", לדברי פרשן "הדיילי מייל" מרטין סמואל. אבל זה די ברור בשלב זה שיונייטד לא תוותר על החלוץ תמורת שום הון שבעולם (או שתנהל מלחמת התשה רצחנית עד הדקה האחרונה של סגירת חלון ההעברות ביום שני בשבוע הבא, לפני שתשיג עבורו מחיר מופקע).

אוהדי יונייטד העניקו אתמול קבלת פנים חמה לשחקן ועודדו אותו ללא הפסקה, כשכמעט כל נגיעה שלו בכדור זכתה לתשואות בלתי רגילות. אוהדי צ'לסי התגרו בהם עם שירת "וויין רוני, נפגוש אותך בשבוע הבא". בתום המשחק, מוריניו, קבע דד-ליין לסיום הסאגה: "רוני הוא זה שהתחיל את הסיפור הזה, ולכן הוא צריך לסיים אותו. אדם מאוד חשוב בקריירה שלו הודיע לנו שרוני רוצה לעבור אלינו. אנחנו צריכים לדעת תוך 24 או 48 שעות מה קורה. אנחנו לא טיפשים כדי לנסות לקנות שחקן מקבוצה שמסרבת למכור. רוני צריך לצאת בהצהרה שהוא רוצה לעבור אלינו. אם הוא לא, אנחנו נהיה הראשונים לכבד את זה, וננסה להביא שחקן אחר". אחת האופציות החמות היא סמואל אטו. מאוחר יותר, כבר דיווחו ב"סקאי" כי רוני החליט סופית להישאר ביונייטד, לא יבקש שחרור וסיים למעשה את הסאגה.

כך או כך, כסף, כמו תמיד במקרה של צ'לסי, לא צפוי להוות בעיה.