שמואל סלבין: "הנמלים הפרטיים לא יורידו את יוקר המחיה"

מנכ"ל האוצר לשעבר בראיון ל"גלובס": "הממשלה היא זו שקובעת את התעריפים בנמלים, ולכן אם היא חושבת שהמחירים יקרים מדי - שתוזיל את התעריפים, אבל היא לא רוצה לגעת בתעריפים ומעדיפה להסית נגד העובדים"

"הקמת נמלים פרטיים לא תביא להורדת יוקר המחיה לצרכנים", כך טוען מנכ"ל האוצר לשעבר, שמואל סלבין, בראיון ל"גלובס". לדבריו, הממשלה פועלת להכנסת תחרות בנמלים בגלל "אמונה דתית-אורתודוקסית שכניסת שחקנים פרטיים מביאה תמיד לתחרות, לשיפור השירות ולהורדת מחירים, כשבפועל זה קורה בחלק מהמקרים ובחלק אחר של המקרים - לא".

- יש לך דוגמאות?

"הבנקים הם היום דה-פקטו פרטיים, ואין שיפור שירות ואין הורדת מחירים. בסלולר הקימו שלוש חברות ועד שהרגולטור לא התערב, השירות היה רע והמחירים היו גבוהים. קופות הגמל נמכרו על-ידי ועדת בכר לגופים פיננסיים - דמי הניהול עלו, השירות לא השתפר. גם שם נדרשה התערבות של הרגולטור, במקרה הזה של ח"כ חיים כץ, שהוריד בכוח את דמי הניהול. גם ביס ובהוט השירות לא משהו וגם שם המחירים כל הזמן עולים".

- אתה כופר בכך שחברה פרטית יעילה יותר בהגדרה מחברה ממשלתית?

"כשאנחנו רואים איך אנשים כמו דנקנר, בן-דב וזיסר מנהלים את העסקים שלהם, אנחנו חייבים לשאול את עצמנו האם לא השתבש משהו באמונה הדתית שלנו בכך שחברה פרטית מנוהלת טוב יותר מחברה ממשלתית. רוב ההשקעות במחקר ופיתוח הן השקעות ממשלתיות והיזמים באים, גורפים את הרווח ומסדרים לעצמם פטור ממס. את הקופקסון פיתחו חוקרים ממכון וייצמן ולא טבע, אבל היום הפיתוח הזה אחראי לחצי מההכנסות של טבע שמקבלת מהמדינה פטור ממס".

אתמול ניפגשו נציגי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד פעם נוספת עם הצוות הממשלתי למו"מ בנושא הכנסת הנמל הפרטי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי. "הממשלה עושה עוול לעובדי הנמלים", אומר סלבין, "משמיצים אותם, מדליפים ניירות פנימיים. ברור שהעובדים לא צדיקים אבל אם יש התנהגות פלילית של מי מהם זה עניין לטיפול המשטרה. אבל לקחת אלפי עובדי נמל ולהפוך אותם לאויבי הציבור זו לא התנהגות ראויה מצד מי שאמור לנהל מו"מ בתום לב".

- אתה לא מאמין שלממשלה יש סיכוי "לשבור את העובדים"?

"מספיק להסתכל על מה שקרה בעבר. ב-2004 הנמלים היו סגורים חודש. היום כשהמשק בהאטה אף מנהיג בר דעת לא יעמיד את המשק בפני חודש של שביתת נמלים. אחרי 5 עד 8 ימים הממשלה תזחל על ארבע ותיתן לעובדים את כל מה שהם רוצים. לכן אם השרים וראש הממשלה לא יורידו את הטונים וישבו עם העובדים למו"מ לא יהיה כלום".

סלבין, כיום איש עסקים פרטי העומד בראש קרן הריט סלע קפיטל, למד להכיר את המציאות בנמלים בתחילת שנות ה-2000 בעת ששימש מגשר מטעם ההסתדרות בהליך מול המדינה במחלוקת על הפרטת נמל היובל. מאוחר יותר, ב-2003 נשכר לייעץ לוועד עובדי נמל חיפה לקראת המהלך הממשלתי שהוביל בסופו של דבר לרפורמה בנמלים. כיום מבקשים ועדי העובדים לשכור את שירותיהם של פרופ' אביה ספיבק וד"ר מאיר אמיר לצורך ליווי מקצועי.

- למה אתה סבור שהכנסת תחרות לא תביא להורדת מחירים?

"ההתלבטות שלי היא בין לפתוח חברות ממשלתיות נוספות או חברות פרטיות תחת רגולציה מאוד חריפה. הכנסת תחרות בשם השוק החופשי בלי פיקוח צמוד ורציני רק תביא להרעה של המצב. מה שברור הוא שאף אחד מהגופים הפרטיים שייכנסו לא יוריד אגורה".

"היזם הפרטי יצטרך להשקיע סכומי כסף אדירים בהקמת הנמל וצריך לוודא שישלם לעובדים שלו בצורה הגונה. אגב, יש את נושא השבת שמגביל את הפעילות של נמל אשדוד. מעבר להקמת הנמלים החדשים בעלות של 4 מיליארד שקל כל אחד, הממשלה תהיה חייבת להשקיע בשדרוג הנמלים הקיימים, כי אחרת היא מסרסת אותם בהגדרה. אם למשל הנמלים הקיימים לא יועמקו, הם לא יוכלו לקלוט אניות בגודל דומה לזה שייקלטו בנמלים החדשים, ויצטרכו להתחרות עם יד קשורה מאחורי הגב. אבל גם אם תהיה תחרות שוויונית ואמיתית, השאלה אם המחיר יירד תלויה ברצון של המשקיע הפרטי למקסם את רווחיו ובמידת המעורבות שיגלה הרגולטור.

- אבל אי-אפשר להתעלם מאחריות העובדים לחוסר היעילות של הנמלים.

"העובדים בטח לא טלית שכולה תכלת מימי פרץ, אבל הממשלה תקעה את הציוד ולא משקיעה, והגענו למצב שבשנות ה-90 והאלפיים הנמלים פיגרו. כשהשקיעו כסף בנמל הכרמל ובנמל היובל התפוקות עלו באופן משמעותי. בנמל הכרמל התפוקות היום לא מפגרות אחרי הנמלים המובילים בעולם".

- האם יש לממשלה דרך אחרת להוזיל את יוקר המחיה?

"הממשלה היא זו שקובעת את התעריפים בנמלים ולכן אם הממשלה חושבת שהמחירים יקרים מדי שתוזיל את התעריפים, אבל היא לא רוצה לגעת בתעריפים ומעדיפה להסית נגד העובדים".