עקב העיצומים: מנכ"ל ביה"ח הדסה הקפיא את הפיטורים

עובדי המנהל והמשק חסמו הבוקר את צירי הגישה לביה"ח ובמשרד הבריאות הורו להפנות את הציבור לביה"ח שערי צדק

מנכ"ל בית החולים הדסה, אביגדור קפלן, נעתר היום (ד') לבקשתו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני להקפיא את פיטוריהם של מעל 200 עובדי מנהל ומשק. השניים שוחחו היום לאחר שעובדי המנהל והמשק פתחו בעיצומים וכפו על בית החולים עבודה במתכונת חירום בלבד. ההסתדרות הסכימה מצידה להשהות את העיצומים ולהעלות את דרג המו"מ, שינוהל מעתה על-ידי יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן. במקביל, מתנהל מו"מ מתקדם עם האחיות והרופאים על קיצוצים וסיום העסקה.

עובדי ביה"ח חסמו בשעות הבוקר את צירי הגישה להדסה בהר הצופים ובעין כרם, מה שהביא את משרד הבריאות לפנות באופן חריג למשטרה כדי שזו תתערב בנעשה. על-פי משרד הבריאות, המשטרה התקשתה לטפל באירוע במהלך הבוקר, ועל כן הנהלת המשרד הודיעה למגן דוד אדום לפנות חולים ופצועים לבית החולים שער צדק. גם כלל האזרחים, על-פי הודעת המשרד, מתבקשים להגיע לשערי צדק, שנערך מצדו בהתאם.

לפני השיחה בין עיני לקפלן, בהסתדרות הביעו זעם על כך שביה"ח הדסה, שנמצא בבעלות ארגון נשות הדסה, מגלגל את הכשלים הניהוליים של המוסד לעברם של העובדים החלשים ביותר במערכת הזו.

"לא עבודתם של עובדי הכפיים שעושים ימים כלילות למען החולים, אלא הניהול הכושל של הנהלות הדסה במרוצת השנים, הוא שהביא אותנו למצב הנוכחי", אמר דני בונפיל, יו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות. "אני משתומם מההתנהלות של מנכ״ל הדסה שלמרות הפגישות ולמרות ההבטחות מצדו שהעובדים יופנו לתהליך של פרישה מרצון, החליט בצורה שרירותית להעביר רשימה של למעלה מ-200 עובדים המיועדים לפיטורים. לא נשקוט ולא ננוח עד אשר העובדים יהיו רגועים. ניתן להם את מלוא ההגנה עד אשר יתנהל מו"מ אמיתי וכנה עם ההסתדרות כדי להבריא את הדסה", הוסיף בונפיל.

לדבריו, ההסתדרות והעובדים יעשו כל שביכולתם "על מנת שהחולים השוהים במוסד והנעזרים בשירותיו לא יפגעו".

בית החולים הדסה נקלע לגירעון מצטבר של 1.3 מיליארד שקל, כאשר רק בשנה האחרונה הפסיד ביה"ח 300 מיליון שקל. בהדסה הודיעו לפני מספר חודשים על תוכנית הבראה כוללת, במטרה להביא לאיזון תקציבי עד סוף 2014. בצד פיטורים וקיצוצי שכר, התוכנית כוללת הגדלה של ההכנסות מרפואה פרטית (שר"פ) ומפעולות רפואיות שנחשבות רווחיות, כמו לידות וניתוחים מסוימים.

כפי הנראה, בוועד עובדי המנהל והמשק יסכימו לפיטורים רק אם אלה יכלו פיצויים מוגדלים, או לחילופין פנסיה מוקדמת. המשבר בהדסה החל בעיקר מאז שהתרומות מחו"ל הצטמקו בתקופת המשבר הכלכלי בקיץ 2008 במקביל להזרמת כספים דלילה יותר על-ידי ארגון נשות הדסה. לאחרונה אפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בסוגיה והביא להאצת הדיונים בעניין, שכוללים את האפשרות שאחת מקופת החולים תנהל בעצמה את בית החולים. ככלל, במשרד האוצר מרוצים מהיכולת הניהולית של קופות החולים והיו מעדיפים שקופות החולים ינהלו גם את בתי החולים הממשלתיים.