"ההיסטוריה הוכיחה שמלחמות יוצרות הזדמנות בבורסה"

על רקע הציפייה לתקיפה של ארה"ב בסוריה, מנסים מנהלי השקעות לעשות מעט סדר בבלגאן ■ "המגמה השלילית היא שילוב של פרמיה על האי-ודאות המדינית-ביטחונית, שוק שהוא לא זול מבחינת המכפילים, ודוחות רבעוניים חלשים"

רונן מטמון, אקסלנס: "הירידות בבורסה בישראל הן בהחלט מוצדקות"

- הירידות בשווקים בימים האחרונים לאור ההתפתחויות באזור הן מוצדקות או מוגזמות?

"אני חושב שהירידות בשווקים בישראל בימים האחרונים בהחלט מוצדקות, וזאת בגלל מספר גורמים. לטעמי, המגמה השלילית היא שילוב של פרמיה על אי הוודאות המדינית-ביטחונית בעקבות ההתפתחויות האחרונות בסוריה, שוק שהוא לא זול מבחינת המכפילים, ופרסום דוחות רבעוניים חלשים לחברות בסקטורים שונים.

"יחד עם זאת, מבצעים ומלחמות שהתרחשו בעבר כבר הוכיחו היטב שכאשר מתרחשות בשווקים ירידות שמקורן אירוע ביטחוני קצר מאוד, הן למעשה מהוות נקודת כניסה טובה עבור המשקיעים, כיוון שחודש לאחר שמבצע או מלחמה הסתיים השוק תיקן את עצמו".

- לאור השינויים האחרונים בשווקים, אילו התאמות צריך המשקיע לעשות בתיק שלו?

"בשלב הנוכחי לא הייתי ממליץ למשקיע לבצע שינויים משמעותיים בתיק ההשקעות שלו. עם זאת, יש ניירות מסוימים שהושפעו מגל הירידות בשל מכירה רוחבית, וזאת ללא הצדקה כלכלית. ניירות מהסוג הזה יכולים להוות הזדמנות קנייה, באופן נקודתי כמובן. משקיע שבכל זאת חושש מההתפתחויות האחרונות ומהתגברות המתיחות יכול להיעזר ברכישת מט"ח, שמהווה ההגנה טובה, או לחלופין להסיט כספים אל מעבר לים".

- בהסתכלות לטווח מעט רחוק יותר, לאן הולכים השווקים ומהו אפיק ההשקעה המועדף?

"בהסתכלות לטווח הארוך הייתי אומר שהאפיק המנייתי עדיף על פני איגרות החוב. תשואות האג"ח הנוכחיות בישראל, בדומה לאלה של ארה"ב, נמוכות, וסטיות התקן בהן גבוהות. כוונתו של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, לצמצום ההקלה הכמותית, הביאה לעליית תשואות חדה באג"ח ל-10 שנים, דבר הממחיש את הסיכון הגלום בשוק הזה כיום. לכן, ביחס של סיכון מול סיכוי אני מעדיף את האפיק המנייתי. באפיק הזה, ההעדפה היא למניות עם דגש על שווקים מעבר לים, בעיקר אירופה וארה"ב, וזאת לאור שיפור נתוני המאקרו באזורים אלה".

שלומי ברכה, פסגות: "זאת הזדמנות כניסה לשוק ברמת מחירים נוחה יותר"

- הירידות בשווקים בימים האחרונים לאור ההתפתחויות באזור הן מוצדקות או מוגזמות?

"אירועים בעלי מאפיינים ביטחוניים משפיעים על השווקים בעיקר בשל הפוטנציאל שלהם להתפתח לעימות נרחב ואלים. לכן, למרות שההסתברות להידרדרות משמעותית נמוכה יחסית, היא עדיין גורמת לעלייה בפרמיית הסיכון בשווקים.

"מכיוון שאין אפשרות להעריך את ההסתברות להידרדרות משמעותית באזור, קשה להתייחס לרמת הירידות ולעוצמתן, אך ניסיון העבר בכל הקשור לאירועים כאלו מלמד שיש להם נטייה להשפיע על השווקים לפרק זמן של ימים או שבועות בודדים".

