תחליף לקצבאות ילדים

מה שאני הייתי עושה במדינה לו נתנו לי 8 מיליארד שקל

מי יודע כמה שוות קצבאות הילדים בתקציב השנתי של מדינת ישראל? ובכן הסכום הוא: 8 מיליארד שקל. 8 מיליארד שקל משלמת המדינה להורים, בגין העובדה שהביאו ילדים לעולם.

8 מיליארד הם חמישית מהגרעון שלנו, הם יותר משלושה רבעים מסך כל המס שנגבה מאזרחי מדינת ישראל הקונים דלק (11 מיליארד שקל), והם 1.7% מסך כל המע"מ שנגבה מאזרחי ישראל בשנה. הייתי יכולה להמשיך בדוגמאות, אבל הרעיון ברור. קצבאות הילדים מצטברות להרבה מאוד כסף, שאפשר לתעל למטרות אחרות.

עכשיו, כשהנתונים בידנו בואו ונהרהר יחד באפשרויות:

מה עדיף, לעודד הורים להרות, או להוריד שני אחוזים במע"מ לכולם? מה יותר עוזר - תשלום 500 שקל לחודש למשפחה ממוצעת בגלל שיש בה ילדים מתחת לגיל 18, או הפחתת המס על הדלק לכל מי שצריך לשלם עליו כדי להגיע לעבודה?

הבה נניח שאנחנו רוצים לסייע דווקא למשפחות, עם ילדים. גם במקרה כזה, יותר טוב להחזיר את הכסף דרך נקודות זיכוי במס הכנסה לאימהות עובדות, או במס הכנסה שלילי, כדי לעודד יציאה לעבודה. הלא במשפחות מרובות ילדים, ברוב המקרים האמהות מתקשות לצאת לעבודה.

אפשרות אחרת: להפקיד את הסכום הזה, המשולם לילדים כשהם פעוטות ובגיל בית ספר, בתכנית חסכון להשכלה גבוהה. כך לכולם תהיה הזדמנות לרכוש השכלה ולצאת לשוק העבודה עם תואר אקדמי. ועוד אפשרות: אותו כסף יופקד בתכנית חיסכון לאומית, שאותה יוכל כל אזרח לקבל בהגיעו לגיל 21 לקבל כספתח לחיים לפי רצונו.

כל אחת מהחלופות האלה ראויה פי כמה מהזרמת כסף ותמרוץ הורים במגזרים שבהם הוא הופך לשיקול בהבאת עוד ילד לעולם. האזרחים נענים לעידוד הממשלתי, מצליחים להכניס עוד 2,000 שקל לקופת משפחה בת 10 נפשות, אבל מכניסים את עצמם עמוק לתוך המחסור והעוני.

בשבוע שעבר קראתי כאן לביטול קצבאות הילדים. בנוסף הצעתי לשקול הטלת מס מהילד הרביעי. מכיוון שלא נולד עדיין הפוליטיקאי הישראלי שיסכים לאבד את הקריירה שלו על זה - עיין ערך כישלונה של מרגרט תאצ'ר שהפסידה בשעתה את ראשות הממשלה בגללו - ברור שהובא כאן בעיקר על מנת לעורר את הדיון.

עכשיו, כשסכומי הכסף והחלופות האפשריות לפניכם - אני מבקשת שתשפטו שוב את הרעיון: לוותר על הקצבאות ולתעל את הכסף למטרות טובות לא פחות.