- לאור השינויים האחרונים בשווקים, אילו התאמות צריך המשקיע לעשות בתיק שלו?

"צריך לחלק את ההתייחסות לשווקים השונים. שוקי המניות בארה"ב באירופה וביפן נהנו מעליות שערים חדות בשנה האחרונה והאירועים באזורנו מהווים טריגר לתיקון במניות. להערכתי, בטווח הקצר - לאחר שאי הוודאות תתפוגג - מגמת העליות שאפיינה את האפיק המנייתי תימשך. למעשה, האירועים האחרונים יכולים לספק הזדמנות כניסה ברמת מחירים נוחה יותר.

"מבחינת איגרות החוב, עליית התשואות האחרונה מאפשרת, לדעתי, הארכה מסוימת של מח"מ התיק הממשלתי. עם זאת, בתחום אג"ח הקונצרניות יש לבחור את ההחזקות בקפידה, מכיוון שישנן לא מעט חברות שהמרווחים באג"ח שלהן אינם משקפים נכונה את הסיכון".

- בהסתכלות לטווח מעט רחוק יותר, לאן הולכים השווקים ומהו אפיק ההשקעה המועדף?

"גם בהסתכלות כוללת על השווקים לטווח הארוך, אני עדיין חושב שמניות בשווקים המפותחים (ארה"ב, מערב אירופה, יפן) ממשיכות להיות אפיק ההשקעה המעניין ביותר. במקביל, שוק האג"ח בישראל עשוי להיות מושפע בעיקר מרמת התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב. בהנחה שעליית תשואות שם תימשך, אני מעריך שנראה עלייה מקבילה גם פה, לאחר שהמרווח בין התשואות בישראל לתשואות בארה"ב הצטמצם באחרונה".

נועם רוקח, אנליסט: "ניתן לגדר את התיק דרך חשיפה למט"ח ולנפט"

- הירידות בשווקים בימים האחרונים לאור ההתפתחויות באזור הן מוצדקות או מוגזמות?

"המימוש בשוק המקומי עד כה הוא מידתי ומשקף התאמה קלה לפרמיית הסיכון של ישראל. עם זאת, מוקדם לקבוע אם מדובר במגמה. שוקי המניות בעולם ובישראל ושוק האג"ח המקומי חותמים כשנה של עליות. לכן, החשש מההתפתחויות באזור מגיע ברמת מחירים שאינה נמוכה - מה שמהווה טריגר למימושים בישראל ובעולם.

"כך או אחרת, אירועים גיאו-פוליטיים ללא הסלמה של ממש עשויים להתברר כאירועים זמניים. אם ישראל תיגרר לעניין, תוך הסלמה ביטחונית חריפה, ייתכן שנמצא את השוק המקומי במחירים נמוכים יותר".

- לאור השינויים האחרונים בשווקים, אילו התאמות צריך המשקיע לעשות בתיק שלו?

"אירועים ביטחוניים עשויים לייצר הזדמנויות השקעה, אך בשל רמת המחירים בשוק והמימוש הלא גדול, הייתי אומר שעוד מוקדם לפעול נגד המגמה. למשקיע ארוך טווח שמוצא את המחירים הכלכליים כמתאימים להשקעה לא כדאי לעשות דבר, אלא אם הוא מעריך שתהיה החרפה ביטחונית עם השלכות גיאו-פוליטיות עמוקות ולזמן ארוך - אז ניתן להניח שמחירי הנכסים הנסחרים בשוק יהיו זולים יותר.

"באירועים מעין אלו ניתן לגדר את תיק באמצעות רכישת אופציות הגנה, חשיפה למט"ח וחשיפה למחיר הנפט, אך כדאי לזכור כי בסיום אותם אירועים, כשהחשש בשוק מתפוגג, מחירם של הדולר והנפט מתקן חזרה לכיוון שיווי המשקל הכלכלי".

- בהסתכלות לטווח מעט רחוק יותר, לאן הולכים השווקים ומהו אפיק ההשקעה המועדף?

"ההתרחבות הכלכלית הגלובלית נמשכת, אך הצמיחה העולמית עדיין לא בקצב מספק ולא נטולת סיכונים, גם מכיוון השווקים המתעוררים. ניתן להניח כי בקרוב נראה קיטון בהרחבה הכמותית מצד הבנק המרכזי האמריקאי וניכנס לשלב צמצום ההדפסות, אך אופק העלאות הריבית עדיין רחוק.

"מבחינת אפיקי השקעה הייתי אומר ששוקי האג"ח בעולם המפותח יקרים למרות הפסדי ההון של החודשים האחרונים, ועדיין אינם מהווים הזדמנות קנייה של ממש. מנגד, שוקי המניות עדיין מתומחרים סביר ביחס לאלטרנטיבות ההשקעה האחרות".

יניב צלאל, מיטב דש: "עדיף לא להיגרר לביצוע פעולות מהירות בתיק"

הירידות בשווקים בימים האחרונים לאור ההתפתחויות באזור הן מוצדקות או מוגזמות?

"שוקי ההון מורגלים לפעילות בתנאי אי ודאות, אך הם מגיבים בתנודתיות להתפתחויות של גורמי אי הוודאות. בשלב זה ההתפתחויות האחרונות מותירות יותר שאלות פתוחות מאירועים ממשיים. ימים יגידו האם הירידות בשווקים בימים האחרונים הן מוצדקות, אולם בבחינה היסטורית, במרבית המקרים תגובת השווקים לאירועים ביטחוניים מאופיינת בתנודתיות חריגה וקצרת טווח. בטווח הארוך משתנים כלכליים הם שיקבעו את מגמת השווקים".

- לאור השינויים האחרונים בשווקים, אילו התאמות צריך המשקיע לעשות בתיק שלו?

"פעולה בתנאי אי ודאות עלולה להעצים שיקולים בני חלוף, כגון מצב של פחד אישי, ולהתעלם משיקולים כלכליים ארוכי טווח. לכן, עדיף למשקיע לא להיגרר לביצוע פעולות מהירות בתיק ההשקעות. עם זאת, לאור התנודתיות בשווקים המשקיעים צריכים לוודא כי מבנה תיק ההשקעות עומד בהגדרותיו. במיוחד צריך לבחון את שיעור החשיפה למט"ח, פיזור בין נכסים בישראל ובחו"ל ושיעור הנזילות בתיק ההשקעות.

"גם סוגיית רכישת הגנות על תיק ההשקעות צריכה להיבחן מראש. בימים בהם עולה התנודתיות בשווקים תמחור ההגנות עולה. מחיר ההגנות עשוי להוות חלק ניכר מההפסד מפניו הן אמורות לבטח".

- בהסתכלות לטווח מעט רחוק יותר, לאן הולכים השווקים ומהו אפיק ההשקעה המועדף?

"סביבת הריבית הנמוכה השוררת בשווקים מזה תקופה ארוכה הביאה להסטת כספי המשקיעים בעיקר לאפיק האג"ח. מגמה זו הביאה לירידת התשואות הגלומות באג"ח הממשלתיות ולירידת מרווחים באפיק אג"ח הקונצרניות, באופן שהביא לרווחי הון חריגים באפיקים הסולידיים בשנים האחרונות, אך הקטין את פוטנציאל התשואה העתידי. מרווחי הסיכון ופוטנציאל התשואה באפיק המניות נותרו, באופן יחסי, גבוהים, בעיקר בשוק המקומי.

"יציאה מתוכניות ההרחבות הכמותיות, כגון זו של הבנק המרכזי בארה"ב, תהיה מדורגת ואיטית. החשיפה להשפעות שליליות של יציאה זו עלולה להתרחש בעיקר באותם נכסים שנהנו מהשפעותיה - אפיקי האג"ח".

ההכנות לתקיפה אמריקאית בסוריה מלחיצות את שוקי העולם
 ההכנות לתקיפה אמריקאית בסוריה מלחיצות את שוקי העולם